subbasbygge, till slutsteg på 100w

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

subbasbygge, till slutsteg på 100w

Inlägg av eriikh »

Jag har tänkt mej att bygga en subbas att ha till min sterio, tycker inte riktigt att mina högtalare räcker till.

Det är ju lätt tänkte jag, och laddade ner WinISD från linerarteam.dk

Så här ser en jämförelse ut mellan några PA-basar:

Bild

Röd:
Eminence Gamma 15
Portad låda
150L
35hz Resonansfrekvens

Orange:
Eminence Delta 12
Portad låda
150L
35hz Resonansfrekvens

Grön:
Eminence Gamma 12
Portad låda
150L
35hz Resonansfrekvens

Ljusblå:
*Skrev in parametrar från hifikits hemsida*
Eminence Gamma 15
Portad låda
150L
35hz Resonansfrekvens

Lila:
Eminence Beta 15
Portad låda
150L
35hz Resonansfrekvens

------------------
Nu till problemen:
Varför är hifikits och linearsteams parameter inte likadana och vilken är rätt?

Kan någon hjälpa mig att fixa en högtalare som dunkar ännu högre än gamma 15 (röd)?
Jag kan betala runt 1000kr för en högtalare, storleken och det kosmetiska spelar ingen roll, grejorna ska stå inne så jag vill nog inte ha en bilbas.
Den ska sitta i en sluten eller portad låda på max 150 liter.
Den ska drivas av ett marantz steg som har 2x100w. (Går det att bryggkoppla ett sånt?)
Och jag lyssnar på techno/trance så en frekvensgång efter det skulle inte va fel;)

Har jag glömt något så får ni väl fråga.

Mvh Erik
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bra initiativ att simulera och visa att du försöker!

Jag tycker du går helt rätt spår om du vill ha "mycket dunk för watten" när du väljer PA-basar och lådor på 150 l. Det är ju PA-basar som har den högsta verkningsgraden och som tål mest stryk och kostar överkomligt. Eminence är prisvärda!

Detdär med låddesign är en hel vetenskap. Efter att försöka på ett gäng lådor är jag fortfarande inte säker på vad man ska satsa på, men jag kan rekommendera dig att försöka få en jämn frekvensgång. Med andra ord är den röda linjen något du ska akta dig för! Den ljusblå ser mycket fin ut till formen.
Formen på denna kurva ändrar du genom att ändra avstämningsfrekvens på lådan.

Sedan ska man inte stirra sig blind på bara ljudtryckskurvan, utan även de andra fyra-fem-sex kurvorna man får ut av programmet, exempelvis fasgång, xmax och impedans. Vill man att ens element ska må bra och att det ska låta rent ska man kolla in dessa också! Generellt ska t.ex. fasgången vara en så rak linje som möjligt, sedan spelar det inte så stor roll hur mycket den lutar.

Nu missade jag nog huvudfrågan, menmen, fråga på!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad sägs om Eminence Delta 12LF?

Bild

150l portad låda.

1060kr på HifiKit.

Eminence är riktiga PA-basar, bra ljud och hög känslighet ska det vara :)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Själv tycker jag att det är lite väl 'perfekta kurvor' framförallt uppåt 1 kHz då man borde börja få uppbrytningar om det är stora baselement.

men modellerna är förmodligen enkla med fokus runt 20 - 50 Hz gissar jag.

Att man få helt olika kurvor med samma element beror på utförandet och avstämmningen av själva högtalarlådan - den är minst lika viktig part som själva elementet.

Den röda linjen med flertal kullar indikerat att du har flera resonanser och högtalaren är avstämd med ganska högt Q-värde - inte kul om du vill ha transientsvar (återgivning av slagverk och trummor) då högtalaren lever sitt eget liv utom kontroll för slutsteget. troligen upplevs högtalaren som 'slött' även om det ger mycket ljudtryck.

Den ljusblå linjen, baserad på samma element indikerar att högtalaren är dämpad på olika sätt (med stoppning etc.) och har lågt Q-värde och återger förmodligen trummor och slagverk mycket bättre och trumslagen börja nu kännas i magen istället för att bara dåna i rummet. Man ser också att den totala känsligheten är mycket lägre just för att man dämpar bort reaktanserna i högtalare och kabinett.

Q = X/R där X är högtalarens reaktans, dvs. massa och fjädring i samverkan i högtalarsystemet medans R är stoppningens resistans, slutstegets bromsning och det som strålar ut från högtalaren i form av ljud (R motsvarar stötdämpare i bilsammanhang för att bilen inte skall gunga med översläng vid gropig väg, högt Q-värde ger överslängar ). Q-värde skall var så låg som möjligt och definivt under 1, helst under 0.5 - 0.7 (hornhögtalare har ofta under 0.2) om man vill ha transientrespons kvar.

För att minska Q-värde i ett högtalarsystem så fins det två metoder - antingen minskar man 'X' genom att minska vikten på mebram, lösare inspänning (större låda) och hårdare koppel mot slusteget (bättre motor, större magnet)

eller så ökar man 'R' med mera stoppning i kabinettet, bort med alla delningsfilter för bättre koppling mellan slutsteg och 'motor' och/eller att använda akustisk transformator för bättre impedansampassning mot luften

---

Vill du ha väldigt mycket ljud per Watt så är det hornhögtalare som gäller, dom är också mycket transientsnabba om de har rätt sort drivers (högkompressionstyp med mycket lätta mebran och jättemagneter)

Dock är frekvenskurvan och fasgången inte så jämn då alla fortfarande flyttbara hornhögtalare som går lågt ned i frekvens (ca 35 Hz) också är kraftigt kortade horn och följdaktligen en massa kompromisser. Eftersom hornögtalare är ett akustiskt system där även rummet ingår som del i högtalaren så är dom också möbleringskänsliga och det är inte säkert att man får 'till det' i vissa rum medans andra så låter det så bra att man får gåshud när man lyssnar...

Själv har jag ett par smackhorn i 190-liter klassen drivna av ett par lowther element och är en-elements fullrange-högtalare. OK inga högtalare för HiFi-nörden i kvalitet, men jäkligt speglada och trevliga att lyssna på utan att bli trött i öronen någonsin - och kan spela ut dom flesta högtalarna ljudtryckmässigt med ljudkvalitet kvar om man sätter den sidan till.

En 20 Watt slutsteg räcker mer än väl för att jag skall bli vräkt pga. bullerstörning... grannarna ovan börja dunka i golvet/taket redan vid 0.25 Watt - dagtid...

Bygga horn är ett högriskprojekt med stor chans att det inte bli lyckat, men får man till det så har musik och HiFi-affärerna inte mycket bättre att erbjuda om man inte spanar in i den riktigt svindyra hörnet.

/xxargs
markusb
Inlägg: 243
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Ett tips är att satsa på ett element/låda som ger låg f-3dB.
Jag lyssnar själv nästan uteslutande på trance (psytrance) som innehåller väldigt mycket djup bas. Har du inte en låda som spelar ner till iaf 30-35Hz så tappar du mycket av känslan i just den musiken, som inte helt sällan är nere runt 25Hz och vänder.

Satsa på en rak frekvensgång (den ljusblåa), men du kan med fördel lägga en liten peak på 1-2dB vid ca:50Hz för att få en lagom knuff i botten. Då lurar du örat att tro att lådan går lite djupare än vad den faktiskt gör.

Ska du spela högt med lådan??
Om inte så kan jag rekomendera att använda en bas avsedd för bil då dom oftast inte kräver så stora lådor.
En 12a klarar sig på runt 45l och en 15" ca 60l.

Håller själv på med ett lådbygge nu där jag ska använda ett 10"s Rockfordelement avsett för bil, i en 22 liters sluten låda.
Till det har jag byggt mig en Linkwitz transform som trollar ner f-3dB från typ 50Hz till 20Hz i den lilla lådan!!

Har nyligen kommit så långt på bygget att jag provspelat lådan och elektroniken tillsammans och det låter gudomligt!
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

Så, delta 15LF verkade just väldigt intressant, sen tror jag nog att det är det enda PA-elementet (som jag sett) under 1100kr som är snyggt :D

Här kommer en ny kurva då:

Bild

Det är Delta 15 LF element med portade lådor, det enda som skiljer är lådstorlek och avstämningsfrekvens.

Gul:
150L
32hz

Lila:
97,1L
31,85hz

Röd:
49,2L
33,96hz

Som ni ser så kanske den röda inte är så intressant...
Men är verkligen det så stor skillnad på den gula och den röda, kommer jag att höra stor skillnad?

Den är ju 33% (50L) mindre så fysiskt är den ju mera praktisk, överväger det ljudskillnaderna?

Sedan lite svar till er:

stiff:
Tack för infon :)

Meduza:
Tack för ett extremt bra tips!

xxargs:
Tror nog inte att det blir något hornbygge eftersom det är mitt första högtalarbygge, men infon var intressant!

Markusb:
Ja, jag har tänkt att spela högt med lådan. Har grannarna på 300m avstånd och de är nog halvt döva (8)) så spela högt är inga problem...
Oj, den där "prylen" (Linkwitz tranform) verka tuff, men jag hittade inga negativa saker på sidan, finns det några sådana?

Mvh Erik

EDIT: Verka som någon popup-ruta roade sig med att komma ivägen för min skärmdump :evil:[/b]
Senast redigerad av eriikh 29 november 2006, 16:38:34, redigerad totalt 1 gång.
markusb
Inlägg: 243
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Inlägg av markusb »

"Ja, jag har tänkt att spela högt med lådan"
Ok, då är en liten 10" inte att tänka på ;)


"men jag hittade inga negativa saker på sidan"

Det är framför allt två grejjer man ska tänka lite extra på när man kör LT.

För det första så går det åt mycket effekt för att hålla ljudtrycket uppe vid sjunkande frekvens. Ett bra exempel ges på sidan.
Jag kommer ha ca 300Wrms till förfogande åt min 10". Det borde räcka mer än väl eftersom tanken med lådan är "dator-baslåda".
Vill jag kräma på lite extra eller kanske kika på film så startar jag bara upp den stora subben med dubbla 15" push-pull i dryga 200 liters låda ;) Även den har LT-krets kopplad på sig... Tyvärr så är den möblerad så att den bara låter bra i TV-soffan, och duger därför inte när jag sitter vid datorn.

Det andra är slaglängden på elementet. Vid låg/normal volym är det inget kritiskt men så fort man gasar på lite så behöver elementet slå väldigt mycket längre än normalt för att bibehålla ljudtrycket.
Det är här bilbasar är överlägsna (i dom flesta fall) vanliga "hemma"-element
Skriv svar