Hur får man isär denna kontakt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2370
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av DennisCA »

Simpel fråga, känns nästan dumt å göra en tråd för detta.

I de utan trådar finns kontakterna kvar och jag vet inte hur jag ska få ut dessa, så jag kan krimpa på nya kablar, blir frustrerad och har snart sönder det...

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34043
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av Glenn »

Svårt att se på bilden, men det brukar antingen vara en rund hylsa du sticker in framifrån, elelr nån form av pinne du sticker in bakifrån.

Det är alltså meningen att du ska använda ett specialverktyg, ett verktyg som tillverkaren bruakr sälja dyrt :)


Det finns hela kit med specialverktyg att köpa ganska billigt från kina, typiskt bra att ha hemma.
MiaM
Inlägg: 10183
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av MiaM »

Det finns fjädrande flerpar på metalldelarna som låser fast i plasten. Ofta kan man sticka in något i stil med en knappnål eller en pytteliten skruvmejsel mellan metalldelen och plasten på rätt ställe och från rätt håll, och sen använda något för att trycka ut stiftet. På alla jag varit med om så är stiftet monterat från sladdsidan. Vet inte om det finns några där man trär ledaren genom plasten, monterar stiftet på kabeln och sen drar tillbaka, troligtvis inte.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6030
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av pi314 »

Det finns lite varianter.
Det här är en typ.
kontakt.jpg
Den tar man enklast bort genom att klämma på ett rör, t.ex. i plast, som passar precis på kontakten. Röret trycker då in hullingarna på stiftet så att det kan dras ut med kabeln.

Det finns specialverktyg från kontakttillverkaren, men sådana har man ju oftast inte.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6030
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av pi314 »

Om det är hullingar som håller stiftet så brukar det gå att trycka in dom med en liten plattång.
Men, då får man vara försiktig, så att man inte trycker in dom för mycket. Då "tar dom inte" när man trycker in dom igen.

/Pi
DennisCA
Inlägg: 2370
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av DennisCA »

Jag fick ut dom! Tillverkade ett verktyg genom att slipa till en billig elektronikskruvmejsel, med den kunda jag böja in stiften.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av daspunner »

I gamla torkarblad till bilen brukar jag innan jag slänger de plocka ut de de tunna metallisterna. De är av någon metall som liknar fjäderstål. Perfekta till sånna här ändamål. En omgång med dremeln och man tillverka olika "depinning"-vektyg.
DennisCA
Inlägg: 2370
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av DennisCA »

Ja och ett par sådana for i skräpet nyss. Ska kommas ihåg dock...
Bjaellerud
Inlägg: 1454
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av Bjaellerud »

En vanligt verktyg är ett tunt rör, med ett innermått som precis går över stiftet, genom att trycka ner röret kläms hullingarna in och stiftet går att dra ut.
Lämpliga rör kan man få genom att skrota en teleskopantenn från en gammal radio. Rören har olika mått och ofta passar ett.

Roysan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34043
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur får man isär denna kontakt?

Inlägg av Glenn »

Eller så köper man ett färdigt set..

Jag tror det är detta jag har, kostar 42:- inkl frakt :)

https://vi.aliexpress.com/item/1005004996317230.html
Skriv svar