Egendomlig konstruktion. De jag har sett tidigare från den tiden, har alla varit klart och tydligt plusjordade.
Vad står det på trissorna i MF/AM-delen, 2SA eller 2SC ? Verkar väldigt magiskt att växla AM/FM i plusledaren om det är plusjordat. Så även att ha halva med plusjord och halva minusjord.
Fel från fabrik är ytterligt sällsynt. En klåpare som försökt laga, trådar har brutits av och satts tillbara efter gissningar är troligare om något nu verkligen är felkopplat. De bryts lätt, så dokumentera noggrannt innan...
En grej värd att komma ihåg är kopplingen till fordons-el.
De klassiska japan-DC-pluggarna hade ju länge plus på yttre ringen och minus på den rätt välisolerade mitthylsan. Detta var rätt uppenbart tänkt för att det inte ska bli kortslutning mot jordade delar i gamla plusjordade bilar.
Kan denna röra i denna radio med plus/minusjord bero på en vilja att anpassa till andra minusjordade apparater som delar spänningskälla men att det ändå dröjer sig kvar reser av en plusjordad konstruktion?
På 60-70-talet så lär det ha varit halvvanligt att använda portabel transistorradio i bilar. I vissa fall bara rakt av, i vissa fall fanns det uttag för klassisk bilantenn och nån DC-plugg på radion. I visa fall fanns specifika fordonsmonteringssatser där man kunde skjuta in transistorradion när den användes i bilen. När minusjord blev allt vanligare i fordon så ville man kanske ha minusjord på externa anslutningar på en transistorradio?
Vet inte riktigt vilken signalkälla man kan tänkas vilja köra på aux in på denna typ av radio. Var ljudet i en sånhär radio bättre än vad som nu var inbyggt i annat såsom t.ex. bandspelare? Verkar tveksamt.
TomasL: Ja, såklart, utgång till stereodekoder, en kanal tillbaka in på aux in.
Mizzarrogh: Jag har resterna från en snarlik som jag tror också var DUX. Papphammar (ingift släkting) skrotade den för att "den funkade inte" utan att inse att det finns ju cirka inga sändningar man får in utan bautaantenn och alla moderna elektroniksaker avstängda... Den är gammal nog att ha rör som är äldre än de vanliga "noval" 9-poliga rören. Typ rör som mer påminner om glödlampor i formen än vanliga rör.
MiaM skrev: ↑18 augusti 2023, 21:45:27
TomasL: Ja, såklart, utgång till stereodekoder, en kanal tillbaka in på aux in.
Mizzarrogh: Jag har resterna från en snarlik som jag tror också var DUX. Papphammar (ingift släkting) skrotade den för att "den funkade inte" utan att inse att det finns ju cirka inga sändningar man får in utan bautaantenn och alla moderna elektroniksaker avstängda... Den är gammal nog att ha rör som är äldre än de vanliga "noval" 9-poliga rören. Typ rör som mer påminner om glödlampor i formen än vanliga rör.
Kul! Det har du rätt i! Jag trodde att den var mycket nyare.
GREF: Tror det mest var fråga om att även en monotransistorradio kostade nog såpass mycket att man helst lät bli att både köpa en bilradio och en transistorradio. Kanske. Måste erkänna att jag har nog aldrig sett en såndär monteringssats, men å andra sidan så blev väl bilradio och senare bilstereo såpass prisvärt att ingen var sugen på att fortsätta med dessa monteringssatser. Man kan dock tycka att nån sån borde ha sparats nån gång. Dock ska man komma ihåg att med 4-6 R20/D-batterier i en transistorradio så behövde man bara byta batterier några gånger om året, så det är väl fullt möjligt att man bara anslöt bilantennen till radion utan att koppla in den på bilens elsystem.
De var nog ganska dyra på 60 talet även om de förmodligen var betydligt billigare att göra än de äldre rörapparaterna som egentligen alltid var litet för dyra för att riktigt nå ut bland folk på samma sätt som kristallmottagaren gjorde.