Jag behöver en liten smidig strömbrytare till en dyklampa.
Eftersom den ska tåla stort tryck så vill jag minimera antalet genomföringar och därmed potetiellt läckage.
Min första tanke var att använda en magnetbrytare och ett relä men så hittade jag en lösning som en norsk kille hade som eliminerade både känsliga magnetbrytare och reläer.
http://www.olemartin.no/pdf/sw1.pdf
Tyvärr verkar det omöjligt att få tag i killen så jag undrar om någon vet var man hittar en sån här alt om det är någon här på forumet som kan tänka sig att bygga en eller ett par sådana här åt mig?
/Jonas
Någon som vet var man kan köpa en sån här?
- Henrik Kjellberg
Visst många stora producenter använder vippströmställare med gumihätta och det är ju en enkel lösning.
Men det är en ganska tråkig lösning och risken finns för läckage förr eller senare, kanske är det av denna anledning som produceterna som använder sig av lösning numera förseglar denna del av lampan med silikon så att ev läckage inte ska nå batterierna.
Lösningen med tungelement och relä fungerar men tungelement är rätt känsliga och det känns inte så kul. Dessutom så tar det en hel del plats. eftersom jag gärna vill ha strömbrytaren i lamphuvudet och dessutom göra detta så litet som möjligt så hade en sådan här switch varit en perfekt lösning.
/Jonas
Men det är en ganska tråkig lösning och risken finns för läckage förr eller senare, kanske är det av denna anledning som produceterna som använder sig av lösning numera förseglar denna del av lampan med silikon så att ev läckage inte ska nå batterierna.
Lösningen med tungelement och relä fungerar men tungelement är rätt känsliga och det känns inte så kul. Dessutom så tar det en hel del plats. eftersom jag gärna vill ha strömbrytaren i lamphuvudet och dessutom göra detta så litet som möjligt så hade en sådan här switch varit en perfekt lösning.
/Jonas