Bygga urenkel, strömsnål oscillator...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ClaesJoakim

Bygga urenkel, strömsnål oscillator...

Inlägg av ClaesJoakim »

Hej,

Jag ska bygga en oscillator, på ca 40-100 KHz som ska ha matningsspänning 7-12V DC. Jag har funnit en enkel lösning på detta genom att använda t.ex. kretsen 40106 (HEX Inverter) och koppla in en resistor och en kondensator. Det oscillerar fint men nu till problemet:

Pga. utrymmesbrist kan jag inte använda en 14-pinnars krets (40106) i mitt projekt, utan skulle behöva lösa detta på annat sätt, gärna med diskreta komponenter. Finns det någon som har ett förslag på hur detta kan göras enkelt, strömsnålt (<1mA) och kostnadseffektivt? Jag ska använda denna oscillator för att generera högre spänning från en batteri.

MVH

ClaesJoakim
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Denna i SO8? Lägg till lite 0805 komponenter och den blir liten.
ClaesJoakim

Inlägg av ClaesJoakim »

Ser vettig ut, Icecap. Provade ju även med NE555, men den drog ca 5 mA och fick genast uteslutas. Får sticka till ELFA och hoppas på att få ner förbrukningen riktigt rejält med denna. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ytmonterad 40xx?

sen finns det ytmonterade enkelgrinds logikic med, har dock inte kollat närmare på dom
ClaesJoakim

Inlägg av ClaesJoakim »

Jag tror inte engrindarna klarar mer än 5V matningsspänning, samt dom är onödigt dyra. Jag hoppas och tror den strömsnåla CMOS-555 DIL8 borde fungera.

Ytmonterat (40xx eller vadsomhelst) kommer det inte bli för jag ska löda hemma och det är för pilligt.
ClaesJoakim

Inlägg av ClaesJoakim »

Har nu provat ICM7555. Resultattet blev helt OK: strömförbrukningen i kretsen är ca 0,5mA och för allt i sin helhet blev det ca 3mA. Tack för tipset.
Skriv svar