Fråga till Linuxfantomerna. Autostart av eget program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Oskar

Fråga till Linuxfantomerna. Autostart av eget program

Inlägg av Oskar »

Bakgrund:
En linuxburk skall köra ett resultatloggnings och användarinterfaceprogram som styr en testrigg för skruvdragarkablage. Riggen vrider och bänder kablagen och de övervakas under tiden av en atmel 8515. Linuxprogrammet kommunicerar med kablageövervakningsutrustningen med RS232 och skall logga fel som uppstår i en fil på en server med back-uppade diskar (så man inte tappar testdata) och även larma via mail när något går fel.

Problem:
Jag vill att det program jag skrivit skall starta och ta kontrollen direkt efter boot. Jag vill att man skall få upp mitt program på skärmen direkt. Skall man på något vis ordna automatisk login, eller helt enkelt kommentera bort getty för första consolen och låta mitt program ta över? Meningen är att linuxburken + atmelsarna skall återhämta sig utan interaktion efter strömmavbrott.

Några bra förslag på hur man löser det här? :) Göra programmet till en "demon" (men får jag då kontroll över skärmen?) ??

Tacksam för alla tips!

/Oskar
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Vilken dist kör du?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja det glömde jag ju, det var ju klart :oops:

Slackware 10.2 (om jag inte mins fel på versionen)

Kan tillägga en annan viktig sak också. Jag blandar inte in något som helst grafiskt i det här projektet. Maskinen startar aldrig X, man får en vanlig loginprompt bara vid uppstart.

/Oskar
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

har aldrig provat auto inloggning i linux men om du hittar hur man gör så borde det bara vara att starta programmet med .bash_profile som ligger i hem katalogen

för inlogg kan du kolla
http://www.linuxforums.org/forum/linux- ... login.html

"just have init run /bin/sh instead of agetty. man inittab will show you more examples" <-- borde funka

här står en del om init scripten
http://www.linux.com/article.pl?sid=06/01/03/1728227

om det på nåt sätt skulle skita sig o du inte kan komma åt en prompt eller om det kraschar vid uppstart kan du boota med "linux 1"
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Har härjat lite med "mingetty" som enligt diverse källor skall stödja automagisk inloggning, men det funkar inget vidare.

http://linuxgazette.net/issue27/kodis.html

Har ändrat inittab enligt instruktionerna på sidan, men det enda som händer vid inloggning är att jag inte behöver skriva username, annars tvingas jag ange lösenordet som vanligt. Killen på sidan där surrar om någon patch, och när jag tog hem mingetty från sourcforge följde mycket riktigt en patch med, men jag är inte säker på vad patchen gör, och om jag behöver den .. suck. Jag får rejects när jag försöker applicera patchen.

Har inte testat ersätta getty med /bin/sh. Vad kommer att hända då? :)

/Oskar
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Muahaha!! Har löst problemet. Mingetty fungerade utmärkt, men som jag misstänkte satt OS:et stopp för inloggningar utan lösenordsprompt på något vis. Hittade då en rad i "login.defs" som man kunde kommentera fram. klart! Fungerar toppenfint nu!

/Oskar
Skriv svar