Placera komponenter i solidworks

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Placera komponenter i solidworks

Inlägg av simon78 »

Hej på er!

Jag har lite problem att förstå mig på solidworks. Jag har en fyrkantsprofil, på vilken jag vill placera en THK-rail. Men, jag får inte till det. Som jag har fattat så ska man med hjälp av "mates" få ihop det. Men nu vill jag att den ska ligga en liten bit in på profilen, men kant i kant i ena änden. Som det är nu så ligger den inuti profilen, och inte kant i kant.

Bild
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Hej simon ;)
Var nära på att slita bort håret när ja började med mina THK rails...
Nu vet jag ju inte hur dina tidigare mates ser ut för det railet så ja föreslår att du tar bort alla mates för det railet och börjar om.

1. se till att profilen är FIXED (inte float) genom att högerklicka på den och välja fix. Kan hända att den redan är fixed. Se också till att rälset är floating eftersom det är det som ska flyttas.

2. Gör en ny mate och tryck på utsidan av profilen och undersidan av rälset (det har du nog gjort redan) MEN tryck i den andra knappen i "mate alignment" i "standard mates"-baren. Se till att du valt coincident.

Nu ska dom två ytorna ligga mot varandra.

Sen måste du bestämma förhållandet mellan profilens ände och rälsets ände genom att göra en ny mate med dom två och välja parallell och sedan avståndet.

/Isak
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tackar för hjälpen. Nu fick jag till det.
Var nära på att slita bort håret när ja började med mina THK rails...
Med tanke på hur du ser ut på din avatar så förstår jag att du kom halvägs :)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

hahahahaha :lol:
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu börjar det likna nått. Kan man bestämma en längd på en component genom att låta den bero på någon annan components längd? Jag vill att traversens längd ska vara 20cm + rälsensbredd x 2 + bordets bredd och lite plåtbredd. Det borde väl gå att ordna. Dyp dynamisk dimension beroende på vilka mates man har?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Hmm låter krångligt men proffsigt så som du tänker med dynamisk bredd. Är möjligt att det finns en sådan funktion men jag tror inte den har med mates att göra utan snarare vad du ger biten för options när du skissar den. Själv använder jag alltid mätfunktionen som finns i programmet, den mäter avståndet mellan vilka två punkter eller linjer som helst. Bara att klicka.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Mmm, nu är det mesta färdigritat. Bara detaljerna kvar. Hur brukar du göra om man vill ändra en component som ingår i en assambly? Jag vill bara korta en plåt några cm. Men, det känns onödigt att ta bort den, göra en ny, och försöka mate:a den igen.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kan inte SolidWorks tillräckligt bra, men det finns något som kallas configurations som innebär att du kan ha en detalj som kan ha olika mått beroende på vilken konfiguration du valt.
JBV

Inlägg av JBV »

Det är ju parametrisk modelering.. Man kan justera varje "feature" för sig i efterhand! Du kan även modifiera mates i efterhand om det skulle bli fel
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag fattade det som om han ville ha möjligheten att ha kvar original detaljen men ha en specialanpassad version av den också...

Annars behöver man ju bara göra edit part och ändra detaljen som är för stor. Då bli visserliga alla andra assemblies som använder detaljen också påverkad.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

simon78 skrev:Mmm, nu är det mesta färdigritat. Bara detaljerna kvar. Hur brukar du göra om man vill ändra en component som ingår i en assambly? Jag vill bara korta en plåt några cm. Men, det känns onödigt att ta bort den, göra en ny, och försöka mate:a den igen.
Det är väl bara att öppna den plåten igen o skära bort lite. Skissa upp det som ska bort o ta sen ta emboss eller cut kanske det heter (har inte solidworks på den här datorn..)
Det blir så ganska ofta att jag får ändra längd eller flytta nått hål efteråt. Bara att öppna upp biten och antingen redigera skissen eller göra en 3D skiss på delen och ta bort eller lägga till. Grejjen med att redigera skissen är ju att det blir lite mindre features sen i "trädet" eller va man kallar det. Blir ju lätt många extrudes o cut fram o tillbaka...

Man kan ju editera i assembly-fönstret men det kan bli lite krångligare med alla andra delar som ibland skymmer o annat.. ibland blir det bara fel när ja ska ändra om nått i assemblydelen men jag är ju rookie :) typ att ändringen man gör bara gäller för assembly-fönstret och inte hamnat på delen när man öppnar det enskilt nån dag efter :D förvirrande
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tror att jag börjar greppa det viktigaste nu...

Är det någon som lyckats få vagnarna att inte sitta fast i rälsen, utan att de är egna "parts"? Antar att det går om man lyckas använda thks sida på rätt sätt?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ja mina räls och vagnar sitter inte fast i varandra. För mig har rälset varit en del och vagnen har varit en assembly -del med vagnklumpen, ändtätningarna, skruvar etc. Jag behöver iaf bara markera kortsidan på rälset och ena ändtätningen, göra en parallell mate och sen bestämma avstånd.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hur lyckades du få det så? Jag har vagnen och rälsen i en och samma assembly. Det går att markera vagnarna för sig, men på något sätt så sitter de fast. Vilket format exporterade du till från thks sida? Jag använde step om jag itne missminner mig.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

eum ja kommer inte ihåg format.. typ dfx? :C
Men man kan ju välja längd och avstånd innan man laddar ner filen från hemsidan. Pröva att pilla lite med fixed, float och dra lite i grejjerna. Kan kolla lite på det där när ja sitter vid rätt dator sen. Vet inte om du laddade ner high detail eller simpel 3D (nått sånt) för en enklare model är väl o föredra om man ska flytta på sakerna eftersom vagnen då bara är en del. Tror det iaf.
Skriv svar