DMX projekt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Det är ju bra att jag lärt mig läsa....

Jag blir så trött på mig själv.

Tack pojkar för länkar =) .

Meduza: ja det var nog den länken jag tänkte på. Jag har en kompis som använder hårdvara och program från ett företag som heter NicolAudie http://www.nicolaudie.com/ . Bra skit =)

Jag skulle ju villja hitta något liknande som fungerar bättre än det han använder, givetvis och något som klarar fler universum än bara ett ...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det är väl bara att sätta igång att bygga en egen multiuniversum-kontroller då ;)

Eller så får du ta och titta på LanBox LCX:
http://www.lanbox.com/products/LCXDataSheet.html

USB eller LAN, DMX-in, Digital och analoga I/O osv, tillsammans med fem stycken

Lanbox LCE:
http://www.lanbox.com/products/LCEDataSheet.html

så kan du få ut sex DMX-universum via "Distributed DMX over UDP" :)

Fast då har du å andra sidan lagt ner typ 21.000kr på kontrollern :p

Eller om du vill ha en lite snyggare lösning:
http://www.enttec.com/index.php?menu=Pr ... e=datagate

Om jag förstår det rätt så kan största modellen (för typ 1850) kontrollera åtta dmx-universum över Ethernet...
Senast redigerad av Meduza 28 november 2006, 11:27:03, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med rätt mjukvar så är det väl bara att köra med två USB=>DMX adaptrar
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Japp, teoretiskt sett så kan du ansluta massa usb-dmx-adaptrar, upp till gränsen för vad datorn hinner med såklart :)

Utveckla en billig USB-DMX-kontroller, sedan är det bara att göra sitt eget kretskort och lägga in så många kontroller man känner för att ha på kortet, sätta alltihopa i en låda med en USB-hub internt, så blir det som en multiuniversumkontroller med rätt programvara.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det adaptrar som buffrar så är det bara antaler förändringar som blir begränsat. Och det borde verkligen inte vara något problem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det som skulle kunna bli problem är om du ska köra ML's (Moving Lights) i större mängder eftersom dessa kräver mycket mera förändring när du låter dom snurra hit och dit, och använder ofta uppemot 25 kanaler per strålkastare...

Även många större ljusbord har problem att hinna med när det ska till ett par hundra moving heads som ska röra sig samtidigt...

Något jag skulle tycka vara kul att se här eller bygga själv vore en extern fader-wing med kanske 6-8 faders och en grand master och en knapp under varje kanal...

Gärna med möjlighet att vara usb-ansluten och kontrollera program eller dmx-ut direkt som ett litet backup-bord...

Borde egentligen inte bli mycket dyrare än att bygga en USB->DMX-adapter...
Båda innehåller DMX-delen och USB-delen och en µc... bara att köra in dom åtta skjutpotarna på A/D-kanalerna på PICen och lite annourlunda programmering...

Skulle vara smidigt då man tex kunde assigna submasters till faders på bordet när man vill köra lite mera manuellt än man har möjlighet till på skärmen...

Oj vad mina ideer flöt iväg nu... *sätter mig och ritar lite i sketchup...*
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ljus jag har i tankarna är mer åt teaterhållet än disco. Jag har funderat i samma banor. Men då har jag verit inne på fler reglar. 24st typ. Men då ska man ju ha en mjukvara som stödjer en sånn pryl. Finns det?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Meduza: JA!! Precis min tanke.

Klart värt att ha en dator som gör det där.

Jag har pillat på några ljusbord. Men med femtioelvaknappar och lika många reglar och "lager" så blir det lätt rörigt och krypströmmar här och där (jodå det blev det, tryckte man in en knapp så "halvlös" fjorton dioder på bordet.. måttligt roligt).

Datorn erbjuder allting, simulering, stor bandbredd, en/fler stor/a skärm/ar osv.

Man får ju bra fart ur ethernet så att hänga på en sisådär 10 universum bör ju inte vara något större problem. Tricket är ju "bara" hårdvaran och mjukvaran...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en känsla av att mjukvaran är största delen i ett sådant projekt. Den mjukvaran som finns verkar ju till stor del vara tänkt för att blinka på ett dansgolv.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Mnjae... Jag kan ju inte uttala mig om all mjukvara utan bara om den som jag använt.

SunLite som nicolaudie gjort kan man göra en del med. Jag har använt den enbart till livekonserter, inte så teatrigt men inget disco-dansgolv.

Har kört dimmers, movingheads, scannrar och rök på den, fungerade utmärkt.
Den är å andra sidan inte gratis.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo jag är ockrå mer inriktad på teater än disco, jag ville bara påvisa att det finns situationer när en dator med massa USB-interface inte skulle hinna med.

jag har inte sett någon mjukvara som stöder något i den här stilen men om man gör en färdig spec som är lätt att inkludera i program och bygger en enhet som man släpper öppet på nätet kanske det finns en chans att övertala dom som har programmen att inkludera stöd...

Här är mitt utkast i sketchup:

http://meduza.mordor.se/galleri/faderwing.jpg
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kanske skulle vara en ide. Vad är har du tänkt att reglarna ska vara till?

Fördelen skulle ju vara att man kan använda reglarna som man vill. Men jag förstår inte tanken bakom ratten tex. Display kanske inte är nödvändigt när man kör den mot en PC. grön/röd diod för att kunna indikera om regeln har "hakat i" eller om den är över/under aktuellt värde.

Två mastrar för olikascener. Men det kanske du redan tänkt på.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Man skulle ju kunna köpa den där billiga behringer BCF2000 midi-kontrollytan och använda den.
Tror det finns "öppna" drivrutiner så man slipper ta omvägen via midi dessutom...

Bild

Själv funderar jag på att köpa en sådan och byta ut innehållet mot nån liten pic-baserad dmx-historia. Svårt att hitta så billiga motoriserade pottar!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det jag hade tänkt var att köra dom 10 reglarna till vänster som kanaler eller submasters med flash-buttons, dom två lite fristående som en stack med Go/Back (som på Jands-event-ljusborden), Dom tre till höger för Grab, Chaser master och Grand Master, Vridpoten för Chaser Speed.

Lysdioden brevid vridpoten för att visuellt indikera BPM på chaser, led-displayen ovanför go/back för att visa cue-number. OLED på sidan för mer avancerad data och knapparna brevid som funktionsknappar.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Nu när det snackas dmx bord så kan jag ju berätta om en ide som jag har funderat på ett tag.

Min tanke är att man kör på en touchscreen och lämplig mjukvara. Då kan man lägga upp alla reglarna för t.ex. moving head med lämpliga symboler för funktionerna osv. Problemet är att man bara kan flytta på en regel åt gången. Men det går att lösa, riktigt hur jag jag inte kommit fram till ännu. Men kolla på den här t.ex. http://www.jazzmutant.com/lemur_overview.php

Den har multi-touch och det verkar som man kan visa vad som helst på skärmen om man hackar den. Lite i dyraste laget för att hacka den bara men en liknande lösning borde inte vara omöjlig. I en lämplig låda kan man få in allt som behövs inkl. skärmen så man har stöm in, DMX in och ut, MIDI och kanske lite annat kul som man kan ha nytta av.
Skriv svar