Startknapp till dator
-
Tolkade Millox konstigt när han skrev "pson i serie med den i tändning till-läge". Fick tydligen hjärnsläpp och tänkte bara att han kopplade till psu och inte att han hade i serie med moderkortet. Ibland låser tankarna när man läser, ser mycket klarare på scheman.
Naturligtvis är det en bra lösning, och den kan till och med använda keyboard- eller ring-interrupt och wake on lan för att starta datorn, bara man vrider startnyckeln i tillläge efter man stängt den.
En sak som skulle kunna strula till det är om tilläget skulle bryta när man går till startläge. En normal startnyckelbrytare ska ju inte bete sig så men det finns vissa strömbrytare med den funktionen.
Det behöver inte bli så om moderkortet ligger kvar med signalen låg en stund, så skulle psu slå till när vi lämnar startläget
Naturligtvis är det en bra lösning, och den kan till och med använda keyboard- eller ring-interrupt och wake on lan för att starta datorn, bara man vrider startnyckeln i tillläge efter man stängt den.
En sak som skulle kunna strula till det är om tilläget skulle bryta när man går till startläge. En normal startnyckelbrytare ska ju inte bete sig så men det finns vissa strömbrytare med den funktionen.
Det behöver inte bli så om moderkortet ligger kvar med signalen låg en stund, så skulle psu slå till när vi lämnar startläget
De låter helt klart som de bästa altenativet.Millox skrev:Vad man skulle kunna göra är att ta startnyckeln och koppla pson i serie med den i tändning till-läge. Sen kopplar man startmotorläget till moderkortets on-header. Då får man effektivt ungefär samma metodik som används för att starta bilen. Nyckeln vrids till startläge och då sluts på-knappen. Man släpper tillbaka nyckeln och datorn kör. Vrider man nyckeln till av-läget där man kan ta ut den bryts pson och den går hög varpå(ev pullup) och nätagget stängs av, oavsett vad moderkortet tycker. Nackdelarna är att man inte kan använda keyboard- eller ring-interrupt för att starta datorn, men det är väl inte många som använder det egentligen.
Jag har endast hittat nyckelströmbrytare som slår av eller på, men ingen som fjädrar. Någon som kanske kan länka till en fjädrande nyckelströmbrytare?
Ja kollade lite på begangnade tändnyckelsattser, och dopm skulle gå på 6-900kr enlig en krothandlare jag snackade med.
Antaligen är de så att dom är lite mer avancerade än va jag behöver, sedan så tar dom betalt för att plocka ut delen ur en skrotad bil.
Finns de någonstans man kan köpa nya "enklare" delar?
Antaligen är de så att dom är lite mer avancerade än va jag behöver, sedan så tar dom betalt för att plocka ut delen ur en skrotad bil.
Finns de någonstans man kan köpa nya "enklare" delar?
Jag funderade lite också på om det var så att den bröt kortvarit när man kopplade om från till-läge till start, men en lagom kondensator på rätt sida av nyckelbrytaren i till-läget(mysko ord, funkar inte utan - för då blir det felstavat) som kan hålla spänningen nere på pson-ingången.
Kom precis på en sak. Istället för att koppla nyckelbrytaren i serie med pson kan man koppla en tyristor i serie och koppla styret på den till till-läget(fortfarande knepigt). Då kan man inte stänga av datorn elakt med nyckeln, utan måste vrida till startläget för att stänga av. Fördelen är att man kan dra ur nyckeln medan datorn går, vilket inte annars går. Hur man vill göra är egentligen upp till vad man vill åstadkomma.
Att ha moderkort som inte tål att strömmen försvinner abrupt är ju befängt. Jag hade omedelbart lämnat tillbaka ett sånt, det är ju felkonstruerat eller har nått annat fel.
Kom precis på en sak. Istället för att koppla nyckelbrytaren i serie med pson kan man koppla en tyristor i serie och koppla styret på den till till-läget(fortfarande knepigt). Då kan man inte stänga av datorn elakt med nyckeln, utan måste vrida till startläget för att stänga av. Fördelen är att man kan dra ur nyckeln medan datorn går, vilket inte annars går. Hur man vill göra är egentligen upp till vad man vill åstadkomma.
Att ha moderkort som inte tål att strömmen försvinner abrupt är ju befängt. Jag hade omedelbart lämnat tillbaka ett sånt, det är ju felkonstruerat eller har nått annat fel.
Eller gör man det enkelt för sig och köper en färdig modul...
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7960000
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7960000