Mäta resistans i effektmotstånd?
Mäta resistans i effektmotstånd?
Håller på att felsöka ett slutsteg, och undrar om det är normalt att mäta 0 ohm genom en 47ohms 5W resistor?
Samma sak på allihop. Notera att jag lödat loss motstånden innan jag mätte.
Trasiga eller går det inte att mäta effektmotstånd?
Samma sak på allihop. Notera att jag lödat loss motstånden innan jag mätte.
Trasiga eller går det inte att mäta effektmotstånd?
hehe.. jävlar de va ett E framför 47.
Så JAA ja läste fel!
Så dumt, fast vad bra på samma gång.
Tre av effekt-transistornerna var kortslutna. varav säkringarna till + och - matningen till effektrissorna gick sönder.
Vet du om det kan räcka att byta trissorna? Har mätt upp allt annat och inget verkar skadat förutom trissorna.
(nu när inte 0,47 motstånden e kassa!)
Så JAA ja läste fel!
Så dumt, fast vad bra på samma gång.
Tre av effekt-transistornerna var kortslutna. varav säkringarna till + och - matningen till effektrissorna gick sönder.
Vet du om det kan räcka att byta trissorna? Har mätt upp allt annat och inget verkar skadat förutom trissorna.
(nu när inte 0,47 motstånden e kassa!)
-
Nu mera brukar inte resistorer bli kortslutna. Blir det något problem så brukar de öka i värde eller bli avbrott. Eftersom det är svårt att mäta låga resistansvärden är det nog där problemet ligger. Prova lägg ihop mätkablarna och se sätt därefter in resistorn och se om det är någon skillnad i utslag.
Gamla massamotstånd brukar kunna kortsluta men finns bara i väldigt gamla utrustningar.
Gamla massamotstånd brukar kunna kortsluta men finns bara i väldigt gamla utrustningar.