Är dessa inte lagliga i Sverige eller varför finns det ingen som säljer dom?
Har en lång korridor där det inte finns några uttag, men massor med lampor...
e27.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej. Dels saknar den där uttagsbrunn. Men utöver det är inte belysnings installationer dimensionerade för att klara d e laster som kan anslutas med schucko. De fanns förr och gick då under benämningen strömtjuv. I allmänhet med en E27 gänga på så att man kunde ha både uttag och belysning.
danei skrev: ↑30 maj 2023, 17:25:58
Nej. Dels saknar den där uttagsbrunn. Men utöver det är inte belysnings installationer dimensionerade för att klara d e laster som kan anslutas med schucko. De fanns förr och gick då under benämningen strömtjuv. I allmänhet med en E27 gänga på så att man kunde ha både uttag och belysning.
Du menar alltså att en belysningsgrupp som är avsäkrad för 10A inte tål att belastas med 10A? Eller hur skall man tolka det?
Själva armaturen, i detta fallet E27 sockeln lär ha problem med större laster än normala glödlampor kan jag misstänka. Vilket gör dem olämpliga att sno ström från.
E27 saknar jord så adapter till schucko vore direkt livsfarligt även om vi ignorerar att lamphållaren antagligen inte är dimensionerad för att leverera 10A. Men att omedelbart utesluta eropauttag förvirrar mig. Max 2.5A, enbart dubbelisolerad apparater och den används utan brunn på många ställen i kontinenten och pluggen är designad för att göra detta säkert. Men om brunnen är problemet finns det väl inget som hindrar att adaptern även inkluderar en sådan?
Tack för svaret. Men 6A är väl baserat på att den är ordentligt iskruvad? Jag kan tänka mig att det är en kontaktanordning som uppvisar ett visst slitage med tiden.
Min farfar hade ett elabonnemang utan elmätare, endast två stycken 16 normalljus lampor fick användas. Knoppledning var dragen till köket och ett annat rum med vardera en strömbrytare och en lamphållare.
Bruksorten där han bodde var tidiga med el.