äldre dator, insperation
äldre dator, insperation
Hej, jag har en fult fungerande dator med win98 på, nån som kan komma på nått roligt att ha den till? någon länk till nån som har gjort nått roligt?
Tack på förhand!!
Tack på förhand!!
- Radioman
- Kontakt:
Jag kör själv med en PIII 500 mHz och win98se i källaren där jag labbar.
Helt perfekt som mätdator, t.ex. använda ljudkortet som ett enklare oscilloskåp eller koppla "riktiga" mätkort till. Jag har t.om. ISA buss för äldre mätkort om man kommer över något sådant.
Jag har också mina två PIC -programerare uppkopplade alltid osv.
Surfar och laddar hem datablad.
Har en Excellista (typ databas) med mitt elektronikförråd som jag försöker hålla uppdaterad.
Man kan använda datorn som logger för sin värmepanna i huset osv.
En hyfsat pigg maskin med win98se är inte att förakta. Duger till många ändamål.
Helt perfekt som mätdator, t.ex. använda ljudkortet som ett enklare oscilloskåp eller koppla "riktiga" mätkort till. Jag har t.om. ISA buss för äldre mätkort om man kommer över något sådant.
Jag har också mina två PIC -programerare uppkopplade alltid osv.
Surfar och laddar hem datablad.
Har en Excellista (typ databas) med mitt elektronikförråd som jag försöker hålla uppdaterad.
Man kan använda datorn som logger för sin värmepanna i huset osv.
En hyfsat pigg maskin med win98se är inte att förakta. Duger till många ändamål.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag använder en Compaq på 333MHz med 128MB minne som labb/mät-dator med Win98. Fungerar fint. Har både ISA-kort för mätning och ett litet oscilloskop på parallellporten. Använder den även till PIC-programmeraren och QBasic-programmering.
Brevid står en AMD 450MHz med 256MB minne och Debian (Linux). Den jobbar som server och hämtar diverse mätresultat för t.ex temperatursensorer i och utanför lägenheten.
Brevid står en AMD 450MHz med 256MB minne och Debian (Linux). Den jobbar som server och hämtar diverse mätresultat för t.ex temperatursensorer i och utanför lägenheten.
Använd den som server, det behövs inte mycket datorkraft för sånt. Forummedlemmen Oskars 286-webserver: http://gargnas.mine.nu/ 

Var hemma på lunch och undrade varför gammelhärken stod och tuggade så väldigt mycke
Nu vet jag .. det dök upp ett inlägg med en länk
Ok, tillbaks till ämnet. Att använda skrothögarna till servrar passar perfekt tycker jag, man kommer förvånadsvärt långt på överaskande små resurser
Också snabbt O.T igen. Ingen som har ST506 (MFM) diskar i gömmorna?
/Oskar

Ok, tillbaks till ämnet. Att använda skrothögarna till servrar passar perfekt tycker jag, man kommer förvånadsvärt långt på överaskande små resurser

Också snabbt O.T igen. Ingen som har ST506 (MFM) diskar i gömmorna?
/Oskar
Tomas, jag kan tanka hem drivare och posta en diskett om du vill!! =) Har nämligen en 5,25" station i min "bruksdator", en P3:a 1GHz. Ojoj va skadad man e .. 
Det programvarupaket jag kör på min server är välldigt smidigt även om du inte använder gammhärken till server. Det är ju inte speciellt kul att springa med floppies, så vill man föra över filer laddar man bara FTP servern på gammeldatorn och tankar över filerna.
/Oskar

Det programvarupaket jag kör på min server är välldigt smidigt även om du inte använder gammhärken till server. Det är ju inte speciellt kul att springa med floppies, så vill man föra över filer laddar man bara FTP servern på gammeldatorn och tankar över filerna.
/Oskar
- JimmyAndersson
- Kontakt: