Det går säkert att bygga frågan är till vilket pris. Jag gjorde tvärt om. Jag köpte en på Rusta för ~100:-, som jag tänkte slakta loss ultraljudsgivaren på. Men men, den är ännu så länge intakt(i en genomskinlig plastskål) och genererar dimma.
Väldigt enkelt att göra med enkel elektronik men problemet är att få tag på ultraljudselementet och drivanordningen till det om du nu skulle vilja bygga en sådan här grej som gör dimma. Och jag har i alla fall aldrig sett elektroniken till sådana säljas fristående än mindre ultraljudselementen i sig.
Ja, det märkte jag också förut. Var på nån trädgårdshandel i Västerås. Det var en hel skog med såna där prylar som gjorde dimma. Stora som små. Naturligtvis petade jag på allihop
Vet nu inte hur mycket ett sådant här element rör sig men säg en 0.2 mm men kanske mer kanske mindre då jag inte har en blekaste aning, då kommer också huden och underliggande vävnad att röra sig 0.2mm fram och tillbaka 150000 ggr i sekunden eller vilken frekvens det än har. Det kan säkert i längden och kanske tom snabbt orsaka problem med både hud och underliggande vävnad som nog kan slitas sönder på mikroskopisk nivå. Att benen sedan skulle krossas under den lilla tiden man skulle rört elementet känns visserligen överdrivet då vävnaden under huden tar upp en stor del av energin. Men ben direkt mot med bara tunn hud emellan kan nog orsaka problem.