Okunnig med dum fråga: Hembyggt cykellyse, het 78S05

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattiasborg

Okunnig med dum fråga: Hembyggt cykellyse, het 78S05

Inlägg av mattiasborg »

Hej
Försöker bygga eget cykellyse med 12V/20W spot. Kör med 3Ah blyack. Installerat allt i en moddad ficklampa med tvålägesbrytare. Tvåläges för att jag vill välja mellan att köra på två effekter för att kunna spara batteri när så behövs.
I ena läget går 12V direkt till lampan, i andra läget till en spänningsregulator 78S05 för att leverera 5V till lampan.

Har kopplat enligt foto:
Bild
Detta funkar inget vidare :-(
Efter ca 10sek i 5V-läge droppar spänningen över lampan och slocknar helt. Regulatorn skitvarm.

Vad gör jag fel?
mvh
Novis
Senast redigerad av mattiasborg 19 november 2006, 19:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det enda dumma var rubriken. :wink:

edit: bättre :)
Senast redigerad av strombom 19 november 2006, 19:30:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du kör 1,6A genom den stackars regulatorn, det blir över 11w i värme att göra sig av med, utan kylfläns är det nästan omöjligt.
Jag skulle säga att det är övertemp skyddet i regulatorn som slår ifrån.
mattiasborg

Inlägg av mattiasborg »

Varför står den specad som max 2A då? Eller har jag fel?

Funderar på ett alternativ om det här inte funkar....hel enkelt sätta en resistor i serie med lampan i lågeffektsläget....ett vanligt sketet effektmotstånd ska väl funka?
Senast redigerad av mattiasborg 19 november 2006, 19:19:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

En sak som man ofta glömmer när man som nybörjare använder en 7805 är att slänga dit lämpliga kondensatorer (enligt vad databladet rekommenderar)... det som då kan hända är att den börjar svänga lite.
När det gäller effekten som nämns... ta och skruva fast den i drickahållarens hål på ramen vetja :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Vad blir strömmen vid 5V 20W? Är det inte det som ger problem?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

mattiasborg skrev:Varför står den specad som max 2A då? Eller har jag fel?

Funderar på ett alternativ om det här inte funkar....hel enkelt sätta en resistor i serie med lampan i lågeffektsläget....ett vanligt sketet effektmotstånd ska väl funka?
Den klarar 2A med bra kylning, utan bara en bråkdel av det.
Ett effektmotstånd skulle också fungera.
Men det mest effektiva skulle vara att styra lampan med pwm vilket ger en mycket högre verkningsgrad och längre batteritid.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

mattiasborg, om jag inte minns fel så specas 78xx-kretsar med vilken ström dom kan ta med kylning...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Utan kylning så stryper 78XX ganska snart trots både 1,5 och 3 A i databladet.

För att spara batteriet så sätt dit en LM2576T-ADJ switchad regulator så går regulatorn inte så varm och batteriet räcker längre.

Prototypen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sen är det ju frågan om vilken spännign som ligger över regulatorn. 7V och 1A eller vad det kan bli blir ganska mycket effekt. Kondensatorer tror jag inte är problmet den här gången. Jag skulle rekomendera en resistor. Eller om du verkligen vill spara energi. En svagare lampa. Eller kanske en graftig diod på lång effekt läget. En stepdown kan ocksp funka.
mattiasborg

Inlägg av mattiasborg »

OK...
Grejen är den att jag cykelpendlar. Största delen går i tätort men 4km är det skogsväg mitt ute i ingenstans. Helt jävla kolsvart.
Snålhet och experimentlusta gör att jag bygger nåt eget...som säkert funkar sämre än butiksprylar :D

En 12V/20W spot passar perfekt i en vanlig ficklampa. Har kortat ner lampan och satt en tvålägesbrytare i änden. Blyack från biltema 3Ah, 1.3kg, 99kr.
På kort sikt blir det en ful-lösning med dioder som lågeffektalternativ. På sikt låter PWM-lösningen låter snyggast...får repetera lite om hur man lämpligen bygger en sån krets bara
/M
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En halogen lampa tappar mycket av verkningsgraden om man dimmar den. Så du kommer inte att vinna så mycket energi på det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte hur vägarna ser ut där du cyklar men jag har själv märkt att är det helt kolsvart där man cyklar så behöver man inte så värst mycket ljus bara för att se var där man kör.

Blev lite trött på min framlampa till min cykel i förra veckan som använde en strömslukande glödlampa och batterier som inte varade så värst länge. Så jag moddade om den lite och satte en 25C vit lysdiod i den med ett vanligt litet AA batteri och så slängde jag ihop lite elektronik så att ett 1.5V batteri ger tillräcklig spänning till lysdioden som ju har ett Uf på runt 3.5V. Vill ju liksom inte använda 2 batterier och ett motstånd för att bränna bort överskottsenergin med utan jag ville förstås ha något som hade en hög verkningsgrad, så det blev en enkel switchad historia.

Lampan ger förstås inte riktigt lika mycket ljus ifrån sig som glödlampan men det är ändå inte så väldigt långt ifrån, och tyvärr sprider sig ljuset mer än glödlampan gjorde efter att ha färdats en bit så det gör en del. Jag gjorde den visserligen så att den inte heller skulle dra så mycket mer ström än att jag utan problem skulle kunna se var jag cyklade i totalt mörker, och det kan jag också utan problem. Den lyser dock upp vägskyltar lite lätt några 100 meter bort, och är det helt mörkt ser man dom utan problem.

Glödlampan innan behövde 2 st LR6 batterier och jag mätte upp att den drog 0.36A. Lysdiodens elektronik drar endast runt 50mA och använder bara ett litet batteri och då verkningsgraden har ökat en bra bit så kommer det också att räcka en bra tid.

Det enda som kostade mig något var lysdioden som jag visserligen redan hade hemma allt annat fanns i bra-att-ha-lådan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

mattiasborg: om vi utgår ifrån att du löser kylproblemet vill du snabbt upptäcka att din "sparlösning" i själva verket drar MER ström än full rulle!

Anledning: en glödlampa har en tråd som har ett motstånd, när denna tråd blir varm ökar motståndet. Vid att använda en serieregulator kommer den fulla ström att flyta från batteriet och då lampans tråd blir kallare blir det MER ström som flyter. Till detta ska man då lägga regulatorns egetförbruk men det är försumbart i detta räkenskap.

Alltså är den enda lösning att använda en switch-regulator eller byta till LED-lampa. Biltema har en 5-LED cykellampa (27-062) som ger ett bra lys och att modifiera den med att dra ut lite trådar till ett externt batteri eller använda laddningsbara batterier är enkelt.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Icecap, det där stämmer väl ändå inte. I så fall borde du ju få samma problem med en switchande. Och om lampan helt märkligt drar MER effekt, då borde den väl också lysa MER, och då är det ju inte tal om nåt sparläge längre.
Skriv svar