jordfel elgrill Severin Sevo
-
jordfel elgrill Severin Sevo
Hej!
Köpte en elgrill begagnad som därefter användes direkt utan problem. Sedan stod grillen med värmelementet ute under natten. Kvällen därefter så gick jorden i lägenheten direkt när jag satte i kontakten. Vänder jag på stickproppen så går grillen igång men jorden går igen när jag sätter på värmen.
Har läst att det kan bero på fukt i värmeelementet och anar att det skulle kunna vara där felet ligger även fast det bara var en natt, var ca 1 grad utomhus.
Har börjat försöka torka slingan med en grilltändare i en klotgrill men det blir inte jättevarmt.
Har även läst här på formet att man kan testa köra i ojordat uttag för att driva ut fukten, men det har jag inget tillgängligt, däremot läste jag också att man tillfälligt kan koppla jorden till nollan vilket jag inte har en aning om vad det betyder eller hur man gör.
Så därför undrar jag om någon vänlig själ skulle vilja förklara vad det innebär och hur jag går till väga.
Tack:)
Köpte en elgrill begagnad som därefter användes direkt utan problem. Sedan stod grillen med värmelementet ute under natten. Kvällen därefter så gick jorden i lägenheten direkt när jag satte i kontakten. Vänder jag på stickproppen så går grillen igång men jorden går igen när jag sätter på värmen.
Har läst att det kan bero på fukt i värmeelementet och anar att det skulle kunna vara där felet ligger även fast det bara var en natt, var ca 1 grad utomhus.
Har börjat försöka torka slingan med en grilltändare i en klotgrill men det blir inte jättevarmt.
Har även läst här på formet att man kan testa köra i ojordat uttag för att driva ut fukten, men det har jag inget tillgängligt, däremot läste jag också att man tillfälligt kan koppla jorden till nollan vilket jag inte har en aning om vad det betyder eller hur man gör.
Så därför undrar jag om någon vänlig själ skulle vilja förklara vad det innebär och hur jag går till väga.
Re: jordfel elgrill Severin Sevo
Ofta kan man väl torka ur dom i ett uttag utan jfb, du har ingen kompis som har ett sådant ? 

Kan ju läsa den här tråden, är ju inte samma fabrikat, men samma problem.
viewtopic.php?t=104913&hilit=weber+elgrill
Haralt beställde nytt värmeelement rätt snabbt men jag höll på att försöka värma ut fukten ett bra tag
innan även jag gav upp och köpte nytt element.
Haralt beställde nytt värmeelement rätt snabbt men jag höll på att försöka värma ut fukten ett bra tag
Isolertrafo är väl den korrekta metoden för att köra utan att lösa ut jfb om alla ens uttag går via jfb. Annars så är den farliga olagliga lösningen att köra med ojordad skarvsladd och se till att absolut inte röra grejen medan den torkar ur.
Det var väl kanske också en anledning att den såldes?
-
-
Yes, har läst den. Ska försöka ta loss elementet och värma på rejält först ändå heheSkogen skrev: ↑18 april 2023, 12:26:50 Kan ju läsa den här tråden, är ju inte samma fabrikat, men samma problem.
-
Okej, ska kika på det, tack!MiaM skrev: ↑18 april 2023, 12:58:11 Isolertrafo är väl den korrekta metoden för att köra utan att lösa ut jfb om alla ens uttag går via jfb. Annars så är den farliga olagliga lösningen att köra med ojordad skarvsladd och se till att absolut inte röra grejen medan den torkar ur.
Nja jag är inte säker på att det varit så innan, såklart omöjligt att veta om förra ägaren var ärlig men iom att den fungerade direkt första kvällen efter att jag köpte den så känns det som att det är mitt fel:/:/
En möjlighet för att testa ojordat är att sätta tejp över jordblecken på kontakten. Som sagt rör inga delar av grillen under tiden du värmer ur fukten, värsta som kan hända om uttaget är skyddat av jordfelsbrytare är att den gör sitt jobb och löser ut om man tar på den och det kan kännas en liten stöt.
Istället för tejp så rekommenderar jag något som inte riskerar att lämna avlagringar av klister. Typ rentvättad halvtunn plast från t.ex. nån matförpackning (typ smörgåspålägg-skinka).
Sidospår: Smörgåspålägg-skinka-förpackningsplast funkar också utmärkt som isolator för att isolera de flesta finnar på flexfilmkabeln mellan tangentbord och moderkort i en laptop som nån råkat vattna tangentbordet på och som kräver att man tar isär allt för att kunna tvätta tangentbordet, och som också har powerknapp på tangentbordet och som inte går att slå på på något annat sätt (utöver kanske wake-on-lan)
Sidospår: Smörgåspålägg-skinka-förpackningsplast funkar också utmärkt som isolator för att isolera de flesta finnar på flexfilmkabeln mellan tangentbord och moderkort i en laptop som nån råkat vattna tangentbordet på och som kräver att man tar isär allt för att kunna tvätta tangentbordet, och som också har powerknapp på tangentbordet och som inte går att slå på på något annat sätt (utöver kanske wake-on-lan)