Hörlursförstärkare. (Tidigare Hjälp med komponentval...)
-
Hörlursförstärkare. (Tidigare Hjälp med komponentval...)
Hörlursförstärkare.Tidigare "Hjälp med komponentvaltill hörlursförstärkare. Akut."
Jag har försatt mig i en något pressad situation.
Jag ska presentera en inköpslista imorgon måndag 18:00 och en färdig enhet testad och leveransklar enhet på torsdag mitt på dagen.
Jag har över huvud taget inte påbörjat något arbete än. (söndag 15:10)
Jag ska börja göra schema i Eagle nu och behöver hjälp snabbt.
Önskemål.
* Hörlursförstärkare med line in, volymkontroll och möjlighet att driva upp till 6 par parallellkopplade hörlurar.
* Lågt brus och en del andra HIFI-egenskaper.
* Enkel och flexibel strömförsörjning, i första hand från en färdig nätadapter eller vid behov från ett enkelt batteripack. (Ca 3-18V beroende på komponentval, oreglerat)
* Lågt pris.
Det jag behöver hjälp med/undrar över är:
# Lämplig förstäkarkrets?
# Hur jag skapar en tillräckligt styv/kraftig virtuell jord?
# Behöver jag någon opamp på ingången? Och i så fall kan ni rekommendera någon?
# Jag tror att TDA 2822 är för brusig, stämmer det? Och har du något annat förslag?
Under projektet gång lär fler frågor duka upp.
Alla tipps och kommentarer är välkomna.
Och stort tack på förhand/Magnus.
Edit: Rubriken.
Jag har försatt mig i en något pressad situation.
Jag ska presentera en inköpslista imorgon måndag 18:00 och en färdig enhet testad och leveransklar enhet på torsdag mitt på dagen.
Jag har över huvud taget inte påbörjat något arbete än. (söndag 15:10)
Jag ska börja göra schema i Eagle nu och behöver hjälp snabbt.
Önskemål.
* Hörlursförstärkare med line in, volymkontroll och möjlighet att driva upp till 6 par parallellkopplade hörlurar.
* Lågt brus och en del andra HIFI-egenskaper.
* Enkel och flexibel strömförsörjning, i första hand från en färdig nätadapter eller vid behov från ett enkelt batteripack. (Ca 3-18V beroende på komponentval, oreglerat)
* Lågt pris.
Det jag behöver hjälp med/undrar över är:
# Lämplig förstäkarkrets?
# Hur jag skapar en tillräckligt styv/kraftig virtuell jord?
# Behöver jag någon opamp på ingången? Och i så fall kan ni rekommendera någon?
# Jag tror att TDA 2822 är för brusig, stämmer det? Och har du något annat förslag?
Under projektet gång lär fler frågor duka upp.
Alla tipps och kommentarer är välkomna.
Och stort tack på förhand/Magnus.
Edit: Rubriken.
Senast redigerad av Fransson 15 december 2006, 14:23:26, redigerad totalt 1 gång.
-
Hjälp. Akut.
Hjälp. Akut.
Är det någon som her en Eagle libery- eller komponent-fil med TDA 2822?
Skulle vädigt gärna ha den.
Eller har du någon annan lämlpg komponent?
Hjälp mig.
Är det någon som her en Eagle libery- eller komponent-fil med TDA 2822?
Skulle vädigt gärna ha den.
Eller har du någon annan lämlpg komponent?
Hjälp mig.
-
Eh...? Ja.
Fick tipset av Danei då jag trodde det var mitt mistag.
Du har rätt i att det är "tippsfrågor" men jag startar projektet samtidigt (se tidtabellen ovan). Så jag tycker det hör hemma under projekt.
Men tack för omtanken Fagge, alla kan göra mistag.
Men jag hade blivigt minde förvirrad om du hade medelat vad du jorde.
Edit: Lade till ett tack till Fagge.
Fick tipset av Danei då jag trodde det var mitt mistag.

Du har rätt i att det är "tippsfrågor" men jag startar projektet samtidigt (se tidtabellen ovan). Så jag tycker det hör hemma under projekt.
Men tack för omtanken Fagge, alla kan göra mistag.
Men jag hade blivigt minde förvirrad om du hade medelat vad du jorde.

Edit: Lade till ett tack till Fagge.
> Hjälp. Akut.
Jag har aldrig varit med om att *akut* hjälp har varit gratis, men men vet
ju aldrig, man kan ju alltid försöka...

Spontant känns det mycket roligare att sitta och se dig köra ett
i förväg omöjligt projekt i diket, än att lägga ner en massa tid
på att försöka styra det rätt.
För övrigt har jag inga ideer alls, men jag har väldigt svårt att se hur man
skulle kunna ha en färdig design till måndag kväll och en "testad och
leveransklar" enhet till på torsdag lunch !!??
*Jag* skulle gå till uppdragsgivaren direkt på måndag morgon och förklara
att det är omöjligt och försöka hitta en annan lösning.
Slutligen undrar men ju också när du *fick* uppdraget...
Jag har aldrig varit med om att *akut* hjälp har varit gratis, men men vet
ju aldrig, man kan ju alltid försöka...

Spontant känns det mycket roligare att sitta och se dig köra ett
i förväg omöjligt projekt i diket, än att lägga ner en massa tid
på att försöka styra det rätt.

För övrigt har jag inga ideer alls, men jag har väldigt svårt att se hur man
skulle kunna ha en färdig design till måndag kväll och en "testad och
leveransklar" enhet till på torsdag lunch !!??
*Jag* skulle gå till uppdragsgivaren direkt på måndag morgon och förklara
att det är omöjligt och försöka hitta en annan lösning.
Slutligen undrar men ju också när du *fick* uppdraget...

-
Tja...
Först och främst är det ett hobby uppdrag. Och "uppdragsgivaren" är en polare som ringde i fradags och undrade om jag kunde hjälpa till. Han är väl medveten om begränsningarna. Men jag föreslog själv att jag skulle göra ett försök. Och då jag räknar med att 90% är tillverkaren standard lösning på en IC och ev några opamps (Vad med kan behövas?) tror jag att tidsplanen är möjlig. Om än tuff.
Först och främst är det ett hobby uppdrag. Och "uppdragsgivaren" är en polare som ringde i fradags och undrade om jag kunde hjälpa till. Han är väl medveten om begränsningarna. Men jag föreslog själv att jag skulle göra ett försök. Och då jag räknar med att 90% är tillverkaren standard lösning på en IC och ev några opamps (Vad med kan behövas?) tror jag att tidsplanen är möjlig. Om än tuff.
OM det är så enkelt så är det bara att tvinna in på http://www.headwize.com/projects/ och sno nåt lämpligt.
-
Tidsschemat verkar hålla än så länge.
Här är kopplingsschemat:
Klicka på bilden för större version.
OBS. I inköpslistan saknas de fyra motstånd som bestämmer förstärkningen i opamparna. Det är för att jag tänker använda två byglar för att programera dem till en gångs förstärkning. Motstånden fins i schemat och på kretskortet om jag vill ändra förstärkningen i framtiden.
Så i kväll möter jag min kompis på Labb Elektronik.
Här är kopplingsschemat:

OBS. I inköpslistan saknas de fyra motstånd som bestämmer förstärkningen i opamparna. Det är för att jag tänker använda två byglar för att programera dem till en gångs förstärkning. Motstånden fins i schemat och på kretskortet om jag vill ändra förstärkningen i framtiden.
Kod: Markera allt
Inköpslista.
IC:s
TDA2822 1st "Hörlursförstärkare"
TL071 3st Opamp
Dioder
1N4001 1st Likriktardiod
BZX85/C15 1st Zenerdiod 15V 1,3W
Kondensatorer
>1µF Plastfilm 3st Hög kvalitets metalliserad plastfilm (MKT eller liknande)
0,47µF Plastfilm 5st
0,1µF Plastfilm 2st
470µF 25V e-lyt 1st
100µF 25V e-lyt 2st
Spolar
Någon liten sak på måfå 3st
Motstånd
4,7Ω 1W 2st
1kΩ 1st
10kΩ 2st
47kΩ 2st
2 x 47kΩ Log 1st Volymkontroll, Stereopotentiometer.
Kontakter
6mm telejack stereo 6st En håls chassi montage
6mm telejack mono 2st En håls chassi montage
DC-jack 1st En håls chassi montage
Övrigt
Inbyggnadslåda 1st Plastlåda.
Säkringshållare 1st En håls chassi montage
Nätdel 1st
-
Hum... 
Efter en nogrannare studie av databladet verkar det som om du till största delen har rätt.
Varför ska tillverkare envisas med att jöra symboler som ser ut som standard differens förstärkare när dom vid närmre studie ska kopplas på ett helt annat sätt.
Men att endast ha en kondenstor på utgången (i jorden) istället för två fins stöd för databladet, (fast utan motståndet då).
Mer jobb för mig. Försening på gång?

Efter en nogrannare studie av databladet verkar det som om du till största delen har rätt.

Varför ska tillverkare envisas med att jöra symboler som ser ut som standard differens förstärkare när dom vid närmre studie ska kopplas på ett helt annat sätt.

Men att endast ha en kondenstor på utgången (i jorden) istället för två fins stöd för databladet, (fast utan motståndet då).

Mer jobb för mig. Försening på gång?

Är det meningen att alla 6 hörlurar skall ha samma volym? - är alla hörlurar av samma sort?
Om du har samma förstärkare till alla hörlurar så kommer ljudet att klicka när någon kopplar in/ur sin hörlur. Det kommer även troligtvis klicka till ganska bra när man startar förstärkaren innan utgångskondingen är laddad.
Sedan avkopplingskondingar till alla OP kunde ju kanske vara bra, eftersom det är dubbel matning så blir det ju ett antal.
Ett exempel på en färdig enhet: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10689.htm
Om du har samma förstärkare till alla hörlurar så kommer ljudet att klicka när någon kopplar in/ur sin hörlur. Det kommer även troligtvis klicka till ganska bra när man startar förstärkaren innan utgångskondingen är laddad.
Sedan avkopplingskondingar till alla OP kunde ju kanske vara bra, eftersom det är dubbel matning så blir det ju ett antal.
Ett exempel på en färdig enhet: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10689.htm
-
"Samma" volym i alla hörlurar, är "beställaren" redan med på. (Har föreslagit hörlurar med volumkontroll på sladden.)
Klick vid in- och urkoppling och påslag... Tja... 976:- på Elfa mot Ca 380:- på Labbis (356:- hitintills) tror jag överväger den nackdelen.
Har gort om schemat efter peter555 påpekande ovan och är i stortsett klar med kretskortdesignen. (Ska kolla storleken på några kondensatorer som troligtvis är mindre i verkligheten än på kortet samt lägga till två polygoner och ett antal hål.)
Ska framkalla och etsa i eftermiddag. Hoppas kunna hinna påbörja komponentmonteringen idag.
Klick vid in- och urkoppling och påslag... Tja... 976:- på Elfa mot Ca 380:- på Labbis (356:- hitintills) tror jag överväger den nackdelen.
Har gort om schemat efter peter555 påpekande ovan och är i stortsett klar med kretskortdesignen. (Ska kolla storleken på några kondensatorer som troligtvis är mindre i verkligheten än på kortet samt lägga till två polygoner och ett antal hål.)
Ska framkalla och etsa i eftermiddag. Hoppas kunna hinna påbörja komponentmonteringen idag.