Kopplingschema ZODIAC P-3206

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av Bjaellerud »

Någon som har ett kopplingsschema till en komradio för 29 MHz ZODIAC P-3206 FM.
Radion fanns förmodligen även för 27 MHz så schema för 27 MHz bör fungera lika bra.
Apparaten fungerar men har sönderfrätt batterihållare.
Men jag vill kunna fintrimma den lite och ev höja mikrofonförstärkningen, då det ju är en jaktradio och man talar tyst eller viskar.
Hittar i alla fall inget på nätet om modellen.
Vis av tidigare frågor efter scheman provar jag igen här på forumet.

Roysan
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av vaxfan »

Kan det vara så att den är närbesläktad med P3006?
I så fall har du schema här.
zodiac_p-3006_sch.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1391
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av Akai »

P3006 är en ren AM station och inte lik den TS har alls. P3006 är förövrigt en väldigt bra radio, den äldre är det riktigt bra ljud i. Förvånansvärt bra. Den använder högtalaren som mic. Sen kom efterföljaren, P3006C den har en annan konstruktion med kondensator mic, den låter inte alls lika bra. Sen fanns det en P3006FM men den är väldigt ovanlig.

Försvaret hade också en variant som var tilldelad hemvärnet, Shinwa P306. Också AM men 30MHz

Har ett flertal Servicemanualer till äldre Zodiac handjagare, mest 27Mhz troligen, men ska försöka komma ihåg att kika få se vad det är jag har.

Tror att Schinwa P300h är en väldigt lika radio som din.
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Åtminstone för 27MHz-bandet så är väl tumregeln att enheter fram till ett visst år är cirka alltid AM och enheter från och med ett efterföljande år är cirka alltid FM. Minns inte vilket år detta är. Vet inte heller om jaktradio kör AM eller FM. Nån annan kan säkert googla på detta.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av Bjaellerud »

Nej P-3006 är inte det minsta lik P-3206.
Den jag söker är en ren FM station i ett mycket mer stabilt och välformat hölje.
31 MHz kristallerna är väldigt små, så det är en ny storlek på kristallerna och kanske sista steget före PLL syntes.

Men konstigt nog finns inte mycket att finna genom att googla.

Den här P-3206 jag har, använder högtalaren som mic, men det finns plats i fronten för en elektret.
Vanligen ger högtalare som mic skitdåligt ljud, burkigt och diskantfattigt, men är förstås billigt i tillverkning av radion.

De
Roysan
Akai
Inlägg: 1391
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av Akai »

Jag tycker tvärt om, de som hade högtalare som mic lät mycket bättre.
Men det kanske är så att de tidiga kondensatormicrofonerna var väldigt dåliga.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av SM4UKE »

En liten parantes...
Jag och en kompis köpte varsin Jing-tong VHF-handapparat för ganska länge sedan. Kinesisk apparat med ett synnerligen lågt pris. Man kan väl lugnt säga att man fick vad man betalade för. :mrgreen: Största behållningen var nog manualen som var skriven på komiskt usel Engelska.

Den viktigaste modifieringen, att betrakta som obligatorisk, var att borra ett hål till mikrofonen så den obehindrat kunde fånga upp ljudvågorna. Då blev det helt plötsligt helt OK ljud vid sändning. Det var allmänt känt att man var tvungen att borra det hålet, alltså inget som var bortglömt på just min apparat.

Min apparat fungerade i kanske en månad sedan slutade syntesen att fungera varpå apparaten omedelbart förpassades till elektronikåtervinningen. Kompisen fick överta batteripacken.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av Bjaellerud »

Ja FM blev tillåtet först efter en lång tid med 27 MHz AM: Året vet jag heller inte.
De första apparaterna med FM var dåliga, men försökte få till en FM detektor i den gamla AM mottagaren, och en brusspärr som arbetade med signalstyrka istället för brusmätanade.
Sändningen av FM är ofta enklare att fixa, men kräver någon form av deviationsbegränsning.

De Kinesiska kommunikationsradioappraterna är som SM4UKE säger vad man betalar för.
Som radioamatör har man hört många som försökt få radiokontakt med såsdana, men med den obefintliga mikrofonförstärkningen och helt okontrollerad deviation hörs dom knappast, vilket gör att de inte får svar. Ingen preemphasis heller i sändaren.
Mottagaren har ofta en brusspärr som på en AM station dvs som bara mäter signalstyrka, vilket gör att bruset öppnar för störningar. Men öppnar inte för svagare riktig signaler.
En FM detektor som ofta hör lika mycket AM, dvs störningar....
Detta med livslängden har jag oxo hört talas om.
Förstår inte hur de kan vara CE-märkta????

Ang Schinwa P300h så kan det vara ett tips, får kolla upp detta.

Annars får den väl ligga till sig i skrotbingen, innan de kommer med containern....

Roysan
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av MiaM »

Akai: Det kan väl ha varit fråga om bra/dåliga högtalare/mikrofoner också. En fördel med att använda högtalare som mikrofon är väl att en enda regndroppe kan få ljudet från en liten mikrofon att bli helt kass till den torkat, medan en högtalare reagerar inte så mycket på det.

SM4UKE: Låter ju annars som en kandidat att modda genom att hänga på egen syntes :)

Bjaellerud: Det du beskriver om störningar osv hos FM påminner rätt mycket om utvecklingen av vanlig rundradio-FM-mottagning i bilstereo.

Apropå det så gjorde Clarion komradioapparater men verkar ha slutat med 27MHz när japanerna införde nåt 900MHz-band. Britterna körde också nåt liknande band och det lär ha varit halvvanligt att folk smugglade in japanska apparater eller hur det var. Tror att Schweiz kanske också körde nåt sånt band.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av vaxfan »

Ok, jag utgick bara från att P-3006 och 3206 var så pass lika i modellbeteckning. :doh:
Tänkte inte på att de var olika modulationssätt på dem.

Kollade i radiolådan och såg precis att jag ju också har en P-3206.
Så om schema hittas så är jag också intresserad av det.
Har även två Shinwa P-306A i lådan. Det får bli ett projekt att gå igenom nån dag när man har tid och lust.
Bjaellerud
Inlägg: 1452
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kopplingschema ZODIAC P-3206

Inlägg av Bjaellerud »

Ja MiaM
FM, mitt första minne av FM var när familjen köpte en ny fin träradio, bör ha varit 1955 i Malung, och min far klättrade på taket och tydligen försökte han sätta upp en bandkabeldipol. Avsikten var att med den nya träradion kunna vara med på FM premiären. Någon FM radio hördes aldrig.....
Trots att nya radion hade en knapp med UKV. Ultrakortvåg som skulle vara FM modulerad.
Senare under uppväxten var jag ofta och mixtrade med den här radion, UKV knappen gav bara tystnad....
Troligen var radion UKV eller FM förberedd, dvs man lurade folk likt TV2 förberedd TV. Man skulle köpa en FM tillsats om tillverkaren fick för sig att göra en sån. Vilket aldrig hände....
När det sen blev egen bil gällde ju bilradio, Clas Olson hade en billig sådan, men dess FM var allt annat än FM, sammanfattat skitradio ....
Kompisarna som hade en Blaupunkt hörde ju FM radio felfritt....
Sen blev det amatörradio, en Kenwood TR-2200, i den hördes tändstörningar värre än i en AM radio för 27 MHZ, trots FM. Dess Fm mottagare var skit.
Inte förrän ICOM kom med IC-280 som hade en quadrakturdetektor blev FM vad det skulle vara, en dramatisk skillnad.
Dagen bilradio är helt otroligt bra!

Nå jag såg att Schinwa P300h verkligen ser exakt lika ut som Zodiaken. Så vis söker då schema på någon av dessa apparater.

Men ändå värden går ju inte under om det blir skrot av grejerna.... och elektronikåtervinningen måste ju ha sitt oxo..


Roysan
Skriv svar