Det är ingen trafo det är en drossel. Resistansen ska vara låg. Men noll är den inte, för det krävs supraledare. Men visst kan det vara kortslutning i den.
Och har du ingenting sådant så att du kan mäta induktansen så är det bara att ta bort skyddspappret runt om och se hur det ser ut. Den ser ut att ha gått varm så det är ju inte omöjligt att det är kortis i den.
Har haft isär drosseln och kollat under pappret.
Den ser inte ut att ha brännt eller så för skyddslacken på tråden är kvar, och den ser inte bränd ut heller.
Danei:
Efter att ha mätt en extra gång ser jag att min multimeter mäter tiondels ohm och den visar faktisk mellan 0.2 till 0.8 ohm.
Vet inte om det är nog för att drosseln skulle kunna vara ok?
Drossel:
"variant av spole som har stort motstånd mot växelström över en viss frekvens, medan likström och likspänning inte påverkas av detta motstånd"
Kan då verkligen min multimeter mäta nån resistans genom drosseln???
Allting har _någon_ resistans, även om den är liten. Jag tycker det låter rätt rimligt med resistans i området 0,1-1 ohm på en så grovt lindad drossel.
Tja,
* som strömbegränsare till saker som drar störm resistivt och gärna ojämt.
* som stabilisator för liktrömsmatningar "choke" - vanligt till anodmatningen i rörförstärkare.
* Strömregulator i AC-TIG svetsar (nja, regulatorn styr frekvensen, men du förstår...)
Del i LC filter av variande sort och användning. Finns många saker att använda en högströms induktor till....
tycker jag känner igen den från inland tyristorstyrningar för cncbruk
står det 20mH på en plåt under sockerbiten?
edit, fel av mig, såg senare i tråden att den var till skäraren
har den högfrekvenständning är den till lågpassfilteret för att undvika hög spänning tfrån tändningen sak gå tillbaka till effekttrissorna, om den ligger i serie med utgången och det ända som är anslutet utanför detta är till någon slags hf hv don
Drosseln är komponent K12.
Felet på skäraren är ju just att trissorna bränt sönder.
Kan man avgöra av schemat vad för funktion drosseln har exakt och skulle den kunna vara anledningen att trissorna är brända?
det är bara en induktans för att få jämnare ström på plasmalågan, troligen är den helt ok, har sett transformatorer som sett mer brända ut och har haft full funktionalitet
Var kommer saken ifrån? Min första tanke om det var att det är en drossel för natriumlampor e.dyl. Har ingen aning om induktansen på olika sådana, man uppger lampans effekt om man vill köpa en.
Vad står det egentligen på klisterlappen? Det är antagligen ett företagsnamn och kan ge ledning om vad det ä
Edit: Goddag, yxskaft... Så blir det när man inte läser hela tråden innan man skriver...
Senast redigerad av Marta 30 november 2006, 17:35:23, redigerad totalt 1 gång.