Jag tänkte bygga ett väldigt enkelt elstyrt "servo" för ett redskapslås på en frontlastare på en traktor och jag vill styra detta inifrån traktorhytten.
Idag måste jag kliva ut/in i traktorn när jag ska byta redskap, t.ex. från en skopa till en pallgaffel och sedan tillbaka till skopa igen. Det blir en massa klättrande upp och ned i traktorn...
Det sitter alltså en kort spak längst fram på frontlastaren som jag kan dra åt höger eller vänster och den styr då 2 sprintar som låser fast eller lossar på redskapet.
Nu har jag kommit över en liten manick från en husbil som skjuter ut eller drar in ett fotsteg.
Den består av en 12-volts motor med några kugghjul som i slutändan får en kort arm att vridas ungefär ett kvarts/halvt varv.
Denna arm tänkte jag koppla ihop med spaken för redskapslåset.
Sedan drar jag fram 2 kablar från redskapslåstet in i hytten på traktorn och på instrumentpanelen ska jag montera en 3-läges vippomkopplare där ytterlägena är återfjädrande.
Ytterlägena matar sedan 12-volt till min "servomotor" men antingen med +- 12 volt eller med -+ 12 volt.
Så när jag vippar omkopplaren till något av ytterlägena så drar motorn och så fort jag släpper vippomkopplaren så stannar motorn i det aktuella läget.
Eftersom det kan vara lite svårt att exakt se läget på var armen befinner sig så tänkte jag att jag vippar omkopplaren åt önskat håll och håller så tills armen befinner sig i något ändläge och väl där så ska motorn inte dra längre.
Och det är där som strömbegränsaren kommer in i bilden.
Jag anar nämligen att om jag håller fast vippomkopplaren i ena eller det andra läget och när ändlägena på spaken nås så kommer nåt att gå sönder. Antingen brinner motorn upp eller så pajar något kugghjul.
Det är här nån slags strömbegränsare kommer in i bilden för jag tror att strömmen ökar rejält när motorn inte kan snurra fritt.
Tips tas tacksamt emot

Vänliga hälsningar
Mique