Binär klocka
Välkommen till forumet Brander!
Det är klockkristallen som ökar på timerregistret, inte den interna
oscillatorn. Klockkristallen oscillerar med 32kHz. Registerstorleken är som
du skriver 16bitar eller 65536 steg. Alltså måste kristallen oscillera i 2s
innan timmern slår om till 0(interrupt kommer när timern slår om till 0 och
inte 65535).
Det är klockkristallen som ökar på timerregistret, inte den interna
oscillatorn. Klockkristallen oscillerar med 32kHz. Registerstorleken är som
du skriver 16bitar eller 65536 steg. Alltså måste kristallen oscillera i 2s
innan timmern slår om till 0(interrupt kommer när timern slår om till 0 och
inte 65535).
Okej, det är den externa oscillatorn (den som syns i den översta bilden?) som oscillerar i 32KHz? Optimalt skulle den oscillera i precis 32768 Hz? Är det det som är centralt i utmaningen att göra en klocka med hög noggrannhet?
Jag sitter själv och grejar med microchips Picdem fs usb demo kort, den har en PIC18F4550 som klockas med en extern 20 MHz klocka. Har försökt skapa en klocka men inte riktigt lyckats. Skulle vara snyggt att slippa ha millisekundsräknare, i alla fall om den i teorin skulle vara noggrann.
Jag sitter själv och grejar med microchips Picdem fs usb demo kort, den har en PIC18F4550 som klockas med en extern 20 MHz klocka. Har försökt skapa en klocka men inte riktigt lyckats. Skulle vara snyggt att slippa ha millisekundsräknare, i alla fall om den i teorin skulle vara noggrann.
Här kommer version 2 av koden för den som är intresserad. Den innehåller
de funktioner som jag skrev om tidigare + att inställningar sparas till
eeprom. Koden är inte dock inte testad så någon bugg finns säkert.
binclock-2.0beta.zip
Jag knåpade ihop ett schema också:

de funktioner som jag skrev om tidigare + att inställningar sparas till
eeprom. Koden är inte dock inte testad så någon bugg finns säkert.
binclock-2.0beta.zip
Jag knåpade ihop ett schema också:

-
Den är ju faktiskt någorlunda läsbar! 
Så länge man håller sig till att representera enskilda decimala siffror som binära tal så som Jines exempel så går det rätt snabbt att lära sig. Kör man däremot hela sekunder (0-59) eller motsvarande som ett binärt tal så blir det lite jobbigare att få kläm på det.

Så länge man håller sig till att representera enskilda decimala siffror som binära tal så som Jines exempel så går det rätt snabbt att lära sig. Kör man däremot hela sekunder (0-59) eller motsvarande som ett binärt tal så blir det lite jobbigare att få kläm på det.