Ström från comporten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Ström från comporten

Inlägg av Chrille »

Har ett litet bygge som ska koppas till comporten på datorn men så skulle jag vilja slippa att använda en extern transformator så jag undrar ifall det går bra att ta ström direkt ifrån comporten?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

com-porten har ingen utspänning i vanlig mening. Man kan däremot via ett par dioder ta spännign från utdatapinnarna (t.ex RTS) om man sätter dem låga (+12V). Men man kan inte ta många mA därifrån.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Har för mig att man bara kan ta 2-3 mA därifrån, men jag kan ha fel..
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok det var lite synd, hade blivigt smidigt annars. Då får det bli en transformator ändå.

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Chrille
Du kan ju snylta ett par hundra mA från USBn annars...
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det låter bra.
Jag använder SerOut i Picbasic nu för att kommunicera via comporten och det fungerar väldigt smidigt, finns det något liknande för usb eller blir allt betydligt jobbigare om jag ska skicka informationen via usb?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag menade bara att ta ström fån USBn. Att skicka data via USB är mycket mer koplicerat än via com-porten.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Om du bara använder RXD och TXD och håller resten av I/O pinnarna höga, samt kopplar ihop dessa "övriga" med dioder, så får du ut lite mer.

Databladet på MAX232 ger väl en indikation på hur mycket du kan ta ut, även om det inte stämmer exakt för drivkretsen i din PC. För att ge sig in på en okvalificerad gissning borde du åtminstone kunna ta ut 10mA på detta sätt. Sedan kanske du kan optimera din konstruktion, så det inte drar så mycket ström?

Som sagt, detta var en okvalificerad gissing, så det är upp till dig att avgöra och eventuellt prova.

Lycka till!
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

$tiff> Ok, det blir ju rätt så smidigt.

Magnus Pihl> Tyvärr så räcker inte den strömmen, måste ha ganska mycket mer. Tror jag kör med en extern transformator eller kanske möjligt vis via USB.

Kom på en fråga till nu när jag satt här och kopplade. Stödjer inte alla I/O pinnar på en 16f628 seriell kommunikation?
För det fungerade fint när jag hade kopplat till B6 men så flyttade jag över till A2 och då vägrar det att fungera.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

kör du den inbyggda kommunikationen? Då funkar bara två av pinnarna. En för RX och en för TX. Det står i databladet vilka det är. Står Rx och Tx på dom.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Vad menar du med den inbyggda kommunikationen?

Förmodligen kör jag inte det efter som jag har benen B6 och B7 inkopplade och i databladet står det RX och TX på B1 och B2. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Chrille

SerOut (1 eller 2) kan du använda på alla portar förutom A5 när det gäller PIC16F628
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är inte så svårt att skriva en bit mjukvara som beter sig som en serieport. I riktigt, riktigt kostnadsoptimerade konstruktioner i stora volymer måste man ofta ta den minsta och billigaste kretsen på bekostnad av att skriva den extra mjukvaran. Det är inte kul, men det går.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Man kan ta spänning från com-portar, ej ström.
Så kan man nog sammanfatta det....
Skriv svar