Pic styrd termometer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns andra termometergivare också. SMT160 http://www.smartec.nl/temperature_sensor.htm
Har jag använt många gånger - inte bättre än dallaskretsen, men tja... Den är inte heller billigare och inte lättare att interfaca, men likfullt ett bra alternativ. Alltid roligt att räkna T=1/(k+x(x+y)) formler i assabler med en 8 bitars uC ;)

Nej, Dallasen är nog bättre egentligen, men både SMT160 och DSXXXX är tusan så mycket smidigare än att hålla på att bråka med NTC, motsånd, trimma och ha sig... En digital sensor kollar du upp och visar den något på omkring 20 grader i labbet så är det färdigt, det likssom fungerar eller inte fungerar.... Vem ids 3-punkts kalibrera en NTC?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har för mig att jag jag har sett digitala temp givare som har
ett enklare interface än 1-Wire. Finns även de som ger en frekvens
eller pulsbreddsmodulering i rellation till temperaturen. Lite enklare
inkoppling (ingen 1-Wire kod/protokoll) och ändå enkel hanteringen
utan kallibreringar.

Så visst finns det alternativ till Maxim/Dallas kretsarna.
Det stora jobbet är att söka och hitta dom... :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SMT160 ger pulsbredd ut. Rätt enkelt att mäta, och gör köra i långa kablar utan problem-lite risk för mätbrus om kablarna är så långa att flankerna börjar bli väl luddiga, men medelvärdesbilda så går det också ;)

Bara ett tips om du skall köra SMT160. Kom ihåg vilken hög som hör ihop med vilken låg... Nämnligen lite jitter i PWM-fekvensen, men pulsfaktorn för varje hög/låg par stämmer riktigt bra, men som sagt på grund av jittret så para ihop hög lågmätningarna till samma beräkning då det annars förlorar mycket noggranhet och blir bra mycket brusigare data.
pellefant

Inlägg av pellefant »

hejsan!
vet någon vad skillnaden är mellan ds18s20 & ds18s20-par & ds18s20+par & ds18s20+?
tänkte om dom går lika bra allihop till denna:
http://www.wallmark.se/Tempweb/faq.htm

å så undrar jag om det finns något annanstans än där som man kan ladda ner ett program för xp som inte behöver windows installer eftersom det inte verkar funka i min dator?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kört Windows Update på länge? Det kan fixa problemet med att inte WindowsInstaller fungerar. Det kan även bli så om man har en piratkopia av WinXP. Inte för att jag påstår att du har en sådan, men det kan vara bra att veta. :)
pellefant

Inlägg av pellefant »

det kan nog vara så ibland... :?
Skriv svar