Felsökning airfryer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Felsökning airfryer

Inlägg av lineslim »

Hejsan,
Jag undersöker om det går att få liv i en airfryer modell 002-402 av märket Menuett. Symptom när nätsladden sätts ett eller flera pip samt varierande antal blinkningar på power dioden innan displayen slocknar.
Det var stört omöjligt att bryta sig in i eländet utan att offra några plasthakar, men väl inne hittar jag nedanstående styrkort. Dörrswitchen som ansluter till kortet är uppmätt ok liksom glassäkringen som jag öppnade krympfilmen kring för att se efter.
Ser två gula X2 kondingar som jag får förmoda är huvudmisstänkta? (Fick jag lära mig i min förra lagningstråd viewtopic.php?p=1692185#p1692185).
Tyvärr har jag bara nya 0.47 uF och dessa ska vara 0.1uF. Men i "den som spar han har lådan" hittade jag två stycken (bild) från gamla skrotade elverktyg. Kondensatortestaren ligger tyvärr hemma och det är ju möjligt att även dessa kan vara trasiga, men jag funderade ändå på att testbyta till dessa. Går det att säga om den ena eller den andra av dem på styrkortet är mer misstänkt? Tacksam för råd!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning airfryer

Inlägg av breflabb »

Det är omöjligt att avgöra med blotta ögat hur det står med capacitansen
Men jag tittade lite snabbt på kretskortet på hur lödningarna ser ut
På två ställen ser det katastrofalt dåligt ut
Det är lödningen vid " Switch " och vid " Heater "
Titta på det, det kan vara synvilla på bilden,
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning airfryer

Inlägg av Danny »

X2 kondingarna i detta fall verkar bara vara för avstörning.
Switchad nätdel (SMPS) finns längst ner till höger.
Mät över C6 om du har 5V stabil spänning där.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Felsökning airfryer

Inlägg av lineslim »

Jag kopplade i/ur nätsladden ett par gånger och noterade efter ett tag att inget pip längre hördes när kontakten sattes i. Kunde inte heller mäta 230V där nätsladdarna kommer in på kortet. Ohm-mätte då mellan stickproppen och kortet, L visade 0 ohm men N avbrott. Följde ledaren och hittade en värmesäkring monterad längs ledaren där den passerar ugnsutrymmets utsida. Mäter jag över den är det avbrott.
Gissar att denna blivit sämre och sämre för att till sist lägga av (?), eftersom ugnen inte överhettats vad jag märkt, den bara inte ville starta en dag. Kopplar jag förbi säkringen hoppar displayen igång och ser ut att funka normalt. Säkringen är märkt:

SHENG PING
SPF169
TF 172 GRADER C
10A 250V
174
CB

Jag gissar att det bara är att försöka hitta en lämplig ersättare på elektrokit och montera. Skulle det vara något annat som är root cause är väl det värsta som kan hända att säkringen lägger av igen så snart ugnen tas i bruk..
Edit: Electrokit har 167 resp 184 grader. Jag gissar att jag borde kunna ta 184 grader för att inte ligga för lågt, 184 borde ändå vara med god marginal innan något händer..(?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Felsökning airfryer

Inlägg av lineslim »

Återkoppling: Airfryern funkar nu bra igen efter byte av termosäkring. Amazon hade rätt sort, 172C, som levererades på mindre än 24 timmar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning airfryer

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Skriv svar