Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nej, detta är den nyare av de två. Att testa den äldre PDP-8/L står på listan.
bqt
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Jisses. Efter att ha varit offline alldeles för länge här, så var det mycket att läsa. Vilken nostalgi. Jag har aldrig varit inne i IBM, Commodore, eller en hel del annat him-PC eller spelburkar. Men ABC... Wow. UFDDOS. Jag hade helt glömt... Påminner mig om att jag har en 806 i min källare som inte rörts på över 20 år.

Men jag blir också frestad att försöka kika på mina VT340 där nätaggen gått. Jag fattar inte analog elektronik, och absolut inte switchade saker, men Anders, MiaM, och andra här är ju helt otroliga att höra/läsa. Och jag ser verkligen fram mot att höra lite mer om PDP-9...

Applåder!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tackar!

Jag kan säkert hjälpa till att fixa VT340, men vi verkar finnas en bit ifrån varandra...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag tänkte inte skriva om denna, det var ett snabbfix av en diskettstation som jag fick av en kollega ihop med en ABC80 innan sommarn. Jag har bara bytt elektolytkondensatorer i nätdelen och sen testat den. Intressant var att ett ben trillade av en av kondensatorerna. Den var nog inte så bra...

IMG_1577.JPG
Driven i fråga, denna hade till skillnad mot alla andra FD2 diskdrivar som jag lagat floppyenheter från Tandon istället för de inte så roliga Pertec FD 200.
IMG_1575.JPG
Ibland undrar man hur saker har kunnat fungera, här har det varit varmt eftersom någon glömt att löda fast ett ben. Denna är på trafon, en pinne på primärsidan...
Ska man ha åsikter så tycker jag nog att man kunde kostat på sig lite bättre isolationsavstånd också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev: 17 juli 2023, 12:29:43 Tackar!

Jag kan säkert hjälpa till att fixa VT340, men vi verkar finnas en bit ifrån varandra...
Skulle onekligen vara kul att passera någon gång, men jo, inte direkt i närheten. Men om jag kan ta saker lite privat, så borde jag kunna reparera terminaler med bara lite hjälp. Jag kan löda, och om jag inte har komponenter är det ju enkelt att beställa.
Men klassiskt problem. Terminalerna stod i några år, och när dom började användas fungerade dom ett tag, och sedan exploderade en konding. Lite komponenter runt blev inte heller så glada. Har kikat lite. Schema finns. Men som sagt, switchade nätagg... Inte riktigt min sak. Ge mig lite TTL... :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Vi kan hjälpas åt vid sidan av, inga problem!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick tag på manualen till Facit remsläsaren som en snäll herre scannade åt mig: https://www.abc80.net/archive/misc/Faci ... E-1000.pdf

Nu behöver jag kontakterna för att komma igång.
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Alltid trevligt med hjälpsamma människor! :)

Det såg ju nästan ut som en liten minidator i sej själv under skalet, med egen kortbur och allt. :wink:
1000 tecken/s låter ju rätt imponerande.

Under WII så tror jag att kodknäckarna med "Colossus" läste i ungefär samma hastighet(fritt ur minnet) och då handlade det ju om att det skulle gå snabbt som det bara var tekniskt och tillförlitligt möjligt för att de skulle hinna knäcka koden inom ett dygn(dvs innan kodnyckeln ändrades).
Senast redigerad av ASEA 1 augusti 2023, 21:32:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Marta skrev: 9 juli 2023, 16:19:36 En sådan kontakt med snedställda stift och där en strykjärnskontakt passar perfekt fanns på vår gamla dammsugare en gång i tiden. En rund Electrolux på metallmedar. Så det är en kontakt som har förekommit även i andra sammanhang.

Vill minnas jag hört på YouTube att remsläsarna på de engelska kodknäckarmaskinerna under WW-II läste 5000 tecken/sekund. Det framgick inte hur avläsningen gjordes.
Marta hade en annan siffra på läshasigheten, hon hade rätt! Jag var tvungen att googla det: https://cs.stanford.edu/people/eroberts ... ossus.html
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Ja då har jag fel, Wow 5000 tecken/s!
Hade för mej att det rörde sej 1000-2000 tecken. Minnet är bra , men kort! :wink:
Jag har faktiskt läst boken om denna maskin, fast det är ett tag sen.
Trodde jag hade den i bokhyllan, men hittade den inte så troligtvis en lånebok från biblioteket.
Denna är det; https://www.amazon.se/-/en/Professor-Ph ... 0199578141
En hel del om det tekniska som kanske inte tilltalar den breda massan, men är man intresserad hur man tänkte och löste problemen så är den rekommenderad.
bqt
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

5000 tecken/s är ruskigt snabbt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32717
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 1 augusti 2023, 21:05:06 Jag fick tag på manualen till Facit remsläsaren som en snäll herre scannade åt mig
Det är den gamla 60-talsläsaren alltså?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det stämmer.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32717
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 1 augusti 2023, 21:05:06 Nu behöver jag kontakterna för att komma igång.
Du får posta en bild på dessa.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev: 1 augusti 2023, 21:31:30Jag var tvungen att googla det: https://cs.stanford.edu/people/eroberts ... ossus.html
Apropå Colossus, sevärd video: (En hel del på denna kanal är sevärt)
https://www.youtube.com/watch?v=9HH-asvLAj4
Skriv svar