Något kom emellan
Det var meningen att det skulle bli ett miniprojekt till igår, men ett konstigt porlande ljud visade sig vara smältvatten från taket som rann över kanten på takrännan. Det blev ut och ränsa, ca 60 meter ränna och smutsfilter vid rör. Jag trodde att det var fjolårslöv från taket som åkt ner i rännorna, men det var mest slask. Efter lite rensning så rann det fint.
Helgens miniprojekt två fick bli idag i stället.
UGP, GRBL, DQ542MA och NEMA 23
UGP - Universal Gvode Platform (open source = gratis).
GRBL - CNC-program som kör på en Ardino Uno v3 (open source = gratis)
DQ542MA - En av dom stegmotor-styrningar som jag har.
NEMA 23 - Stegmotorer som jag har.
Syftet var att testa. Prylarna och att det funkade ihop. I en kompakt, flyttbar, testrigg. Det här ska så smånngom in i en fräs är det tänkt. En lite större än min nuvarande "leksaksfräs", 3018. Det är också ett träningsverktyg för mig. Så jag får vänja mig lite med CNC utan att spån och verktygsdelar står som spön i backen. Ännu, i alla fall.
Tyvärr var en DQ542MA trasig. Så jag har X och Z, men inte Y nu. Jag har inte kopplat in någon spindlmotor ännu. Jag tänkte koppla in någon liten motor för att ha och testa med. Men, med stegmotorerna via optokoppplare så ska väl även spindelmoton vara optiskt isolerad från Arduinon? Lite kopplande åerstår där innan testriggen kan användas som träningsverktyg på allvar.
Här är testriggen.
230402_rigg_Arduino_GRBL.jpg
Här är gränssnittet i Universal Gcode Platform (UGP).
230402_UGP.png
Ändlägesswitchar finns inte ännu, men det är ju bara motoraxlar som rör sig, så det behövs kanske inte nu?
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.