Analysera tevebild

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_xyz
Kontakt:

Analysera tevebild

Inlägg av Micke_xyz »

Jag håller på med ett projekt där jag ska analysera en del av en tv-bild. Frågan är hur jag får in godtyckliga pixlar av tevebilden i något beräknande (dator eller nån krets). Hittills har jag bara analyserat skärmdumpar av bilder från, på dvd, inspelad teve. Jag skulle alltså vilja ha tag i pixlar i en bildström, digitalt, direkt från teve.
Några idéer?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Prova ett TV kort till datorn.

Det finns digitalmottagare som USB kopplas bara för några hundra till hela PCI kort. Det finns sen både kommersiella program att dumpa från (följer oftast med kortet också) och OpenSource om du vill koda in egna algoritmer direkt i mjukvaran.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Det finns en artickel om detta i tidningen "Allt om elektronik" 7-8/2004
TV-reklamdödare. Pausa inspelningen under reklamavbrott.
Stoppa de irriterande annonsavbrott som spolierar dina inspelningar med denna geniala lilla krets. Huvudingredienserna är en överklockad Scenix SX82 mikrokontroller som kör lite intelligent mjukvara, snnaba statiska RAM och en 2-vägs 'kodlärande' infraröd fjärrkontroll så att du inte behöver göra några ingrepp i familjens videobandspelare. Nyfiken på hur det fungerar? Läs då vidare i tidningen...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag byggde en "frame grabber" för några veckor sedan som en del i ett annat projekt, dock endast svartvitt.

Det är egentligen inga konstigheter. TV-signalen går in till en operationsförstärkare där spänningsnivåerna justeras så de passar en AD-omvandlare, den digitala ingången går till en CPLD som ständigt sparar bilder i ett 128Kbyte SRAM (jag samplade 512*256 pixlar). Timingen kommer från en synkseparator LM1881. När bilden väl är lagrad i minnet är det enkelt att läsa ut från CPLD:n i valfritt format...

Jag tror att bland andra texas instruments och analog devices har färdiga kretsar för att få ut pixlar från en tv-signal...

Annars är ju tv-korts idén ganska smidig!
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Har också varit inne på tv-kort. Då är man begränsad till datorn men att analysera med kretsar är nog för avancerat för mig.
Strombom: Vad menar du med "tv-signal"? Är det video-ut från t.ex. scart det handlar om?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Skulle tro att Strombom syftar på vanlig analog sammansatt videosignal (composite video signal), d.v.s den vanligaste av alla videosignaler. SCART kan innehålla komposit video, S-video och/eller RGB.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Stämmer bra det.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Skriv svar