Uppskattar väldigt mycket att ni tar er tid och lägger möda på att svara och kommentera!
Hade det inte varit för det, så är risken att jag satt igång att bygga detta, till ingen nytta och en viss kostnad

Jag vill i högsta grad att detta ska fungera, men att ge mig in på EOR/XOR-grindar o dyl, nja, jag löser ju inte ut de här mer triviala sakerna, som det verkar.
Tänkte ge lite mer info kring det hela och kanske fokusera på ett en speciell del av problematiken.
In 1 o 2 kommer från optokopplare som matas med 12V på kollektorn och har ett spänningsfall på 1,4 V, så "In" ger alltså ca 10,6V.
Optokopplarna styrs av köpta kretsar med lysdiodutgångar som ger lagom ström för en optokopplare. De har en max Ice på 50mA.
Jag hade kunnat driva de tre parallellkopplade reläerna (bistabila DPDT 2 spolar) direkt från optokopplarna men denna kretsen är menad till att säkerställa att:
- om den ena av In1 eller In 2 redan har spänning på sig och reläerna således dragit i ett läge, så ska den anda In inte kunna dra åt andra hållet samtidigt. Skulle det hända att reläerna hamnar i olika lägen så kommer det orsaka kortis längre bort i kedjan, vilket kan bli kostsamt

- OM det kommer spänning på In1 o 2 samtidigt så drar det brytande SPST-reläet för att bryta den ena ledaren i slutet av kedjan för att säkerställa att det inte blir kortis. Funderar på att använda DPST istället, så att om reläet drar, bir det fast i det läget tills man bryter strömmen.
12V:en som driver dessa kretsar kommer komma från en vanlig strömadapter kopplad till 230V, så inte särskilt pålitligt spänningsvärde. Angivet värde 12V/2A.
Jag kan nog börja allt jag skriver med "om jag förstått rätt, så...", men med det sagt: Jag har justerat ritningen lite och fokuserar på att lösa så att In1 o 2 inte kan påverka reläerna samtidigt. Inga parallellkopplade transistorer längre

Men jag blir inte riktigt klok på hur jag beräkna bas-strömmen. Jag satte två resistorer för att det ska bli ca 5V in på basen, men när det kommer spnning så blir det de 0,7 som är framspänningsfallet över bas-emitter?
- Jag vill ju att om Q1 (från In1) är spänningssatt, så ska Q2 inte kunna sluta Ut 2
- Om In 2 har spänning (men inte In1) så ska Q2 "jorda" de tre rälerna kopplade till Ut 2 så att de drar till ena läget. Ska man ha ett R5 (se bilden) för att säkerställa detta?
- Kan för mitt liv inte beräkna strömmarna genom R3, R4 och R5 om man har ett R5 då R5+transistor är parallellkopplat med R4. Eller beräkna vilken spänning det kommer vara vid punkten mellan R3 och R5.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.