Varmluftslödning
-
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
- Kontakt:
Varmluftslödning
Jag har nyligen köpt en varmluftstation för att kunna löda bla ytmonterade kretsar med många ben. Jag undrar helt enkelt hur man löder med denna? Kan man löda flera ben på en gång? Jag tänker på värmen. Löder man ett ben i taget blir ju kretsen väldigt varm.
/janne
/janne
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Kort och gott, Zus har helt rätt och Fagge har lite fel.
Efter kontakt med "min" ytmonterare så använder man varmluft där det går snabbast. Ibland är lödpennan snabbare men det kan också vara så att det inte går att komma åt med lödpenna och då blöir det varmluft. Att det skulle vara förbjudet skrattade han åt, varmluft är ju en av de vanliga metoderna att löda hela kort.
Fagge: i vilken fabrik skulle det vara förbjudet med varmluftstation till fastlödning?
Prototypen
Efter kontakt med "min" ytmonterare så använder man varmluft där det går snabbast. Ibland är lödpennan snabbare men det kan också vara så att det inte går att komma åt med lödpenna och då blöir det varmluft. Att det skulle vara förbjudet skrattade han åt, varmluft är ju en av de vanliga metoderna att löda hela kort.
Fagge: i vilken fabrik skulle det vara förbjudet med varmluftstation till fastlödning?
Prototypen
-
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
- Kontakt:
Tack för era svar och tips. Ska testa detta med lödpasta så snart som möjligt. Sen undrar jag vad ni har för förstoringsutrustning? Man ser ju ingenting utan nån form av förstoring. Jag har testat med arbetslampa på 3 diopter och en med 5 diopter men man är för långt ifrån ändå.
Ha en bra helg!
mvh janne
Ha en bra helg!
mvh janne
Jag jobbar på Ericssons serviceverkstad för eftermarknad. Vi får på jobbet INTE under några omständigheter använda varmluft för att montera komponenter, enbart för demontering (och kassering) av komponenter.
Varmluften ger för hög värme på en punkt, och oftast är det själva komponentkroppen som tar det mesta av värmen. Det handlar om upp mot 250 till 300+ grader. Känsliga komponenter tar stryk direkt, och dom flesta andra får kraftigt förkortad livslängd.
Vi får enbart löda komponenter för hand alternativt i lödugn (som ger en mycket jämnare värme)
Det funkar såklart att löda komponenter så, men jag skulle inte rekommendera det.
Varmluften ger för hög värme på en punkt, och oftast är det själva komponentkroppen som tar det mesta av värmen. Det handlar om upp mot 250 till 300+ grader. Känsliga komponenter tar stryk direkt, och dom flesta andra får kraftigt förkortad livslängd.
Vi får enbart löda komponenter för hand alternativt i lödugn (som ger en mycket jämnare värme)
Det funkar såklart att löda komponenter så, men jag skulle inte rekommendera det.
Jag jobbade som felsök/reparatör på flextronics & där var samma strikta regler som Loial berättar om.
Möjligt att det är ok när det gäller konsument elektronik, men absolut inte för mer avancerade produkter som ska/måste hålla mer än garantitiden ut.
Edit
Har du namnet på din leverantör prototypen, så man vet vem man inte ska anlita om i fall att .
Möjligt att det är ok när det gäller konsument elektronik, men absolut inte för mer avancerade produkter som ska/måste hålla mer än garantitiden ut.
Edit
Har du namnet på din leverantör prototypen, så man vet vem man inte ska anlita om i fall att .

Mm, mina korta tips var för hemmapulare, använde tidigare en varmluftspistol -> ännu varmare komponenter. Införskaffade dock en billig hetluftsstation via Ebay för ett tag sen. Har dock vad jag vet aldrig förstört någon komponent med värme. Hade jag råd alternativt tid att bygga en reflow-ugn skulle jag gärna använda en sådan istället. Ett annat bekymmer är att en ugn tar plats, är ganska fullt på mina 25m^2 redan :/
Tillägg: Ett till problem med varmluft är att man kan elda upp plastdetaljer på exempelvis stiftlister (har hänt några gånger).
Tillägg: Ett till problem med varmluft är att man kan elda upp plastdetaljer på exempelvis stiftlister (har hänt några gånger).
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26415
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
-
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
- Kontakt:
Jag tackar för alla svar. Jag ska nog inrikta mig på att plocka bort kretsar med varmluft och montera med vanlig spets. Det är som sagt ett problem med värmen med varmluft om man inte löder alla ben samtidigt med ett fyrkantigt munstycke som passar. Jag ska i alla fall testa båda metoderna. Just nu behövs en bra förstoring. Jag funderar på att testa med ett mikroskop från clas ohlson för 1200:-.
/janne
/janne
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26415
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Visst tusan går det bra att löda dit ytisar med hetluft. Oki för att en riktig reflowugn ger mindre påverkan på komponenterna, men med bra munstycken så går det finfint att löda dit det mesta. Lödpennan ger mindre värmebelastning, men jag har aldrig förstört en enda komponent med hetluft och då har jag ändå misshandlat rejält ibland. Självklart ökar kraftig misshandel risken för framtida fel, men det är ändå rät teoretiskt iaf så länge man pratar om prototyp/hobby. Styrdatorn till ett stridsflygplan skall man kanske vara liiite mer tveksam till att inte löda med bästa möjliga metoden dock...
En annan bonus är att man kan jobba snabbare med hetluften än med lödpennan
En annan bonus är att man kan jobba snabbare med hetluften än med lödpennan