Formler för LED driver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Formler för LED driver?

Inlägg av helmut »

Finns en formler som man använder för att räkna ut vilket motstånd man behöver.
Men ofta matar man en led lampa med pulserande likström.
Men hur räknar jag ut hur mycket ström jag kan mata en led med om jag har en pulserande likspänning.
Vad är fördelen med att mata en led med pulserande fyrkants spänning. Kan jag dra på med dubbelt så hög ström om jag kör med en fyrkantspuls med 50 % till och 50 % från.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33956
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Glenn »

PWM menar du ? du ska fortfarande inte överskrida maxströmmen på dioden.

PWM har en del andra fördelar, tex är det lättare att "dimma" då det blir mer linjärt än att ändra strömmen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Icecap »

I datablad anges det en maximal ström som ALDRIG får överskridas.
Samma parameter har en given maximal tid denna ström får dras, ofta runt 10μs.

PWM används mestendels för att dimma.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av pi314 »

helmut skrev: 21 april 2023, 19:56:05 Finns en formler som man använder för att räkna ut vilket motstånd man behöver.
I princip är det ohms lag: U = R x I.
Men ofta matar man en led lampa med pulserande likström.
Det är fortfarande ohms lag som gäller även om det blir lite mer komplicerat om man kör PWM.
Men hur räknar jag ut hur mycket ström jag kan mata en led med om jag har en pulserande likspänning.
PWM har används mycket länge, t.ex. i LED-baserade informationssystem. Om det är enstaka lysdioder som ska strömförsörjas så kan man ha enklare lösningar, som t.ex. en strömgenerator eller ett motstånd.
Med t.ex. en variabel strömgenerator kan man få variabel intensitet.
Med PWM kan man ha en maxström som är betydligt högre än den medelström som en LED tål. Tidigare var det inte ovanligt att LED-tillverkare uppgav max medelström, men inte max peak-ström. Nu anges ofta båda i datablad. Den här LEDen tål t.ex. 0,7-1 ampere medel, men 1,8 ampere peak, i PWM-tillämpningar.
https://www.ledsupply.com/content/pdf/l ... tation.pdf
Man kan använda PWM för att variera intensiteten.
PWM eller pulsdrivning har ofta stora fördelar i lösningar med många lysdioder, som t.ex. i informationssystem.
Vad är fördelen med att mata en led med pulserande fyrkants spänning. Kan jag dra på med dubbelt så hög ström om jag kör med en fyrkantspuls med 50 % till och 50 % från.
För enstaka lysdioder som ska lysa "100%" är det knappast någon större fördel. Vill du kunna reglera ljusstyrkan så kan det göras med PWM. Informationssystem blir betydligt enklare om lysdioderna adresseras radvis och kolumnvis än om enstaka lysdioder ska adresseras.
Om det finns max PWM-ström och max medelström angivna i databladet så bör båda beaktas. Se ovan! Går du ner 10-20% så kanske du kan få livslängder på ca 30000 - 50000 timmar? Lysdioder som inte blir så varma håller längre.

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Mindmapper »

Alla pratar om ohms lag, det är ganska uppenbart att den behövs. De största felen nybörjare gör när de ska räkna på LED är att de inte tar hänsyn till Kirchoffs lag om spänningar. Lysdioden sitter i serie med strömbegränsaren, alltså blir Kirchoffs lag lika viktig som ohms lag.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av helmut »

P=WM verkar vara vanligt på röda baklysen i bilar vilket jag tycker är irriterande om man snabbt vrider på huvudet. Har funderat på varför bilar har blinkande baklysen eftersom man kan missa var bilen befinner sig vid snabba ögonrörelser. Är baklyset släkt när ögonen är riktade mot baklyset och tänds när man vridit på huvudet är det lätt gjort att man tar fel på var bilen befinner sig eftersom man inte såg den röda lysdioden när man tittade på bilen men tänds när man ser rödljuset i ögonvrån.
Hatar blinkande bröda baklysen när jag kör bil i mörker.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev: 21 april 2023, 20:11:24 PWM menar du ? du ska fortfarande inte överskrida maxströmmen på dioden.

PWM har en del andra fördelar, tex är det lättare att "dimma" då det blir mer linjärt än att ändra strömmen.
Det är inte säkert att maxströmmen är densamma, jag har tryckt på 10ggr strömmen vid pulserande drivning av dioder. Men vid en viss punkt blir det mest mer värme och inte så mycket extra ljus... riktiga dioder har dessa siffror i databladet..
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av pi314 »

Måste det bli flimmer med PWM?
Om man kan se flimmer eller inte beror på frekvensen. Jag minns inte var gränsen går för vad vi, med våra ögon och vårt nervsystem kan uppfatta, men det är ju inte ovanligt med flimmerfri drivning av ljus.

Här talas t.ex. om 30 - 50 kHz för drivning av flimmerfria lysrör.
https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar ... om-hf-don/

Med PWM blir det förluster i samband med omslag i dom komponenter som bryter/sluter strömmen. Med snabba transistorer blir förlusterna små, även vid högre frekvens. Kanske kan man använda billigare komponenter med låg frekvens? Kanske blir det enklare att undvika att störningar sprider sig i omgivningen om frekvensen inte är för hög?

Men, visst går det att göra flimmerfritt med PWM, om man vill.

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av TomasL »

Smalfilm är flimmerfri vid 16 rutor/s
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Mindmapper »

helmut skrev: 22 april 2023, 19:44:57 P=WM verkar vara vanligt på röda baklysen i bilar vilket jag tycker är irriterande om man snabbt vrider på huvudet. Har funderat på varför bilar har blinkande baklysen eftersom man kan missa var bilen befinner sig vid snabba ögonrörelser. Är baklyset släkt när ögonen är riktade mot baklyset och tänds när man vridit på huvudet är det lätt gjort att man tar fel på var bilen befinner sig eftersom man inte såg den röda lysdioden när man tittade på bilen men tänds när man ser rödljuset i ögonvrån.
Hatar blinkande bröda baklysen när jag kör bil i mörker.
Jag tror inte att de kör PWM på bakljusen. Det finns som ingen orsak att dimmra dom. Däremot tror jag att de multiplexrar dom. Multiplexrar de så minskar de strömförbrukningen. Multixlexrar de lysdioderna fyra och fyra går det bara åt en fjärdedel av strömmen. Två och två så minskar de strömmen med hälften.

Oavsett om de kör PWM, mux eller bara rakt på kan de öka strömmen och få större intensitet. Multiplex är dock det vettigaste i det här fallet.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Jan Almqvist »

TomasL skrev: 23 april 2023, 10:12:36 Smalfilm är flimmerfri vid 16 rutor/s
Jag vill minnas att varje ruta visas två gånger så 16 rutor/s blir 32 Hz. Ett "trick" för att få bort flimret.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 23 april 2023, 08:12:31 Måste det bli flimmer med PWM?
Om man kan se flimmer eller inte beror på frekvensen. Jag minns inte var gränsen går för vad vi, med våra ögon och vårt nervsystem kan uppfatta, men det är ju inte ovanligt med flimmerfri drivning av ljus.

Här talas t.ex. om 30 - 50 kHz för drivning av flimmerfria lysrör.
https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar ... om-hf-don/

Med PWM blir det förluster i samband med omslag i dom komponenter som bryter/sluter strömmen. Med snabba transistorer blir förlusterna små, även vid högre frekvens. Kanske kan man använda billigare komponenter med låg frekvens? Kanske blir det enklare att undvika att störningar sprider sig i omgivningen om frekvensen inte är för hög?

Men, visst går det att göra flimmerfritt med PWM, om man vill.

/Pi
Störningarna ökar med frekvensen, Det måste vara det som håller ner frekvensen. De som är känsliga för det här fenomenet brukar säga att de ser skillnad på olika bilar. Det kan visserligen bero på att en del inte multiplexrar.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev: 23 april 2023, 10:12:36 Smalfilm är flimmerfri vid 16 rutor/s
Nog för att jag inte reagerar så starkt på flimmer men nog ser jag flimmer vid smalfilm.
TV ändrade från 50Hz till 100 Hz för att få flimmerfritt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av TomasL »

Nja, man ändrade för att få bort interferensen mellan olika källor.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Formler för LED driver?

Inlägg av Mindmapper »

Om man säger att man ändrade för att få bort interferens mellan olika källor har man gått ett steg till.
50 Hz körde man interlaced, dvs man körde varannan linje vid varje bildbyte. Man byte hela bilden 25 ggr i sekunden.
Detta ger ett flimmer som var irriterande. För att få en bild som upplevdes som mindre "flimrig" så måste man göra något. Egentligen öka bildfrekvensen.

Man tittade då på hur man skulle få bättre anpassningar mellan att visa olika bildsystem när man ändå införde en förändring. Vi har en del olika system för att visa rörliga bilder. Vi har 50 Hz 60 Hz, PAL, SECAM, NTSC, och en del film baserade system.

Egentligen tror jag att 120 Hz var det bästa men som vanligt blev det nog en kompromiss. Alla är visst inte ense. det förekommer olika meningar fortfarande.

Syftet var att få bättre bild, och för att få det tog man även hänsyn till det sätt som skulle anpassa olika system på bästa sätt.
Skriv svar