En kristall till två PIC´ar

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
NewCurrent

En kristall till två PIC´ar

Inlägg av NewCurrent »

Har för mig att jag har sett någonstans att man kan ha en och samma kristall till två "PIC´ar" men jag kan inte hitta det igen. Någon som vet hur man kopllar in den?
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

En kristalloscillator skulle du kunna använda. Output kopplar du direkt till de båda PICarna.
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

Fungerar säkert utmärkt men jag hoppades på att kunna använda de komponenterna jag har hemma, jag e nästan säker på att det ska gå med en "vanlig" kristall + 2 kondingar.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det kanske funkar att koppla kristallen som vanligt till PIC nr1 och sen koppla OSC2/CLKOUT-pinnen till CLKIN på den andra PICen...

Har inte testat, så inga garantier.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har gjort det ett par gånger och det fungerar aldeles utmärkt.

Kristallen på en Pic precis som vanligt koppla sedan på Osc2 på den till Osc1 på nästa Pic som man sätter i EC (External Clock)-mode. Det kan säker fungera även om man har den andra i kristall-mode också, men varför chansa?

Sen ska man kanske tänka på att inte ha en halvmeter kabel mellan kretsarna heller. Ju kortare avstånd desto bättre är det.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Koppla en driver från CLKIN (OSC2?) på ena PIC'en och driv den andra PIC'en med "external oscillator" så blir det stabilt och bra. Att koppla utan driver är inte att rekommendera.
evert2

Inlägg av evert2 »

driver? ä de nån slags buffer du menar då eller?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

En Buffer eller i princip vilken grind som helst.

74HC04 (hex inverter) 74HC08 (quad 2input AND).

Om du tar and-grinden så ansluter du en ingång till kristallen och den andra till +.
Skriv svar