Nu är mopedsäsongen igång igen. I påsken körde jag batteriet helt tomt på 86 km, och hittade lite fler problem.
Det största problemet var att jag hade låtit en GPS-spårare åka snålskjuts på cellgrupp 1, och jag hade hoppats att BMSen kunde balansera ut den extra förbrukningen, men det har den inte kunnat. Spåraren fungerade ändå inte som jag ville, så nu har jag satt i en annan bättre sort som dessutom kan använda hela batterispänningen. Pga. obalansen fick grupp 1 slut på ström innan de andra, vilket satte stopp för min resa några 100 meter hemifrån.
Jag har försökt ladda grupp 1 separat via balanstrådarna, men inte kommit upp i full balans. Kanske några fler färder och uppladdningar hjälper. Jag har ställt om BMSen så den balanserar under hela laddningen, vilket den inte gjorde förr. Det tar längre tid att ladda, men kanske problemet rättar till sig.
Jag såg även att grupperna 3, 5 och 16 var lägre än de andra när grupp 1 var tom. Det kan anas i min förra skärmdump, men blev inte riktigt tydligt förrän alla grupper hade blivit riktigt låga. Jag öppnade batterierna och fann att en svetsning hade släppt (jag hade bara svetsat en gång på det batteriet) och att jag helt enkelt glömt bort att göra två andra. Nu när det är korrigerat kan jag förhoppningsvis få ut 90-95 km på en laddning när batteriet är helt balanserat.
I övrigt har allt fungerat bra (förutom två trasiga skruvar som var mitt eget fel) och packningarna i kontakter och kaplsingar har hållit damm och fukt helt borta från elektroniken. Väldigt lite fukt kommer in till batterierna, även när jag kör i regn eller tvättar mopeden i en manuell biltvätt. En del vägdamm kommer dock in. Vid laddaren under fotplattan är det tvärt om, där håller dammet sig ute men vatten droppar in från fotplattan. Det har dock inte varit något problem, och när jag laddar blir laddaren ljummen och fläkten hjälper också till med att torka utrymmet.
Edit: här är en bild på laddutrymmet med fläkt, innan jag monterade dit kylflänsarna. Laddaren finns inuti aluminiumlådan som fläkten sitter på. En stor silpad överför värme från laddarens aluminiumhölje till lådan, och är även klämd mellan lådans kant ock lock som en packning. Lådan såldes som IP54, men klarar nog lätt IP67 med packningen och de vattentäta förskruvningarna.
Litiumkonvertering av 3kW klass 1 elmoped
Re: Litiumkonvertering av 3kW klass 1 elmoped
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Litiumkonvertering av 3kW klass 1 elmoped
Efter ett år i sin låda började den gamla laddaren krångla. Det började med att den vägrade ladda helt, och sen gick den ibland på 1/3 eller 2/3 av effekten. Jag öppnade lådan och såg att filterkondingarna börjat expandera. Ju kallare det var, ju kinkigare blev laddaren. Jag hade börjat göra resor där jag var tvungen att ladda på vägen, så det var inte hållbart i längden. Jag önskade mig också snabbare laddning, och hittade en eBaysäljare i Kina med bra rykte, så jag klickade hem en 25A (ca. 2kW) ombordladdare med IP66-kapsling. Det blev ca. 4600 kr med tull och moms. Nu laddar den fullt på 2 timmar (mot tidigare 5), vilket är lika snabbt som jag kör slut på en laddning. 0.5C är så långt under vad cellerna är gjorda för, att lådorna inte ens blir ljumma. Den snabbare laddningen påverkar därmed förhoppningsvis inte livslängden nämnvärt. Jag fick skruva upp BMSens parametrar lite, då det ökade spänningsfallet i SMD-säkringarna mellan cellgrupperna annars gjorde att laddningen avslutades i förtid.
Anderson-kontakterna höll inte riktigt måttet i längden, trots att de skulle tåla 45A och aldrig fick mer än 37A. Jag tror att de oxiderade med tiden och fick dålig kontakt. Jag fick problem med spänningsfall och även överhettning, så jag klippte av dem och klämde dit skarvhylsor istället. Batteriet har fungerat bra och jag ser inget större behov av att ta isär det inom de närmsta åren, så det var värt att offra modulariteten. Det minskade spänningsfallet i skarvhylsorna gentemot kontakterna gör att BMSen ser lite sneda spänningar under laddning och urladdning (Anderson-kontakternas motstånd var väldigt likt SMD-säkringarnas), men det gör inget.
Jag hittade en ny app till BMSen som heter Overkill Solar. Den lät mig ställa in att BMSen skulle balansera även när den inte laddade, och med den inställningen har spänningsskillnaden mellan cellgrupperna minskat från 50-60mV till 20-25mV, vilket klämmer in ytterligare några km praktisk räckvidd.
Den gamla laddaren ska jag laga och antingen ha som reserv eller sälja. Den består av tre identiska 3A-laddare på samma kretskort. Jag råkade köpa för breda ersättningskondingar, så jag har en bytestråd uppe ifall någon har ett gäng som passar bättre: viewtopic.php?t=110436
Anderson-kontakterna höll inte riktigt måttet i längden, trots att de skulle tåla 45A och aldrig fick mer än 37A. Jag tror att de oxiderade med tiden och fick dålig kontakt. Jag fick problem med spänningsfall och även överhettning, så jag klippte av dem och klämde dit skarvhylsor istället. Batteriet har fungerat bra och jag ser inget större behov av att ta isär det inom de närmsta åren, så det var värt att offra modulariteten. Det minskade spänningsfallet i skarvhylsorna gentemot kontakterna gör att BMSen ser lite sneda spänningar under laddning och urladdning (Anderson-kontakternas motstånd var väldigt likt SMD-säkringarnas), men det gör inget.
Jag hittade en ny app till BMSen som heter Overkill Solar. Den lät mig ställa in att BMSen skulle balansera även när den inte laddade, och med den inställningen har spänningsskillnaden mellan cellgrupperna minskat från 50-60mV till 20-25mV, vilket klämmer in ytterligare några km praktisk räckvidd.
Den gamla laddaren ska jag laga och antingen ha som reserv eller sälja. Den består av tre identiska 3A-laddare på samma kretskort. Jag råkade köpa för breda ersättningskondingar, så jag har en bytestråd uppe ifall någon har ett gäng som passar bättre: viewtopic.php?t=110436