Tjenare
Har en gammal Grundig från 90-talet som har börjat krångla.
Förut gick den men kunde slå av sig själv och gå i stanby-läge.
Det brukade lösa sig med en smekning eller lättare smäll.
Nu står den bara i standby och vill inte starta alls.
Läste något om problem i/vid vertikalslutsteget, vilket ska vara någon ic-krets.
Är det någon som har någon tankepå vad det kan vara, ska försöka leta kalllödningar sålänge.
Mvh Krille
Grundig TV står i standby, startar ej
- Radioman
- Kontakt:
Leta kallödningar med stark lampa och erfaren TV-reparatörssyn fixar 90% av felen. Ett ovant öga fixar hälften av felen
Kolla runt effektdelen som startar tv'n. Sitter i närheten av fjärrmottagar-standbyrelät. Försöker du starta den med fjärren ?
På en sådan gammal TV brukade vertikalsteget inte vara så integrerat med själva starten av TV'n som nätdel och linjeslutsteg är.Men kolla föralldel även där efter lödningar som börjat ge sig.
Kan du tala om vilken TV modell det är så kanskejag kan ordna schema och/eller servicemanual.
Jag var och hälsade på min gamla arbetsplats uppe i Lunden i Göteborg för ett par år sedan, TV-trim elektronik AB. De jobbade nästan uteslutande med projektorer och stora ytmonterade "processorer".
När det gäller TV så är det bara ett kort idag där nästan allting hänger ihop, i alla fall linjeslutsteg, vertikalslutsteg och nätdel. Mycket svårare att felsöka
. Det mesta är switchat och svänger det inte igång så kan det vara svårt att veta var man skall börja.
Fast idag kanske de byter hela kortet om nu inte kunden tröttnat på sin "glasTV" i 4:3 format och köpt en plasma, väggTV. Helt ny teknik som jag inte alls känner till....

Kolla runt effektdelen som startar tv'n. Sitter i närheten av fjärrmottagar-standbyrelät. Försöker du starta den med fjärren ?
På en sådan gammal TV brukade vertikalsteget inte vara så integrerat med själva starten av TV'n som nätdel och linjeslutsteg är.Men kolla föralldel även där efter lödningar som börjat ge sig.
Kan du tala om vilken TV modell det är så kanskejag kan ordna schema och/eller servicemanual.

Jag var och hälsade på min gamla arbetsplats uppe i Lunden i Göteborg för ett par år sedan, TV-trim elektronik AB. De jobbade nästan uteslutande med projektorer och stora ytmonterade "processorer".
När det gäller TV så är det bara ett kort idag där nästan allting hänger ihop, i alla fall linjeslutsteg, vertikalslutsteg och nätdel. Mycket svårare att felsöka

Fast idag kanske de byter hela kortet om nu inte kunden tröttnat på sin "glasTV" i 4:3 format och köpt en plasma, väggTV. Helt ny teknik som jag inte alls känner till....
Det är Grundig CUC5310, jag har hitta schema på nätet, men ingen service-manual.
Jag har ingen fjärrkontroll kvar till denna tv, så jag startar den på knappen.
Tidigare idag startade den och gick i stanby direkt när jag satt i sladden.
Nu efter någon fixad lödning går den inte i stanby när jag sätter i sladden, utan först när jag trycker på knappen.
Har kollat lite på det ni tippsar om men hittils har det inte gjort någon skillnad.
Jag har ingen fjärrkontroll kvar till denna tv, så jag startar den på knappen.
Tidigare idag startade den och gick i stanby direkt när jag satt i sladden.
Nu efter någon fixad lödning går den inte i stanby när jag sätter i sladden, utan först när jag trycker på knappen.
Har kollat lite på det ni tippsar om men hittils har det inte gjort någon skillnad.
Nu har jag fått igång TV'n, vet inte om det funkar någon längre stund men det får vi se.
Hittade information om fel kopplade till en transistor "Horizontal Output Transistor" (HOT)
som skulle vara en rätt vanlig felkälla om tv'n bara gick till standby.
Mycket riktigt hade jag dåliga lödningar där och efter att dom blev fixade startade TV'n.
Hoppas bara den funkar ett tag till...
Hittade information om fel kopplade till en transistor "Horizontal Output Transistor" (HOT)
som skulle vara en rätt vanlig felkälla om tv'n bara gick till standby.
Mycket riktigt hade jag dåliga lödningar där och efter att dom blev fixade startade TV'n.
Hoppas bara den funkar ett tag till...
Stekta sparvar
Tackar här flyger det in stekta sparvar direkt.
Min gamla Grundig uppvisar exakt samma fel, tackar tackar lödkolv fram.
Min gamla Grundig uppvisar exakt samma fel, tackar tackar lödkolv fram.