Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
bqt

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Jag visste inte at Compis hade ett meny-drivet användargränssnitt. Påminner ju om DECs P/OS.

Men jo, otroligt bra jobbat.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

ASEA skrev: 15 augusti 2023, 22:06:18 Snyggt! :tumupp:
Du är ju skickligare än en leopard på gaselljakt när det gäller att reparera dessa ting! :D
Varför har det blivit kortis i trissorna? Är det ålder eller överbelastning? :humm:
Tack! Jag vet inte varför transistorerna är döda, men skärmen har inte fungerat i modern tid.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: 16 augusti 2023, 12:25:40 Jag visste inte at Compis hade ett meny-drivet användargränssnitt. Påminner ju om DECs P/OS.

Men jo, otroligt bra jobbat.
Tack!

Det verkar vara ett program som startar ovanpå CP/M-86. Jag vet inte om man alltid använde det, jag har aldrig (nåja vid ett enstaka tillfälla på gymnasiet 1993 använde vi Compis i någon labb) använt Compis. Men det går ju att köra någon version MS-DOS också.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det är lite konstigt att det aldrig kommit igång nåt riktigt retrointresse för compisdatorerna. Än får man väl kanske säga...
Finns det nån inskannad litteratur för dessa?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det finns väldigt lite om Compis på nätet. Jag har dumpat alla disketter jag hade: https://www.abc80.net/archive/misc/compis/

Sen finns installationsmanualen här: https://dflund.se/~pi/compis/Compis_Ins ... manual.pdf
ASEA

Inlägg av ASEA »

Jag är imponerad av all mjukvara som tycks ha gjorts för denna dator, det har ju dykt upp en del på tradera under åren.
Så antar att det är nån eller några som samlar på sej.
Väntar med spänning att någon ska göra en dedikerad sida för den.

Verkar som den även såldes i Italien. :humm:

Hmm, det kan inte vara så att någon råkade trycka på "utplåna" och därmed kortslöt hela nätdelen! :mrgreen:

Lurigt, men jag har ju sett på film att även 007 hade nåt liknande på sin Lotus för att förhindra att den hamnade i orätta händer. :lol:

Mitt under kalla kriget också, "tryck på utplåna-knappen när Ryssen kommer!"! Ja precis så måste det varit, inga skolhemligheter får läcka ut!
Genom att skriva "ner med kommunismen" på ryska på skärmen så kunde man även få hen att själv desperat trycka på delete/utplåna-knappen.
Luriga svenska ingenjörer... :wink:
bqt

Inlägg av bqt »

Nu är jag lite äldre, men alla i min närhet ansåg att Compis var en totalmiss redan från början. Så att den misslyckades var inte direkt överraskande. Och inte heller att det aldrig blivit någon retro-nostalgi över den. ABC träffade rätt i tiden, med bra prestanda. Compis bommade närapå allt.
(Själv växte jag upp med PDP-11 på gymnasiet...)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror att lite av problemet var att man 1, gjorde ett konstigt vat att ta fram en egen utvecklad dator med ett utdaterat operativsystem. 2, använde en märklig processor och man tog fram den som en skoldator. Det sista gör att ingen hade en hemma och satt och hackade på nätterna. Eftersom de flesta använt den bara vid fåtalet tillfällen i skolan lärde sig ingen den. Ingen lärde sig att älska den. Därför blir ingen nostalgisk över den.

Men nu när jag har lagat en så känns det lite som jag kanske borde spara en av dem bara för att det är en udda parantes i den svenska datorhistorien.

Med komponenterna som kom idag dök det också upp två 4700uF kondensatorer som behövdes för att laga en ABC815 som har stått på golvet här sedan i våras. Jag tog av bakstycket och slog på brytaren och det bara blinkade till när säkringen small.

Skurken, en kondensator tillverkad av RoE, total kortis. RoE elektrolyter är lika trista som RIFA PME.
IMG_1645.JPG
Jag bytte alla elektrolytkondensatorer, de flesta av de lite större var RoE, bytte också en RIFA PME. Sen startade den snällt!
IMG_1644.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Anders: Det vore kanske en idé att lägga till nåt på din hemsida så att det går att lista innehållet i zipfiler osv utan att ladda ner dem? Jag har ingen Compis och har därför ingen nytta av att ladda ner innehållet, men av ren nyfikenhet så hade det varit en liten smula intressant att se vilka disketter som ligger i paketet. Specifikt så är det väl Autocad som ska vara "killer app" för Compis, tror jag? Dvs som cadstation var Compis bra mycket mer prisvärd än andra lösningar, tror jag.

=======

Jag skulle säga att Compis är väl lite missförstådd.

80186 må vara "konstig" med avseende på att inbyggd I/O krockar med de IRQ:er vissa grejer hade på en IBM PC och därför kunde den aldrig bli 100% kompatibel.

Men praktiska studier framförallt i moderna tider har visat att de grejer som behövs för att köra nästan alla DOS-program är dels ett BIOS med API som är kompatibelt med PC, specifikt läsa/skriva från disk, läsa av tangentbord och skriva på skärmen. Det som också behövs är rimligt PC-lik minneskarta för botten av minnet, och textlägesbildhårdvara med bildminne på PC-kompatibla adresser. Med enbart detta så kan man boota omodifierade versioner av MS-DOS (upp till 6.x) och speciellt om man har kompatibelt bildminne så kan man köra sånt som t.ex. Norton Commander, Turbo pascal och andra klassiska applikationer som definitivt kräver PC-kompatibilitet.

Om jag fattat rätt så lär MS-DOS-kompatibilitetstillägget som mjukvaruladdas på Compis ha ett rätt så kompatibelt BIOS-API. Jag undrar om folk ens gjort nån ansats att överföra nyare versioner av MS-DOS till detta? Tricket är ju att skriva data på korrekt sätt på disk. Vet inte hur Compis gör men en kvalificerad gissning är väl att några sektorer eller rent av spår i början på en bootmar DOS-diskett innehåller BIOS-API-emuleringslagret och därefter följer DOS, vilket såklart gör att man inte kan trycka in en helt vanlig PC-formatterad DOS-diskett rakt av. Dessutom lär väl Compis köra 80-spår DD även med DOS vilket på en vanlig PC lär kräva t.ex. FDFORMAT och kanske FDREAD för att hantera.

Angående valet av CP/M-86 så var det väl inte helt självklart hur marknaden för x86-datorer skulle se ut då det begav sig. Även om PC släpptes 81 i USA så var det inte förrän 83 eller 84 den släpptes i Sverige, och det var också ungefär då som de första klonerna kom och när Comis byggdes så hade väl rättsfallet mellan IBM och Compaq inte slutgiltigt avgjorts. Därmed var det "ingen" som vågade göra PC-kloner mer än nystartade företag som kunde våga chansa på att gå i putten nästa dag. Och såhär i efterhand så har vi ju facit att MS-DOS-datorer som inte är PC-kompatibla var en flopp. Ericsson Step/one och portable, Nokia Mikro Mikki, DEC Rainbow 100 och massor av andra är exemple på datorer som blev rätt värdelösa när PC-kompatibilitet blev standard. Fanns det ens nåt programutbud att tala om för dessa icke-PC-kompatibla MS-DOS-datorer?

Felet med Compis var väl timingen egentligen?

Undrar om det kanske också rent av var så att man insåg att Luxors ABC var rätt dyra och inte särskilt bra jämfört med mycket annat, och att det skulle blivit ett otroligt liv från alla möjliga och omöjliga om man t.ex. standardiserad på Commodore 64 (vilket i mitt tycke hade varit ett rätt vettigt val; en sal med säg åtta C64, en VIC-Switch och 1-2 diskdrives hade varit rätt vettigt).
ASEA

Inlägg av ASEA »

Ja, jag tror du har helt rätt ang timingen.
Hade Compis kommit ut när skulle(1984) så hade den hunnit bli etablerad i skolorna innan det blev uppenbart att PC skulle bli de facto, så hade nog historien blivit lite annorlunda.
En fördel med att det var just en skoldator från början och var tänkt för utbildning är att det las stora resurser redan från början att ta fram lämplig programvara och litteratur.

Vad jag fattar det som så var hårdvaran riktigt prisvärd för en 16-bitars dator.
Frågan är om det fanns några vettiga konkurrenter egentligen, om den kommit ut i tid.

PC var dyr och XT-klonerna verkar inte fått fart förrän en bit in på andra halvan av 80-talet.
Och ABC80x var omoderna och dyra för att bara vara 8-bit.
Där ABC80 var en allround-dator för alla läger så verkar man satsat mer på industri och företag med 80x datorerna.
Motorola 680xx stod också bara i startgroparna i mitten på 80-talet.
Microbee var en annan dator som erbjöds som skoldator, vet inte riktigt årtal men gissar runt samma tid, men också bara 8-bit(Z80).

ABC804 ?? Skulle ryktesvis var en skoldator från Luxor, vet inte om det bara var en ide eller mer än så?

Vissa skolor körde nog Apple II mellan ABC80 och PC, inte jättebillig heller och bara 8-bit. Men floppydrivarna, vilka vid tiden kunde vara dyrare än datorerna själva, var nog rätt prisvärda pga av Wozförenklad hårdvara. Kan tänka mej att denna dator också var den som hade bäst programutbud i början på 80-talet. Och lätt utbyggbar.

Ja jäklar vilken utvecklingstakt det varit, jag kom ihåg vissa "gamla" datorer som stod i förrådet när jag själv gick i gymnasiet. Och som betraktades som helt omoderna av både elever och lärare. Och dessa var nog bara 3-5år gamla. Men så är det ju lite fortfarande.
När ska det ta stopp? :wink:

Vore kul att få läsa hela historien nån gång om Compis och problemen som kantade dess väg!

Anders;
Är det samma ytterskal på monitorerna ABC812 och ABC815 ? Ser väldigt lika ut.
bqt

Inlägg av bqt »

Det är ett stort misstag att tro att saker var bra bara man hade ett BIOS som var IBM-kompatibelt. Det var många som fick äta upp den hatten.
Folk ville klämma ut så mycket prestanda som möjligt, så nästan inga intressanta program använde BIOS-funktionerna, utan petade direkt på hårdvaran. Så man behöver vara väldigt IBM-kompatibel ända ut i fungerspetsarna.

Rainbow kunde också boota DOS, och kunde även köra Windows med en liten fix. Men det räckte inte. Eller, ja, när väl Windows kom så blev det mer ordning, men på DOS-tiden så var BIOS långt ifrån tillräckligt för många program.

Visst, hade Compis kommit några år tidigare så hade den haft lite mer framgång, men slutresultatet hade inte blivit något annat. IBM PC dominerade till slut. Compis hade inte kunnat ändra på det. Och Comal var aldrig en bra idé. Och tanken att utveckla en helt egen, ny dator bara för skolan var också heltokig. Hur tänkte dom egentligen?

ABC80 var riktigt rätt. ABC800 var hyfsat rätt. Efter det gick Luxor också på samma nit.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

När jag var liten och gick i skolan körde vi turbo-pascal på ABC80/800 det funkade väldigt bra.(ibörjan var det nog MT+)
Compis dök upp ganska ofärdig och rätt så buggig, Comal grejen var ett stort mysterium.
Vi körde "benchmark" av olika slag, plockade sönder "reverse engineerade" I/O mappningen och disassemblerade.
Hårdvaran hade ruskig prestanda jämfört med ABC800, men den var långt från imponerande på mjukvarusidan.

Det kanske ordnade sig senare, men då hade jag nog slutat i skolan :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ASEA:
Det känns lite som att ABC800-serien blev mer och mer ett hårdvarulås för de företagsmjukvaror som Luxor sålde.

Lite samma utveckling hade nog PET i Sverige, men Commodore tog ju fram burkar som var säljbara ända in på 90-talet och Datatronic hängde med i form av att antagligen mest sälja av hemdatorerna på slutet. Sen när Commodore startade egen generalagentur så satsade Datatronic på paraboler istället som primär syssla för deras dotterbolag Handic och Datatronic sålde istället Victor PC-kompatibla. Jag har inte riktigt fattat hur det där med Victor hängde ihop för å ena sidan sägs att Datatronic köpte Sirius vilket var företaget som startades av en av 6502-skaparna som hoppat av från MOS/Commodore, men å andra sidan så verkar alla Victor som jag sett vara massproducerade av asiatiska konsumentelektroniktillverkare. Det ryktas att t.ex. Samsung gjorde massor av dessa "noname-märkesdatorer" (d.v.s. de har typiska egenskaper som en märkedator såsom icke-AT-standard på mekaniken såsom t.ex. dotterkort med liggande kortplatser osv men det var ändå inte det märke som stod på utsidan som var tillverkaren). Datatronic hade ett kort tag "Handic Software" som fortsatte sälja lite mjukvara och tillbehör till Commodores åttabitarsdatorer och nog även till andra burkar. Det finns broschyrer eller liknande som pratar om Calc Result och Word Result även för PC, men jag tror jag aldrig sett något bevis på att de produkterna faktiskt existerade mer än som mest foton av skärmar i reklammaterialet som ju lika gärna kan ha varit dåligt fungerande prototyper eller rent av mock-ups.

I mitt tycke var det riktigt märkligt att varken Luxor eller Datatronic fortsatte med mjukvaran. Visst, det fanns ett tidsmässigt gap mellan då PET och ABC 800 var på dekis och PC-kompatibla tog över, Luxor drabbades av en konkurs med ändrad struktur osv medan Datatronic blev av med agenturen för Commodore. Men det kan inte ha varit så rackarns svårt att porta över deras befintliga mjukvaror och sålt dem för andra maskiner. Jag vet nästan inget om Luxors mjukvaror och hur svårt/lätt det hade varit att flytta till andra maskiner. Men Datatronic lär ha skrivit det mesta i Forth (av alla språk :O ) och det verkar som att deras Forth åtminstone på något sätt kunde hantera mer än de 64k som 6502-varianterna kunde adressera. Specifikt så fanns deras mjukvaror iaf i prislita till CBM-II/B-serien som hade 128k eller 256k med lite halvmärklig bankswitchning, och i versionerna av mjukvarorna för dessa maskiner så gick det att lagra mer data, typ fler transaktioner för bokföringsprogrammet osv. Det får mig att tro att det inte kan ha varit så rackarns svårt att översätta dessa mjukvaror till andra maskiner.

Eller var det så att det som Luxor och Datatronic skröt om i början av 80-talet inte höll måttet några år senare? För bokföring så var det väl i stort sett Hogia som var konkurrenten och de fanns väl för rätt många olika, de lär ju ha startat med Imsai 8080. Men för sånt som ordbehandling och kalkyl så fanns ju hela internationella marknaden som konkurrenter, speciellt med PC där svenska tecken bara fungerade rakt av med cirka all mjukvara.

Hur vanlig/ovanlig var Apple II i skolorna i Sverige? Jag har nog aldrig hört talas om att den använts i skolor. Däremot lär Microbee ha använts lite här och var, antagligen för att den var prisvärd och det fanns vettig mjukvara till den. Även om CP/M var mossigt i slutet av 80-talet så var CP/M och Z80 ett bra sätt att tillverka riktigt prisvärda datorer. Jämför även Amstrad PCW, ordbehandlingsburkar som också kunde köra alla CP/M-mjukvaror. Det var väl inte förrän det dök upp burkar i stil med Schneider EuroPC som PC-kompatibla kunde konkurrera något sånär.

De senaste 25-30 åren har visserligen utveckligen gått framåt men det är få saker som verkligen ändrat allt på samma sätt som när 70-80-90-talets olika arkitekturer kom och gick. Man kan väl sammanfatta de senaste 30 åren som att Linux kom och tog sakta marknad speciellt i serversammanhang, Mac OS X kom och gjorde Apples maskiner gångbara igen, och sen kom iOS och Android och ändrade på rätt mycket. Tre och en halv händelse på trettio år. Kan kanske räkna att köra Android i typ bilar, tv-apparater osv som en till händelse, möjligtvis.

==============

bqt: Visst, enbart BIOS räcker inte, men BIOS + kompatibel minneskarta för videominnet räcker väldigt långt. De återstående grejerna som går direkt på hårdvaran är program som pratar framförallt med serieportar och i övrigt mest specialmjukvaror, typ diskanalysprogram och liknande.

Jag utmanar dig att leta reda på ett antal "kontorsmjukvaror" som inte fungerar med PC-kompatibelt BIOS-API och PC-kompatibelt bildminne!

Värt att minnas är ju dels att de flesta "MS-DOS-datorer" hade INTE PC-kompatibelt BIOS och/eller inte PC-kompatibelt bildminne, och dels så användes uttryckligen "svåra" applikationer för att testa kompatibilitet, även om användare i allmänhet kanske inte hade nytta av att köra dessa applikationer.

Om vi däremot går framåt och tittar på 286 och nyare så blir det såklart krångligare. Då började det dyka upp OS/mjukvaror som verkligen trollade med hårdvaran. Om man läser readmefiler till DOS 5/6 och Windows 3.x så ser man vilka strul vissa 286-maskiner ställde till med eftersom man måste ge parametrar till HIMEM.SYS för att den ska funka på typ "konstig HP Vectra 286 som inte är riktigt PC-kompatibel" osv.

==============

nifelheim: Fanns Turbo Pascal direkt för ABC, eller var det med CP/M-tillsats/modifiering/nånting som man kunde köra den?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 17 augusti 2023, 02:53:36 80186 må vara "konstig" med avseende på att inbyggd I/O krockar med de IRQ:er vissa grejer hade på en IBM PC och därför kunde den aldrig bli 100% kompatibel.

Men praktiska studier framförallt i moderna tider har visat att de grejer som behövs för att köra nästan alla DOS-program är dels ett BIOS med API som är kompatibelt med PC, specifikt läsa/skriva från disk, läsa av tangentbord och skriva på skärmen. Det som också behövs är rimligt PC-lik minneskarta för botten av minnet, och textlägesbildhårdvara med bildminne på PC-kompatibla adresser. Med enbart detta så kan man boota omodifierade versioner av MS-DOS (upp till 6.x) och speciellt om man har kompatibelt bildminne så kan man köra sånt som t.ex. Norton Commander, Turbo pascal och andra klassiska applikationer som definitivt kräver PC-kompatibilitet.
Jag äger förvisso en 80186-baserad MS-DOS-driven PC-kompatibel som kör MonoCGA :)
Undrar om det kanske också rent av var så att man insåg att Luxors ABC var rätt dyra och inte särskilt bra jämfört med mycket annat, och att det skulle blivit ett otroligt liv från alla möjliga och omöjliga om man t.ex. standardiserad på Commodore 64 (vilket i mitt tycke hade varit ett rätt vettigt val; en sal med säg åtta C64, en VIC-Switch och 1-2 diskdrives hade varit rätt vettigt).
Datorsalen i min högstadieskola var uppsatt precis så, fast jag tror vi hade 6 C64'or plus en printer på varje vic-switch (två) förutom 1541'an.. Det systemet hade ett par år innan ersatt det gamla baserat på ABC80 när jag började sjuan, vilket borde varit 1987 ? (För att spara pengar behöll man de monokroma luxormonitorerna dock, C64 i gröngrönt.. kul..)
bqt

Inlägg av bqt »

MiaM: Haken var att även om man började med någon kontorsmjukvara så dök något spel obevekligen upp ganska snart, och det brukade vara då det smällde om det inte var nog PC-kompatibelt.
Vilket alltid ledde till att nästa PC som införskaffades var mer PC-kompatibel.
Skriv svar