> Tja... 976:- på Elfa mot Ca 380:- på Labbis (356:- hitintills) tror jag överväger den nackdelen.
Det beror väl verkligen på !!
Om det gäller *ett* exemplar så vinner naturligtsvis ELFA med hästlängder !
Hörlursförstärkare. (Tidigare Hjälp med komponentval...)
Hej igen.
Hörlursförstärkaren var klar att användas i tid. Puuh
Det var en hel del strul med att göra korten. Jag lyckades ta bort allt lack på två kort.
Så det blev väldigt stressigt. Funktionstest och felsökning/reparation skedde på lördagen. (Jag var och julhandlade i Helsingfors torsdag kväll till lördag morgon, inkl resa.)
Under söndagen användes den av en grupp barn och ungdomar vid en inspelning. (Foton och omdömen kommer att presenteras senare.)
Efter Peter555's påpekande angående DC på TDA2822 så var jag tvungen att göra om schemat.
Presenterar därför ett uppdaterat schema med angivna komponentvärden.
Klicka på bilden för större version.
Komponentlista.
*1 Ingångsstegen programmeras till 1ggr förstärkning genom att bygla R3 och R5 samt att utelämna R4 och R6. Motstånden finns i schemat och på kortet om man vill öka förstärkningen i framtiden.
*2 Spolarna valdes för att: de var lagom stora för att rymmas på kortet, hade "öppen" kärna (liten risk att mättas) och lagom tjock tråd för att klara lite ström. Värdet är inte kritiskt och man kan tillverka dem själv.
När jag får hem hörlursförstärkaren igen ska jag ta bilder på den, mäta lådan och presentera mer information om hur den färdiga enheten blev.
Lådan bestämde storleken på kortet.
Klicka på bilden för större version.
Hoppas kunna presentera mer information och bilder i mellandagarna.
Hörlursförstärkaren var klar att användas i tid. Puuh

Det var en hel del strul med att göra korten. Jag lyckades ta bort allt lack på två kort.

Under söndagen användes den av en grupp barn och ungdomar vid en inspelning. (Foton och omdömen kommer att presenteras senare.)
Efter Peter555's påpekande angående DC på TDA2822 så var jag tvungen att göra om schemat.
Presenterar därför ett uppdaterat schema med angivna komponentvärden.

Komponentlista.
Kod: Markera allt
Motstånd
R1, R2 47 k ohm
R3, R5 0 ohm *1 Se nedan
R4, R6 Inget *1 Se nedan
R7, R8, R11, R12 10 k ohm
R9, R10 4,7 ohm
R13 2x47 k ohm Log Stereo volymkontroll
Kondensatorer
C1 - C4 1 µF plastfilm Hög kvalitets metalliserad plastfilm (MKT eller liknande)
C5, C6, C10, C16 100 µF 25V
C7, C8 100 nF
C9 330 µF 25V
C11 - C15, C17 470 nF
Spolar
L1 - L3 10 µH *2 Se nedan
Dioder
D1 1N4004 Likriktare 0,5 A
D2 BZX85/C15 Zenerdiod, 15 V, 1,3W
IC-kretsar
IC1, IC2, IC4 TL071
IC3 TDA2822M
*2 Spolarna valdes för att: de var lagom stora för att rymmas på kortet, hade "öppen" kärna (liten risk att mättas) och lagom tjock tråd för att klara lite ström. Värdet är inte kritiskt och man kan tillverka dem själv.

När jag får hem hörlursförstärkaren igen ska jag ta bilder på den, mäta lådan och presentera mer information om hur den färdiga enheten blev.
Lådan bestämde storleken på kortet.

Hoppas kunna presentera mer information och bilder i mellandagarna.