Pic styrd termometer
Pic styrd termometer
Jag funderar på att bygga en pic styrd termometer, den ska kunna klara av 3 st temperaturer, (innetemp = 0 - 50 grader, utetemp = -50 - 50 grader och framledning från pannan = 0 - 120 grader).
Tänkte att första versionen skulle ha någon form av lysdiod (binär) för visning av temperatur, eller så slår man på stort och ansluter en LCD display på en gång.
Så min fråga är, vilka komponenter tycker ni att jag ska välja.
.M
Tänkte att första versionen skulle ha någon form av lysdiod (binär) för visning av temperatur, eller så slår man på stort och ansluter en LCD display på en gång.
Så min fråga är, vilka komponenter tycker ni att jag ska välja.
.M
Läs Icecaps meddelande igen.
A/D? Vad skall du med den till?
De temperatursensorer som killarna rekomenderar är digitala redan från början. Mycket enklare än en analog givare och en AD, du slipper ju kalibrering och så...
Vill du ha binär visning? Binär = tvåläges. Alltså vill du bara ha reda på om det är varmt inte varmt?

//B1N4RY
A/D? Vad skall du med den till?
De temperatursensorer som killarna rekomenderar är digitala redan från början. Mycket enklare än en analog givare och en AD, du slipper ju kalibrering och så...
Vill du ha binär visning? Binär = tvåläges. Alltså vill du bara ha reda på om det är varmt inte varmt?

//B1N4RY
NTC, ja men så SÄG det då !!
Dessutom, vad är det du ska välja ? Praktiskt taget alla PIC (som kan vara
intressanta i detta fall) har en inbyggd ADC. Vad menar du med att välja
mellan 8 och 10 bitar ?
EDIT: Det är mycket möjligt att du har bra orsaker till att använda NTC
givare, men som andra har sagt, de digitala är lite smidigare att hantera...
Dessutom, vad är det du ska välja ? Praktiskt taget alla PIC (som kan vara
intressanta i detta fall) har en inbyggd ADC. Vad menar du med att välja
mellan 8 och 10 bitar ?
EDIT: Det är mycket möjligt att du har bra orsaker till att använda NTC
givare, men som andra har sagt, de digitala är lite smidigare att hantera...
Senast redigerad av sodjan 20 november 2006, 14:30:15, redigerad totalt 1 gång.
Om du aldrig byggt något med mikroprocessorer innan så skall du nog välja en digital givare. Det kan verka lockande med ett NTC-motstånd som är billigare men du kommer att få *MYCKET* mer problem.
För övrigt så finns det ju PIC:ar med inbyggda A/D men även där är det rejält stökigare än att köra med en DS18S20.
Använder du en NTC så får du ett tal som du sedan skall multiplicera med en konstant för att sedan lägga till eller dra ifrån ett värde innan du har temperaturen. Dessutom påverkas resultatet av kabellängder, kontakter och fukt.
Med en DS18S20 så får du temperaturen mer eller mindre i klartext.
//B1N4RY
För övrigt så finns det ju PIC:ar med inbyggda A/D men även där är det rejält stökigare än att köra med en DS18S20.
Använder du en NTC så får du ett tal som du sedan skall multiplicera med en konstant för att sedan lägga till eller dra ifrån ett värde innan du har temperaturen. Dessutom påverkas resultatet av kabellängder, kontakter och fukt.
Med en DS18S20 så får du temperaturen mer eller mindre i klartext.
//B1N4RY
-