Batterier skylift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tribute
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 juni 2023, 21:32:00

Batterier skylift

Inlägg av Tribute »

Hej alla elektronikkunniga!

Min pappa har en skylift som gått bra i många år. Dessvärre blev han svårt sjuk i höstas och skyliften har stått orörd sen dess. Den driver hjulen med hjälp av fyra batterier. Nu skulle jag hjälpa honom med huset och laddade den (inbyggd batteriladdare) och körde fram den för ett par veckor sen. Fyllde på batterierna med batteri vatten innan laddning. Den gick bra på drivningen men var lite svag. Nu två veckor senare vill den inte röra sig.

Den inbyggda laddare blinkar mellan rött och gult i början och slår sen över till grönt vilket indikerar fulladdade batterier. Men den orkar inte driva alls och klickar enbart när man ska lyfta korgen.

Batterierna har läckt en hel del pulver. Jag har mätt med multimeter mellan polerna på batterierna och tre batterier visar 6,4 volt och det fjärde 9,2 volt.

Jag är osäker om batterierna är dåliga eller om laddaren gett upp? Batterier till liften är väldigt dyra. Ni som är duktiga på elektronik, hur ska jag undersöka detta? Kan jag testa att ladda med en typ c-tek laddare och se om de tar laddning för att utesluta batterierna?

Bifogar bild på batterierna och laddaren.

Är ödmjukt tacksam för tips och svar🙏
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batterier skylift

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ut som att ena polskon har rostat bort på det övre vänstra batteriet.
Börja med att tvätta av allt med varmvatten (utan att det rinner ned i batterierna)
Ta loss och rengör alla kabelskor och polskor.
Sätt tillbaka
Starta laddaren
Mät spänning på alla batterier när laddaren är igång
Stäng av laddaren och vänta 4 timmar
Mät spänning på alla batterier

OBS! När man nyligen laddat finns vätgas, om det inte är väl ventilerat kan gnistor skapa otrevliga olyckor.
Detta är 6V batterier, så om du vill prova ladda dem individuellt behöver du en laddare där man kan välja 6V. Resultatet av ovanstående kommer dock ge oss mycket information.
Helt klart är något fel eftersom ditt fjärde batteri visar 9V, varje batteri borde ha ca 6,5V efter laddning. Laddaren är troligen OK, felet bör vara batterier eller kablar.
Tribute
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 juni 2023, 21:32:00

Re: Batterier skylift

Inlägg av Tribute »

Hej
Tack för svar. Det kanske var en dålig bild med gummiskydden över polerna men polskorna är bra och det ser rätt fint ut där. Då ska jag ta bort poler och polskor och göra rent. Är det någon ordning man ska koppla ur polskor eller återansluta eller nåt att tänka på när man tar bort dem så man inte åker på en stöt?

När jag mätte upp var det utan att laddaren var inkopplad ska jag tillägga. Liften klickade också när jag hade 230volt sladden inkopplad, tidigare brukar den röra på sig då även om batterierna är urladdade. Då återkopplar jag efter rengöring!
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Batterier skylift

Inlägg av eeedis »

Lite skumt att det ena batteriet mätte upp 9V.

Det ser lite bränt här (se min röda ring):
Liften.JPG
Jag hade rengjort alla pol-skor och batteripoler och lagt på batteripolfett och du kan ladda med en 12V CTEK om du kopplar laddaren så att den matar två batterier i serie (typ plus på den längst ner till vänster och minus på den längst ner till höger).
Var försiktig med "pulvret" och var försiktig med polerna så du inte kortsluter något.

Sitter det någon huvudströmbrytare på liften?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Batterier skylift

Inlägg av JimmyAndersson »

En annan sak man bör testa är att mäta spänningen på batterierna medan man försöker köra skyliften.
(Min misstanke är att batterierna inte orkar ge någon vidare ström och en sådan mätning skulle ge en bra ledtråd.)
Tribute
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 juni 2023, 21:32:00

Re: Batterier skylift

Inlägg av Tribute »

Hej
Tack, jag ser att nu att det ser bränt ut ska titta närmare på det. Då köper jag polfett och rengör efter jobbet idag och mäter upp både i vila och när jag försöker köra den.

Ja det sitter en huvudströmbrytare på den.

Hur hade ni lossat polerna. Ska man lossa plus först och ta batteri för batteri? Sedan ansluta plus först sen minus? Eller spelar det ingen roll?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Batterier skylift

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade nog gjort som du beskriver. :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batterier skylift

Inlägg av Glenn »

Tribute skrev: 22 juni 2023, 07:43:30 Hur hade ni lossat polerna. Ska man lossa plus först och ta batteri för batteri? Sedan ansluta plus först sen minus? Eller spelar det ingen roll?
Har maskinen chassijord ? minusjord ? isåfall börjar du med minus, annars spelar det inte så stor roll. Vid montering avslutar man då med minus.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Batterier skylift

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kommer aldrig ihåg ordningen, men det gör ju inte så mycket, bara man tänker på vad man gör. :)

Det är ju mest om man ska koppla in t.ex startkablar som det blir förrädiskt. ”Den lägger jag här så länge.” Zapp!

I det här fallet tänkte jag att om man lossar plus från batteriet så kan det inte hända så mycket ifall plus-kabeln kommer mot chassit eftersom inget har kontakt med batteriets pluspol ändå.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batterier skylift

Inlägg av mrfrenzy »

Problemet är om ringnyckeln nuddar chassi samtidigt som pluspolen, det är ett ganska vanligt misstag :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batterier skylift

Inlägg av Glenn »

Exakt, den enda polen som är ofarlig med inkopplat batteri är den som har kontakt med chassit, därför börjar man med den, när den är loss är de andra ofarliga.

Stora blybatterier är brutala vad det gäller kortslutningsström, du kan lätt smälta en ringnyckel, för att inte tala vad som händer om du råkar kortsluta med en guldring på fingret.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2139
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Batterier skylift

Inlägg av l2t »

På tal om stora blybatterier som kan vara farliga.
Vi sjösatte en lagom stor båt i torsdags.

Det sitter 6 st 225 Ah batterier i den.
Sb motor startade utan problem.
Bb motor var lite svår och vid andra försöket så
Kom det en fruktansvärd explosion från motorrummet.

Efter att allt hade vädrats ut så kunde vi konstatera att ett batteri hade gått i bitar totalt.

Efter sanering av motorrumet så lyfte vi i ett antal nya batterier.
Felsökning nästa vecka.
Skriv svar