Spänningsfall LM317
Spänningsfall LM317
Hej, jag har planer på att bygga en enkel batteriladdare med LM317 som konstantström generator.
Jag har läst databladet men blir inte klok på hur stort spänningsfallet blir över LM317 ?
Tanken är att ha en resistor på Vout. Adj skall anslutas efter resistorn och vidare till "Load".
Man kan se ett exempel i databladet där de har en 50mA Constant Current Battery Charger.
Jag kommer visserligen att ha ca 1A laddström och.. ja ca 17V för laddningen. Har inte beräknat exakt värde ännu.
Någon som har lust att hjälpa mig med detta?
Jag har läst databladet men blir inte klok på hur stort spänningsfallet blir över LM317 ?
Tanken är att ha en resistor på Vout. Adj skall anslutas efter resistorn och vidare till "Load".
Man kan se ett exempel i databladet där de har en 50mA Constant Current Battery Charger.
Jag kommer visserligen att ha ca 1A laddström och.. ja ca 17V för laddningen. Har inte beräknat exakt värde ännu.
Någon som har lust att hjälpa mig med detta?
Regulatorn eftersträvar att ha 1.25V mellan Vout och Adj. Sätter du dit ett motstånd på 1.25 ohm blir strömmen max 1A. Sedan behöver du kanske begränsa spänningen så att den inte far iväg för mycket. Ett motstånd på något kohm från lasten till Adj och en zener på lämplig spänning från Adj till nollan kanske?
Okej, nu hängde jag inte med.. behöver jag koppla ett motstånd från - polen på batteripacken till Adj och därifrån en zener till nollan?
Varför?
Skulle jag inte kunna göra så här?
Skippa zener och motståndet på några kohm.
Uin = 18V
Spänningsfall 1.25V
Uut efter motstånd= 16.75V (spänning över batteripacken).
Motstånd mellan Vout och Adj = 1.2ohm.. vilket borde bli ca 1A laddström?
Är det så enkelt eller har jag misförstått?
(Är ute efter att konstruera en supersimpel laddare för ett batteripack till min laptop.. tänkte använda nätadaptern som matning till laddaren.)
Varför?
Skulle jag inte kunna göra så här?
Skippa zener och motståndet på några kohm.
Uin = 18V
Spänningsfall 1.25V
Uut efter motstånd= 16.75V (spänning över batteripacken).
Motstånd mellan Vout och Adj = 1.2ohm.. vilket borde bli ca 1A laddström?
Är det så enkelt eller har jag misförstått?
(Är ute efter att konstruera en supersimpel laddare för ett batteripack till min laptop.. tänkte använda nätadaptern som matning till laddaren.)
Nja, alltså spänningen över batteriet blir så mycket det blir... Regulatorn reglerar 1A, resten av spänningen hamnar över regulator och 1.2ohm motståndet (dessa blir rätt varma vid 1A).
Zener och kohm-motståndet var ett tips för att du inte skulle ladda sönder batteriet om du lämnar laddaren på. Kör du NiMH eller speciellt Li-ion så är det mycket viktigt att hålla koll på när laddningen är klar...
OUT->1.2ohm->pluspol
pluspol->1kohm->ADJ
ADJ->zener->GND
Observera att jag inte har testat denna koppling själv...
Zener och kohm-motståndet var ett tips för att du inte skulle ladda sönder batteriet om du lämnar laddaren på. Kör du NiMH eller speciellt Li-ion så är det mycket viktigt att hålla koll på när laddningen är klar...
OUT->1.2ohm->pluspol
pluspol->1kohm->ADJ
ADJ->zener->GND
Observera att jag inte har testat denna koppling själv...
Tror att det är spänningsfallet över kretsen i sig som menades och den är som sagt ungefär 2 - 3V beroende på belastning. Ref. spänningen skapas internt i kretsen och har inte något direkt samband. Kopplas en resistor som nämnts så höjer eller sänker kretsen utspänningen för att få ett spänningsfall över resistorn på 1.25V.
Bara så att ingen får för sig någonting; Li-ion eller liknande batterier skall inte laddas med en sådan här krets utan dom skall laddade efter en viss algoritm för att bli laddade optimalt och få längsta livslängd plus att man undviker en ev brand eller explosion av ett sådant pack som i värsta fall kan hända vid felhantering vid laddning. Ni-Mh och Ni-Cd fungerar så länge man har koll på tiden det laddas och det är lägre laddströmmar. Högre laddströmmar och snabbladdning så räcker det inte med enbart tid.
Bara så att ingen får för sig någonting; Li-ion eller liknande batterier skall inte laddas med en sådan här krets utan dom skall laddade efter en viss algoritm för att bli laddade optimalt och få längsta livslängd plus att man undviker en ev brand eller explosion av ett sådant pack som i värsta fall kan hända vid felhantering vid laddning. Ni-Mh och Ni-Cd fungerar så länge man har koll på tiden det laddas och det är lägre laddströmmar. Högre laddströmmar och snabbladdning så räcker det inte med enbart tid.
Jag har försökt att googla lite efter denna lösningen men jag kan inte hitta något..rehnmaak skrev: Zener och kohm-motståndet var ett tips för att du inte skulle ladda sönder batteriet om du lämnar laddaren på. Kör du NiMH eller speciellt Li-ion så är det mycket viktigt att hålla koll på när laddningen är klar...
OUT->1.2ohm->pluspol
pluspol->1kohm->ADJ
ADJ->zener->GND
Vad exakt gör motståndet och zenerdioden för nytta i denna kopplingen.. eller rättare sagt hur?
Ska jag tolka det som att det stoppar laddningen när batteriet är fullt?
Vilket värde ska jag eftersträva på zenerdioden?
I detta fallet är det nimh batterier i ett batteripack som jag ska ladda.
Jag hade tänkt ha 10st 1.5v celler i serie.
Det är nog ingen god ide att ladda NiMH med denna metod. Risken är överhängade att du kör sönder batterierna. Metoden för terminering vid 1C snabbladdning är att detektera när delta V är 0 - -5mV. Dessutom bör man hålla koll på celltemperatur och även delta T/t...
Kör du däremot 0.1C laddning är det bara att hålla koll på tiden.
Nåväl, här är en sida med en annan variant på laddare med LM317. Här kör man med en transistor istället för att strypa spänningen då laddingen är klar.
Kör du däremot 0.1C laddning är det bara att hålla koll på tiden.
Nåväl, här är en sida med en annan variant på laddare med LM317. Här kör man med en transistor istället för att strypa spänningen då laddingen är klar.