Kabelarea för LED-strip, större längder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoQ
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 mars 2007, 15:14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Kabelarea för LED-strip, större längder?

Inlägg av JoQ »

Ska sätta LED-strip i sockeln i nya köket.
Totalt handlar det om 4 olika ställen dit lågvoltskabel dras:
6m LED-strip
3,5m LED-strip
1,2m LED-strip
1,8m LED-strip

Min tanke är att dra kabel till alla dessa platser men driva dom allihop med samma driver. Kabellängden från LED-strip till driver blir ungefär 7-8m från varje punkt.

Efter lite research så upptäckte jag att RKUB 2x0,75 är den vanligaste "LED-kabeln".
Behöver man en större kabelarea för att hantera längderna? Hur kraftfull driver krävs för detta?

Alternativet är att dra fram 220V till platserna och ha en driver per slinga. Men detta känns slösaktigt.

Tips mottages gärna!
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2372
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Kabelarea för LED-strip, större längder?

Inlägg av ajje »

Många drivers tillåter inte mer än 2 meter kabel på lågspänningssidan för att de ska klara av att hålla sig inom gränserna för utstrålade störning.
JoQ
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 mars 2007, 15:14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kabelarea för LED-strip, större längder?

Inlägg av JoQ »

ajje skrev: 11 maj 2023, 13:35:23 Många drivers tillåter inte mer än 2 meter kabel på lågspänningssidan för att de ska klara av att hålla sig inom gränserna för utstrålade störning.
Då ändrar jag nog till att placera en driver vid varje slinga istället.
Frågan nu blir istället, vilken typ av LED-slinga bör man använda och vilken driver. Vill kunna dimma på primärsidan med en Shelly Dimmer, så drivern måste klara detta.
Kikar på COB-LED för att slippa ha diffusor.

Tips är välkomna :)
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2328
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Kabelarea för LED-strip, större längder?

Inlägg av Jonaz »

Det beror även vilken matningsspänning listerna vill ha. 5V är värst. 24V bäst då man får ett spänningsfall.
Satte i ett rum totalt 14m 5V list. Den behövdes matas var 2.5m för att färgerna skulle bli lika över hela slingan. Satte 2.5mm2 kabel då förbrukningen är ca 30A
Skriv svar