Några ord på vägen.
Srömgräns är ett måste i ett labbaggregat.
Om du ska ha 30 volt ut så måste du ha ca 35 volt in på serietransistorn. Om det ska vara ett linjärt aggregat.
När du kortsluter eller har låg utspänning och ca 3 ampere, så har du en förlusteffekt på ca 100 watt över serietransistorn. Om du inte har någon form av effektbegränsning.
En 2N3055, som exempel, har 1,5°C/W i termisk resistans mellan gränsskiktet och kapseln. Även om du har en mycket stor kylfläns så har den 1,0°C/W i termisk resistans.
100 watt, 2,5°C/W blir 250°C. .Det är alldeles för varmt.
I ett switchat aggregat är det lätt att få ner förlusteffekten, men då får man störningar som man troligen vill reducera.
Kombination switchat/linjärt kan vara ett sätt att få låg förlusteffekt och samtidigt "fin" utspänning, men det blir mer komplicerat.
Jag gjorde ett litet linjärt aggregat för många år sedan, som jag fortfarande regelbundet använder.
18 volt "in", 2-16 volt ut, Två fasta lägen för strömgräns, 0,3 och 3 ampere.
När det är kortslutet med 3 ampere så har jag ca 54 watt över serietrissan (2N3715). Jag har en rejäl kylfläns på serietrissan. Med en ganska rejäl kylfläns blir ändå flänsen och trissan ordentligt varma.
Kylfläns med 0.9°C/watt.
0_9C_per_W.jpeg
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.