Intelligent pannrum/solvärme

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
neezzen

Intelligent pannrum/solvärme

Inlägg av neezzen »

Godafton.

Har lite planer på ett nytt projekt. Det är så att vi bor i ett stort hus där vi eldar med ved på vintrarna. Fram i maj månad någon gång så går vi dock över till att värma vattnet genom vårat hemmabyggda solvärmesystem som består av 6 hemmagjorda paneler som ligger på garagetaket. I pannrummet finns en förugn, en vedpanna, två ackumulatortankar samt styrningen till solvärmen. Styrningen till solvärmen är ett invecklat system som jag inte har full koll på (hemmabyggt av morfar). Enkelt sett kan man väl säga att när vattnet som finns i systemet har en högre temperatur än vattnet i tankarna så startar en cirkulationspump som pumpar runt vattnet, upp på taket, där det värms och sedan in i slingorna i tankarna vilket värmer upp vattnet där i. När sedan eftermiddagen kommer så sjunker temperaturen och när den når en viss gräns så slår pumpen av för att inte vattnet ska kyla tankvattnet istället. Detta solvärmesystem ger oss varmvatten fram till september ungefär.

Nu har jag tänkt att snygga upp det hela lite granna. Styrningen med tempgivare och pump är en rörig historia som jag gärna vill snygga till. Funderade först på ett PLC eftersom jag är ganska inne på det området men fick tipset om en vanlig PC med ett styrkort och sedan lite lämpliga givare/omvandlare till detta. Vad tror ni om det? Finns det lämplig programvara för detta? Serieport eller parallell? Skippa hela förslaget?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle inte vilja ha en pc ståendes igång bara för den saken skull

så antingen en helt analog sak, eller något med en lite programerbar sak t.e.x pic

är inte bra nog på att programera än så jag hadde kört på analog variant
:oops:

men en pic med lite givare och styrningar vore klockren, då kan man ha en liten display med temperaturer och börvärden och det är ganska lätt att koppla till utgångar för kraft, valet av temperaturgivare är en sak, jag gillar pt100 men troligen så skulle några av dom lite mera intiligenta elekroniska givarna passa bättre till pic
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att ha en PC till att styra detta känns lite väl mycket överkurs.

Något färdigt program som kan styra just din hemsnickrade anläggning är jag seriöst tveksam till att det finns färdigt.

Men som föregående talare:
En lämplig PIC, lämpliga sensorer och ett enkelt styrprogram, det vore nog rätt grej och det är sannolikt mer stabilt än en PC med M$ i botten + att det drar avsevärd mindre ström.

Man kan dock lägga till en MAX232 och få ut seriell kommunikation som kan meddela status och evt. medge parameterändringar via en PC eller så.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Aha. Jo det är säkert rätt. Kanske överkurs med PC till så få funktioner. Då gäller det bara att lära sig programmera PIC också:D Såg att Sodjan hade några Wisp:ar kvar för 299:-. Kanske vore en anledning att börja lära sig. Fast det verkar såå invecklat 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är inte så farligt faktisk.
1: Lära känna PIC'en...... kan ta en liten tid men det måste det.
2: Lösa en funktion... säg... mäta temp.
3: Duplicera denna funktion i det antal man behöver (läsa 3 temp kanske)
4: Välja beroende på dessa temperaturer.
5: Styra som en följd av dessa val.
6: Börja kommunicera med omvärlden.
7: Skicka statistik till serieport (t.ex.)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Värt att beakta är att färdiga styrenheter för solenergi inte kostar speciellt mycket. Dock är det ju kul att bygga... :D

/Magnus
neezzen

Inlägg av neezzen »

Hmm.då kanske man skulle ge sig på att lära sig programmera PIC iallafall. Då återstår bara djungeln av programspråk m.m. Kan ingen programmering överhuvudtaget, och jag har sett debatterna om vilket som är bäst härrine förut :twisted:

Snabelost: Jo, en sån har vi redan :D Ville bara skryta med ett hemmabygge :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Tycker att det låter som ett väldigt intressant projekt...
Lite foto på solvärmesystemet och panelerna hade varit kul!

Väljer man en PIC och en känd sensor så finns det säkert redan mycket kod på nätet...

T.ex. DS18S20 från MAXIM
Den klarar bara upp till 125 grader vet ej hur varmt det blir i en solpanel men jag har hört att det kan börja koka om man har otur 8)
Skriv svar