Certifieringskrav för kyltekniker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Glenn »

Sloow skrev: 20 maj 2023, 13:40:21 Jag kanske är lite naiv, men jag tror att tröskeln för att få ett klass II certifikat för f-gaser är väldigt låg i jämförelse med att ta ett körkort för lastbil, eller att få elbehörighet som elektriker. En veckas kurs och certifiering tror jag dom flesta klarar sig med.
Dock behöver du ingen egen behörighet för att jobba som elektriker., inte om du är anställd.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 20 maj 2023, 15:07:47 Sloow, naturligtvis är det så, teknikern och några till är bara irriterade för att de inte får förstöra vår livsmiljö hur som helst.

Och ja, tröskeln är rätt låg, i princip vem som helst med lite mellan öronen kan problemfritt certifiera sig.

parlo, ja det finns regler från MSB och Arbetsmiljöverket, dock de gäller bara om det är rätt stora mängder och enbart professionellt, dvs de gäller inte för privatpersoner och de gäller inte för de förhållandevis små mängderna man har i en kylmaskin, dock är ju mängderna tillräckligt stora för att skapa en ordentlig smäll och stora skador.
R32 har en undre explosionsgräns på ca 300gr/kbm.

Med en fyllnadsmängd på ca 1,5 kg är det knappast en risk med en luft luft värmepump, då gasen blir för utspädd. Det gäller alla köldmedia utom ammoniak, sett ur brand/explosion/kvävningsrisk.

Med en X/vatten är risken att R32 tränger ut i accumulatorn pga läckage i kondensorn, men om säkerhetsventilen mynnar ut utomhus är det inte ett problem. Så länge utrymmet innedelen står i är ventilerat är det låg risk.

För HC köldmedia är det annorlunda då de har lägre eplosionsgränser. Men återigen, läckage in i vattensystemet eller i en större rumsvolym lär inte orsaka några brandfarliga gasblandningar för normala fyllmängder.

R744 lär inte vara aktuellt på länge pga kostnaderna.
Men läckage är farliga bara i små rum.

Ammoniak används inte i privatbostadsinstallationer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För HC köldmedia är det annorlunda då de har lägre eplosionsgränser. Men återigen, läckage in i vattensystemet eller i en större rumsvolym lär inte orsaka några brandfarliga gasblandningar för normala fyllmängder.
Den stora skillnaden är ju at som kyltekniker har man koll på detta, vilket DIYare inte har.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Sloow skrev: 20 maj 2023, 13:42:20
Teknikern skrev: 20 maj 2023, 11:44:42 Kylmaffian ÄR inget skämt, är du inte ackrediterad kyltekniker får du inte ens köpa en rullmutter baserat på egen erfarenhet, dessutom är dom flesta kyltomtar dryga besserwissrar. Undantag finns men dom är lätträknade.
Jag undrar verkligen om det där stämmer, jag har anlitat väldigt många kyltekniker i jobbet och har än så länge faktiskt blivit överraskad över hur smidiga och hjälpsamma dessa har varit.
Jodå det stämmer, därför tillverkar jag numera det jag behöver själv av rullmuttrar och övriga ledningskomponenter. En kyltekniker och ägare till en större kylfirma hånskrattade tom. åt mig inför sina anställda när jag ville köpa en ledningskomponent,,,,som inte ens skulle sitta i en kylapplikation när jag inte visade nåt papper på att jag var ackrediterad. Undrar om han m.fl. fått i sig för mycket köldmedia som vaskat bort folkvettet ur hjärnan?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 20 maj 2023, 15:51:03
Den stora skillnaden är ju at som kyltekniker har man koll på detta, vilket DIYare inte har.
Och detta har du absolut ingen aning om, du vet inte vilka kunskaper folk besitter så sluta med dom där översittarfasonerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, jag har diskuterat med rätt många DIYare, och majoriteten saknar relevanta kunskaper.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Majoriteten av dom du diskuterat med sätter inte status på resten av befolkningen så ditt påstående säger ingenting.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Faktiskt gör det det, Och jag är rätt övertygad att du inte har koll heller, även om du påstår dig ha det.
metric

Inlägg av metric »

Majoriteten av dom du diskuterat med sätter inte status på resten av befolkningen så ditt påstående säger ingenting.
Men om du nu besitter alla kunskaper som behövs, varför gör du inte provet (vilket du klarar galant), sen kan du göra hur mycket kylarbete du vill Lagligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bra förslag!
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

metric skrev: 20 maj 2023, 17:37:57
Men om du nu besitter alla kunskaper som behövs, varför gör du inte provet (vilket du klarar galant), sen kan du göra hur mycket kylarbete du vill Lagligt.
Kanske för att jag inte har nån lust alls att hålla på med det dag ut och dag in, jag har annat att hålla på med som är mycket intressantare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då är det väl lämpligt att du överlåter de jobben till de som kan och får göra dem.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 20 maj 2023, 15:51:03
Ytterst osannolikt att en kyltekniker som gör installationer hemma hos folk har full koll på detta.

Han gör en installation, som han (eller hon) gör en installation som han lärt sig och är certifierad på, dvs följer en arbetsprocess som är validerad.
Det säkertställer en viss nivå map anläggningens säkerhet.

Vissa delar av installationen kräver precis handlag.

Det finns DIYare som kan detta, men inte alla. Utan det troliga är att det blir fel och VP stannar pga läckage.

Det kommer inte explodera. Troligaste läckagen i utedel eller i kondensorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För de som eventuellt är intresserade.
För att få Kylcert så krävs det godkända prov i Teori och praktik, samt ett godkänt lödprov.
Det teoretiska provet omfattar kunskaper om F-gasförordningen, Svensk kylnorm, och PED.
De praktiska proven omfattar som sagt praktiska kunskaper, felsökning, tömning, påfyllning etc.
Lödprovet är standardiserat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det kommer inte explodera. Troligaste läckagen i utedel eller i kondensorn.
Beror ju på att R290 inte är så vanligt i denna typ av utrustning, än.
Skriv svar