Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Skogen »

"Kretskortet" har väl banor av aluminium ingjutna i plastbakstycket.
Aluminiumet var av synnerligen usel kvalitet (gällde även denna Hella-konstruktion på andra bilmärken).
SAAB skickade ut ett servicemeddelande till verkstäderna om jordfel på dessa baklampor.
Dom satt på SAAB 90 och 900 sedan.
Enligt servicemeddelandet skulle man leta upp jordkabeln som går mellan bakljusen,
och med en Scotch-lock skarva in en bit ny jordkabel som man anslöt med en ringkabelsko
till en befintlig jordpunkt i chassiet till vänster om reservhjulet.

Väcker minnen till liv :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Var länge sen jag hade en 900, men nog var det stålplåt i den där ? ..jag vill minans att den rostade iaf.

Men dåligt fungerande lösning ja.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Skogen skrev: 9 augusti 2023, 00:13:10 "Kretskortet" har väl banor av aluminium ingjutna i plastbakstycket.
Aluminiumet var av synnerligen usel kvalitet (gällde även denna Hella-konstruktion på andra bilmärken).
SAAB skickade ut ett servicemeddelande till verkstäderna om jordfel på dessa baklampor.
Dom satt på SAAB 90 och 900 sedan.
Enligt servicemeddelandet skulle man leta upp jordkabeln som går mellan bakljusen,
och med en Scotch-lock skarva in en bit ny jordkabel som man anslöt med en ringkabelsko
till en befintlig jordpunkt i chassiet till vänster om reservhjulet.

Väcker minnen till liv :)
Känns som för den som har lite OCD och inte värderar tid, så borde man kunna göra nån slags förbättringar här. Kanske man kunde rugga upp aluminimuet med lite sandpapper och löda tenn på det med hjälp av fluss, sen klarlacka allt.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Skogen »

Glenn skrev: 9 augusti 2023, 00:55:33 Var länge sen jag hade en 900, men nog var det stålplåt i den där ? ..jag vill minans att den rostade iaf.
Hmm, möjligt. Det var ju några år sedan :humm:
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Nästa saabrelaterade miniprojekt, hjulhuslisterna.
Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:

Bild

Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
Bild

Bild

Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av gOry »

Är inte såna där listen som gjort för att de ska börja rosta i kanten?
Nu kanske du inte kör den där längre på vintern så de inte är några problem?
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ja originalen var inte så bra ur det perspektivet, dessa är bättre. Men de ska av varje år minst, rengöras och listen fyllas med nytt fett. Det säger sig själv de flesta bara låter listerna vara på permanent.

Denna är lättare att plocka av och på igen och håller tätare.

Och bilen ställs undan in för vintern. Slutar dom salta vägarna kanske jag tänker om.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av gOry »

Ja den såg ut att vara i fint skick, så den där ska du vara rädd om, även om jag tycker man ska använda sakerna.
Du tror inte de skulle vara bättre med hålrumsvax? Tänker att fett kanske letar sig fram?
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Kan ju prova det på ett annat hjul så ser vi hur det skiljer sig med tiden. Jag har bilen som vardagsbil, men bara på sommaren då. Vintern är bara för hård på bilar tycker jag trots jag rostskyddar. Jag kör en Yaris 2007 med snart 420,000km på mätaren då. Den bilen är jag inte lika rädd om, fast den fick ny vindruta, tredje rutan... Vinter och vår är jobbiga för rutorna...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Har det väl börjat rosta skulle jag påstå att kallpressad rå linolja är det som funkar bäst för att skydda mot fortsatt rost.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Det blev inga byggbilder, men en lätt modifierad Bluetooth-sändare för ljud monterad på en Sony Sports Walkman från 1998 medelst 3M DualLock (hermafrodit-kardborre)
Sändaren är denna: https://www.amazon.se/Bluetooth-s%C3%A4 ... B00LATHJUO

Det jag egentligen bara gjorde var att borra ett hål på lämpligt ställe i skalet på sändaren, förde in kabeln från 3,5mm pluggen och lädde tåtarna till aux-jacket på insidan.
Fungerar kanonbra!

Varför? För att det går, och även att avdankat gammalt skit borde kunna nyttjas med moderna trådlösa hörlurar. :D

Bild
Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7057
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lgrfbs »

Detta:
"Varför? För att det går, och även att avdankat gammalt skit borde kunna nyttjas med moderna trådlösa hörlurar. :D " är värd en virtuell tårta :tårta:
Mycket stiligt utfört må jag säga.
1802
Inlägg: 6272
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Hur funkar det att få en BT sändare, att koppla upp sig mot en mottagare? Med mobiltelefon är det lite pyssel.

Kom på att det är en mottagare jag har. Och funderar på onödig användning :D .
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Sändaren provar alla vanliga koder när man sätter den i parningsläge. Så efter en liten stund kopplar det bara magiskt ihop sig. Hips vips så har man ett par trådlösa hörlurar med analogt in.
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ASEA »

När de skulle spela in tillbaka till framtiden del 1 så var det någon som stulit den rätta rekvisitan och de fick ta vad som fanns tillgängligt för stunden(en tråkig aiwa). Troligtvis stals den riktiga rekvisitan av någon tidsresenär från framtiden, VAD DET DU Electricguy??? Erkänn nu! :mrgreen:
Back-To-The-Future-Marty-McFly-s-Cassette-Player-Headphones-2 (1).jpg
Aiwa-Portable-Cassette-Player-Used-by-Michael-J.-Fox-Marty-McFly-4-901x488.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar