Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Akai skrev: 2 januari 2023, 18:21:41 De två orangea elektrolytkondensatorerna är kända för att fela. Har varit med om både bruna och orangea med plasthölje som gått i kortslutning.

Värt att kolla iallafall.
Tackar! Ska göra det. Jag har nog inte kollat dem alls. Ska löda lös dem i morgon och kolla.

Har faktiskt inte insett att de orangea är elektrolytkondensatorer. Men de sitter ju faktiskt lägligt till för att lyckas bränna de två motstånden om de börjat kortsluta. Ledningsbanan går ju direkt från de orangea till de två brända motstånden.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

breflabb skrev: 2 januari 2023, 19:20:02 Kan ha sådan jäkla otur också att denne som har försökt fixa att den har
felvänt någon eller några transistorer. Japanska,Amerikanska, och europeiska
har olika benkonfig. Det börjar nästa lukta det :humm:
Ska kolla det också. Jag misstänker att alla transistorer var BC119 från början. Så jag borde kunna lista ut hur benkonfigen ska vara.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Stora framsteg! Jag lödde lös alla transistorer och kollade att de var ok, samt skrev upp benkonfigurationen på kretskortet. Nu blev det väldigt uppenbart att kortet är uppdelat i två delar, spegelvända (gissningsvis en för +30 och en för -30 volt). När det var ECB på ena sidan var det BCE på den andra. Transistorerna är alltså vända åt olika håll på de två sidorna av kortet. Detta stämde bra tills jag kom till de två BD373D som någon ersatt två BC119 mot. Ett av benen var vridet för att passa i den annorlunda benkonfigurationen. Men de var vända ǻt fel håll! Emittern hade hamnat där kollektorn borde ha varit!

De två orange elektrolyterna har jag haft lös och mätt med LCR-mätare, samt parallell-resistans, och de ser helt ok ut. Tänkte byta dem ändå, men hade inga 4.7uF på lager, så jag lödde tillbaka dem.

Nu får jag utspänning! Regleringen av utspänning fungerar. På 0-30V-läget går det att få ut en bit över 30V, och på 0-60V-läget får jag en bit över 70V!
Om det nu inte är så att avsaknaden av spänningsregulator gör att den obelastat ger ut högre spänning. Har nämligen inte hittat någon spänningsregulator. Det finns två zenerdioder på 5V om jag minns rätt. Förutom det enbart transistorer (varav fyra effekttransistorer med kylflänsar).

Kan också vara så att motstånden jag bytte ut har fel värde (1kohm). Ska nog testa med något större för att se om det påverkar utspänningen.

Alternativt att de två effektmotstånden som ser ut att ha gått varma tidigare har sjunkit i värde. De två andra är på 1kohm, 5W. Ser storleksmässigt identiska ut med de två utan beteckning, som dock uppmättes till runt 350 ohm.

Nu har jag även mätt temperaturen på effektmotstånden under drift (dock helt obelastat). De två 1kohm-motstånden var inte varmare än 20-30 grader. Men de två suspekta var båda runt 120 grader varma.

Så jag tror att det antingen är de två effektmotstånden som behöver bytas, eller de två jag tidigare bytte ut. Har grävt i mina gömmor, men hittade bara ett på 1 kohm, och det var bara på 1W.

Men det känns bra att spänningsaggregatet fungerar nu. Vore nog en bra ide att köpa effektmotstånd som kan skruvas fast någonstans, och ansluta mot kretskortet med trådar. Skulle bli stabilare än som det nu är gjort nu, då det är lätt hänt att man bryter lös ledningsbanan på kretskortet om man råkar komma åt motstånden.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Bingo :D att min teori kunde stämma.
Motstånd kan bara öka i värde utom NTC/PTC som kan variera med värme/kyla
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

breflabb skrev: 4 januari 2023, 22:04:00 Motstånd kan bara öka i värde utom NTC/PTC som kan variera med värme/kyla
Ok, då är det nog inte effektmotstånden (trådlindade) som är problemet. Monteringen av dessa såg ut att vara identisk med de andra, så jag utgår från att det är original.

Ska testa spänningsmäta lite i morgon och se vad för spänning som ligger över alla dessa resistorer. De två jag bytte tidigare var ju svartbrända så färgkoderna var oläsliga. Men jag mätte dem till 247 ohm respektive 461 ohm. Ersatte båda med 1kohm. Båda dessa borde ha samma värde, om det nu inte är så att de valts ut vid injusteringen av spänningsagget. Ska testa byta dessa mot originalen och se om det kanske blir bättre, nu då jag hittat transistorerna som satt fel, samt bytt ut övriga trasiga transistorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

AlbertE skrev: 4 januari 2023, 18:01:38Detta stämde bra tills jag kom till de två BD373D som någon ersatt två BC119 mot. Ett av benen var vridet för att passa i den annorlunda benkonfigurationen. Men de var vända ǻt fel håll! Emittern hade hamnat där kollektorn borde ha varit!
Grattis till framsteget!

En gissning är väl att den som monterat transistorn kanske inte hade korrekt datablad och chansade på att mäta diodsträckorna. Jag har lärt mig att det går också att hitta vad som är emitter vs kollektor med diodtest om man mäter kollektor-emitter och lägger fuktigt finger mellan bas-kollektor v.s. bas-emitter, för att få trissan att börja leda. Bra tips för alla oss stofiler som köpt våra multimetrar före transistortest blev vanligt. :)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Sorry, det blev fel med mina länkar, lyckades skicka två på samma trissa
men här kommer en till
https://english.electronica-pt.com/comp ... ?ref=bd373
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

MiaM skrev: 5 januari 2023, 02:45:58Jag har lärt mig att det går också att hitta vad som är emitter vs kollektor med diodtest om man mäter kollektor-emitter och lägger fuktigt finger mellan bas-kollektor v.s. bas-emitter, för att få trissan att börja leda. Bra tips för alla oss stofiler som köpt våra multimetrar före transistortest blev vanligt. :)
Smart! Ska testa det! :-)
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Nu har jag skruvat ihop och kontrollmätt allt. Allt ser ut att fungera. Ser dock att i 0-30V-läget får jag ut 0-36V, samt i 0-60V-läget får jag ut 0-72V. +-0-30-läget fungerar också.

Har ej testat belasta det än, så har ej testat strömbegränsningen än.

Dock börjar det lukta att något blir väldigt varmt efter ett tag. Och jag har ju tidigare mätt att effektmotstånden blir väldigt varma. Men samtidigt är det ju logiskt att det utvecklas mycket värme vid hög effekt.

Vore intressant att hitta bilder inifrån ett annat likadant nätagg för att se resistorvärdena som jag är osäker på.

Sedan tänker jag också beställa några effektmotstånd att skruva fast i chassit. Dels får jag bort lite värme, samt att värmen kommer längre från kretskortet då.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Allmänt så är väl motstånd mycket mer värmetåliga än t.ex. halvledare (tror jag?), så det är nog normalt om effektmotstånd blir rejält varma.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

AlbertE skrev: 7 januari 2023, 10:31:25 .
Har ej testat belasta det än, så har ej testat strömbegränsningen än.

Dock börjar det lukta att något blir väldigt varmt efter ett tag. Och jag har ju tidigare mätt att effektmotstånden blir väldigt varma. Men samtidigt är det ju logiskt att det utvecklas mycket värme vid hög effekt.

.
.
Du skriver att du inte belastat det än.
Om du inte belastar ska det inte utvecklas hög effekt. Ett undantag är motstånd som begränsar ström till zenerdioder. Men du bord inte ha sådana effektkkrävande zenerdioder att det ger onormalt hög effekt i motstånd.
Sedan när du börjar belasta så får du mest effektutveckling inne i aggregatet vid låg utspänning och hög ström.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Detta projekt har fått vila ett tag. Men nu har jag kommit fram till att jag ska byta ut innandömet mot två stycken 723-baserade kretskort. Tänkte att om jag får till 0-30V 3A på vardera kort så kan jag använda dem som två kanaler med 0-30V, alternativt +-30V eller 0-60V (om jag verkligen skulle behöva den spänningen nånsin.

Då skulle jag kunna använda befintliga reglage på framsidan. De tre polerna (alternativt att sätta dit en till), skulle kunna vara samma konstant, medan knapparna styr vad spänningsmätaren visar (dvs om den mäter över den ena eller andra kanalen, alternativet över båda för 0-60V).

Verkar ju finnas en hel del projekt på nätet baserade på 723. Gäller bara att hitta någon lämplig. Tänkte det blir min underhållning i mellandagarna. :-)
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Några ord på vägen.

Srömgräns är ett måste i ett labbaggregat.

Om du ska ha 30 volt ut så måste du ha ca 35 volt in på serietransistorn. Om det ska vara ett linjärt aggregat.

När du kortsluter eller har låg utspänning och ca 3 ampere, så har du en förlusteffekt på ca 100 watt över serietransistorn. Om du inte har någon form av effektbegränsning.

En 2N3055, som exempel, har 1,5°C/W i termisk resistans mellan gränsskiktet och kapseln. Även om du har en mycket stor kylfläns så har den 1,0°C/W i termisk resistans.

100 watt, 2,5°C/W blir 250°C. .Det är alldeles för varmt.

I ett switchat aggregat är det lätt att få ner förlusteffekten, men då får man störningar som man troligen vill reducera.

Kombination switchat/linjärt kan vara ett sätt att få låg förlusteffekt och samtidigt "fin" utspänning, men det blir mer komplicerat.

Jag gjorde ett litet linjärt aggregat för många år sedan, som jag fortfarande regelbundet använder.
18 volt "in", 2-16 volt ut, Två fasta lägen för strömgräns, 0,3 och 3 ampere.

När det är kortslutet med 3 ampere så har jag ca 54 watt över serietrissan (2N3715). Jag har en rejäl kylfläns på serietrissan. Med en ganska rejäl kylfläns blir ändå flänsen och trissan ordentligt varma.

Kylfläns med 0.9°C/watt.
0_9C_per_W.jpeg

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Min 5A-strömbegränsar-låda har jag faktiskt använt väldigt mycket.
Den fungerar bara för 12V-15V ungefär men går enkelt att modda.
Den går bra att haka på eller bygga in viewtopic.php?t=102325&hilit=str%C3%B6mbegr%C3%A4nsare
Skriv svar