Autronic Eye...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Autronic Eye...

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Autronic Eye...

Inlägg av TomasL »

Och för de som inte orkar läsa, det första systemet för automatisk avbländning, introducerat av GM 1952, sensorn var rätt futuristisk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, den tidiga versionen var monterad ovanpå instrumentpanelen och innehöll ett rör med en fotocell, den svarta boxen som hörde till innehöll en liten rörförstärkare till fotocellen som sedan kontrollerade ett relä. (versionen från 1960 talet var placerad i fronten och använde annan teknologi, (exakt hur, står i artikeln)).

Litet mer kuriosa är att det under andra världskriget byggdes minst en prototyp av raketflygplanet Me 163 Komet som använde liknande teknologi till ett system som skulle automatiskt avfyra raketer mot anfallande bombplan när någonting skymde sensorn.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En fotnot här är att den utanpåliggande versionen med extern sensor fanns parallellt med den frontmonterade en god bit in på 1960 talet, den var dock enligt uppgift, mer vanlig på yrkesfordon, eller som eftermonterings kit, nya bilar hade på 1960 talet mer ofta den frontmonterade versionen vad det verkar.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

En bekant till mig som var "uppfinnare" höll på i många år med en avbländningsanordning bestående av försilvrade lameller på högkant som vreds så ljuset vinklades av mot sidan av vägen, det blev, som vanligt, inget av detta utom ebb i kassan trots sponsorer i början. Det han var bäst på var att snacka. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, "Autronic Eye" var mer en försäljnings gimmick, nyttan var väldigt tveksam redan från början.... Dessutom visste den ju inte vad som faktiskt är ett billjus och inte, man fick ställa in känsligheten med en ratt på instrumentbrädan. Jag föreställer mig att det måste ha varit ganska irriterande i allafall i vissa områden... Man kunde dock snabbt stänga av den med foten med en strömbrytare på golvet. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Än idag fungerar ju en del av dessa system dåligt.

På "tjänsteskodan" jag kör under beredskap fungerar den automatiska avbländningen relativt bra dock, den bländar av "i onödan" ibland men sällan.

En kollega som körde ford däremot hade stora problem med att den inte bländade av så folk blev arga (med all rätt) , så efter mycket tjafs med ford så fick dom tillslut fram en uppgradering av mjukvaran som skulle "lösa problemet".

Jag frågade honom efteråt hur avbländningen funkade och han sa typ "Jodå, nu bländar den av för alla bilar! ...Och lampor vid sidan av vägen ...och vägskyltar ...och vita byggnader ...och snödrivor.." :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är olägenheterna med en vanlig manuell omkopplare?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Folk är bekväma av sej ?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Bekväma och lättlurade, det finns väl inga som är så lätta att skinna som bilägare när det gäller att skaffa nymodigheter,,,,,som sen visar sig vara värdelösa eller ren bluff. Vissa saker garanterade man dessutom att dom inte kunde göra nån skada men man skrev aldrig att dom heller aldrig kunde vara till nån som helst nytta. :D

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det fanns på 70-talet och kanske redan på 60-talet en svensk elektronikbok med bland annat en ljusorgel och en automatisk avbländare. DEt var 50 år sedan jag såg boken och har ingen titel att meddela. DEssutom, bekant med diverse amerikanska elektroniktidningar vaga minnen av att sådan apparatur dykt upp i typ Radio Electronics eller Popular Electronics. Vill nån bygga är det bara att spana igenom några årgångar av dessa tidningar.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Bara automatisk avbländning är nog mest en bekvämlighets grej, men jag köper aldrig en bil utan dynamiska LED ljus efter att ha haft det på senaste 2 bilarna. För mig ligger det på samma prio nivå som AC, Drag, Parkeringsvärmare.
Så mycket bättre ljus när man verkligen behöver det, extraljus i all ära men för min del är det sällan jag kan köra längre sträckor med helljus. Och de moderna LED strålkastarna går ju inte att jämföra med halogen, ser ju ut som man har satt in 2 värmeljus i fronten på vissa bilar :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är dock skillnad på halogen och halogen, det finns bilar med uselt halogenljus, det finns också sådana med oerhört bra ljus, samma med Xenonljus, och jag antar LED.

Jag tycker det är ofta jag kan köra med helljus långa sträckor på vintern f.ö, men det beror väl lite på var man bor och körmönster.
Thomas O

Inlägg av Thomas O »

Huggbävern, det är nog den här boken
https://www.tradera.com/item/342298/592 ... wilgot-ahs
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Näe man kan inte säga att LED är bättre, eller xenon eller halogen.
Det hänger på hela lyktans konstruktion hur bra ljus du har.
Och igen, dålig lykta och mycket motljus (enorma lysande skärmar i bilen) desto sämre ser du.

Men nåt LED verkar vara bra på så är det att blända. Särskilt på motorväg när norrgående och södergående ligger på lite olika nivå, då får man åka med solskyddet nere.

Automatiskt avbländning funkar i gynnsamma förhållanden rätt bra, men det går bara neråt från det. Bättre folk lär sig blända av. Men det är nog mycket begärt ibland kanske.
Skriv svar