Nej, att styra när tändstiftet ska tända är ju enkelt med dagens styrningar, problemet är ju andra parametrar, bränslets kvalitet exempelvis.
Jag har f.ö en bil som i japan skulle gå på deras 100oktaniga och då hade 255hk, när den kom till europa fanns det bara 95oktanig blyfri här och kör man på
det går bilen ganska dåligt så den fick bara 242hk i pappren här..
Kör man på 95oktan så känner man att vid fullt turotryck rycker bilen, vilket beror på att motorstyrningen detekterar knack och justerar om bränslemängd och turboladdning.
Kör man på 98 (som ju nu finns blyfri sen många år) så drar bilen mjukt och fint på fullgas och man kan se att turbomätaren går högre.
spikning, knackning, pinging, knocking, används om samma sak.(Tillägg/redigerat: Skrev fel, spikning kallas det. Knackning är när ett lager är kass. Men det används väl (felaktigt?) utbytesbart, speciellt som det heter knacksensor. På engelska kallas det pinging, men sensorn heter knock sensor, och knocking på engelska är samma som knackning på svenska, alltså typ trasigt lager. Men hur som helst har det inget med glödtändning att göra).
Lagrknack är lagerknack


Att ha motorsport som marknadsföring är ju ett gammalt beprövat knep, "win on sunday - sell on monday"Att Volvo tog fram 850-modeller med större motorer var väl för att kunna sälja in en "tråkig" bil till folk som ville ha en rolig bil. D.v.s. det var väl mer så att frun skulle kunna välja en bil som snubben tyckte var okej än tvärt om, kanske? Hela detta med större motorer och att Volvo deltog i rally var väl mest en PR-grej. De är väl rätt ensamma om att tävla i rally med en kombi![]()

två stycken 9-5 aero, som i mitt tycke är som alla 9-5 borde ha varit (stor motor, styvare chassi, större bromsar, sportstolar, mycket utrustning), men alla kanske inte tycker att det var värt att betala ~80k extra i nypris för detta, och alla kanske inte tycker att styvare chassi är bättre än ett mjukare, eller gillar att sitta i skålade stolar.
Tyskarna är ju experter på detta, ofta finns samma kaross med allt från nån trött framhjulsdriven snåldiesel till fyrhjulsdriva värstingmodeller.