Varmluftslödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jbtvservice
Kontakt:

Varmluftslödning

Inlägg av jbtvservice »

Jag har nyligen köpt en varmluftstation för att kunna löda bla ytmonterade kretsar med många ben. Jag undrar helt enkelt hur man löder med denna? Kan man löda flera ben på en gång? Jag tänker på värmen. Löder man ett ben i taget blir ju kretsen väldigt varm.
/janne
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Man använder lodpasta och doserar över paddarna (t.ex. 82-915-29 på elfa). Sen trycker du dit kretsen och värmer, antingen med en långsamt svepande rörelse över en radda ben, eller bättre, allt på en gång (förutsätter ett munstycke som värmer alla ben samtidigt)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Alltså ute på fabrikerna så är det strängt förbjudet att använda en varmluftstation till att löda fast komponenterna med. Den ska enbart användas för avlödning.
Lödning ska ske med vanlig lödpenna oavsett hur smått & hur många ben det är.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kort och gott, Zus har helt rätt och Fagge har lite fel.

Efter kontakt med "min" ytmonterare så använder man varmluft där det går snabbast. Ibland är lödpennan snabbare men det kan också vara så att det inte går att komma åt med lödpenna och då blöir det varmluft. Att det skulle vara förbjudet skrattade han åt, varmluft är ju en av de vanliga metoderna att löda hela kort.

Fagge: i vilken fabrik skulle det vara förbjudet med varmluftstation till fastlödning?

Prototypen
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Tack för era svar och tips. Ska testa detta med lödpasta så snart som möjligt. Sen undrar jag vad ni har för förstoringsutrustning? Man ser ju ingenting utan nån form av förstoring. Jag har testat med arbetslampa på 3 diopter och en med 5 diopter men man är för långt ifrån ändå.

Ha en bra helg!

mvh janne
Loial

Inlägg av Loial »

Jag jobbar på Ericssons serviceverkstad för eftermarknad. Vi får på jobbet INTE under några omständigheter använda varmluft för att montera komponenter, enbart för demontering (och kassering) av komponenter.
Varmluften ger för hög värme på en punkt, och oftast är det själva komponentkroppen som tar det mesta av värmen. Det handlar om upp mot 250 till 300+ grader. Känsliga komponenter tar stryk direkt, och dom flesta andra får kraftigt förkortad livslängd.
Vi får enbart löda komponenter för hand alternativt i lödugn (som ger en mycket jämnare värme)

Det funkar såklart att löda komponenter så, men jag skulle inte rekommendera det.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag jobbade som felsök/reparatör på flextronics & där var samma strikta regler som Loial berättar om.
Möjligt att det är ok när det gäller konsument elektronik, men absolut inte för mer avancerade produkter som ska/måste hålla mer än garantitiden ut.
Edit
Har du namnet på din leverantör prototypen, så man vet vem man inte ska anlita om i fall att . :wink:
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Mm, mina korta tips var för hemmapulare, använde tidigare en varmluftspistol -> ännu varmare komponenter. Införskaffade dock en billig hetluftsstation via Ebay för ett tag sen. Har dock vad jag vet aldrig förstört någon komponent med värme. Hade jag råd alternativt tid att bygga en reflow-ugn skulle jag gärna använda en sådan istället. Ett annat bekymmer är att en ugn tar plats, är ganska fullt på mina 25m^2 redan :/

Tillägg: Ett till problem med varmluft är att man kan elda upp plastdetaljer på exempelvis stiftlister (har hänt några gånger).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ett annat bekymmer är att en ugn tar plats"

Ett annat bekymmer: Var hittar man en ugn som kan passa för detta? Smörgåsgrill, bänkugn osv.
Har letat överallt men har bara hittat mikrovågsugnar och det passar ju inte så bra... :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns en tråd här om ugnar, och minns jag inte fel så fanns det en liten grillugm från jula som kanske kunde passa, billig var den med
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Jag tackar för alla svar. Jag ska nog inrikta mig på att plocka bort kretsar med varmluft och montera med vanlig spets. Det är som sagt ett problem med värmen med varmluft om man inte löder alla ben samtidigt med ett fyrkantigt munstycke som passar. Jag ska i alla fall testa båda metoderna. Just nu behövs en bra förstoring. Jag funderar på att testa med ett mikroskop från clas ohlson för 1200:-.

/janne
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade en ugn hos Jula. Nr 864009 som kostar 999kr. Den hade gärna fått vara lite billigare för att det skulle bli ett köp..
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Letar också efter en bra ugn för reflowlödning säg till om du hittar nån Jimmy :)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Letar också lite smått efter en ugn att labba med. Men om jag förstått det rätt så vill man ha en ugn som värms upp av enbart IR ljus eller har jag fel ? Sen blir det till att bygga en vettig kontroller för att kunna ställa in nån vettigt värmeprofil till den kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Visst tusan går det bra att löda dit ytisar med hetluft. Oki för att en riktig reflowugn ger mindre påverkan på komponenterna, men med bra munstycken så går det finfint att löda dit det mesta. Lödpennan ger mindre värmebelastning, men jag har aldrig förstört en enda komponent med hetluft och då har jag ändå misshandlat rejält ibland. Självklart ökar kraftig misshandel risken för framtida fel, men det är ändå rät teoretiskt iaf så länge man pratar om prototyp/hobby. Styrdatorn till ett stridsflygplan skall man kanske vara liiite mer tveksam till att inte löda med bästa möjliga metoden dock...

En annan bonus är att man kan jobba snabbare med hetluften än med lödpennan
Skriv svar