säter skrev: ↑24 oktober 2022, 11:21:41
Lite ovanligt med 220/380V på en så stor motor.
Å andra sidan kan man aldrig veta med ryssarna.
Kan kanske vara så, har inte varit inblandad i nog många motorer av denna kalibern för att ha någon direkt uppfattning, men det är ju som sagt va ryssar inblandande så det kan nog vara lite hur som.
Prins Valiant skrev: ↑24 oktober 2022, 12:27:17
Stefanden skrev:
Jag har ju märkt att det är viss tröghet i lamellkopplingarna när man startar den "kall" så funderingen jag har är väl hur en frekvensare hanterar den första momentpeaken.
Nu skall jag inte gå in på tekniska momentkurvor och liknande, men följande kommer att hända med en frekvensomriktare som rampar upp hastigheten på exempelvis 5 sekunder, och rampar ned vid stopp:
Låt oss anta att din motor har märkström 15Amp. När denna idag startar drar den initialt
minst 4 x 15 Ampere = 60 Amp, och går det trögt pågår detta tills den börjar varva upp. Momentet är i bästa fall 1.8 gånger märkmomentet.
Med frekvensomformare sker det magiska att den kommer att dra
maximalt ca 2 x 15 ampere = 30 Amp, och momentet blir faktiskt högre, drygt 2 gånger märkmomentet. Men det är viktigt att välja en omriktare som är ca 1,5 gånger motoreffekten för att klara detta med dubbelt moment.
Elektriskt behöver det inte bli mer än en box på väggen, 3 faser in, 3 faser ut och kan man inte trycka direkt på dess display, en separat start och stoppknapp. I en sådan här applikation kan du köpa en enkel Kinamodell, eller tacka ja till erbjudandet från TomasL
Nu har jag lite mer data ifrån motorn, legat på alla fyra under förmiddan och putsat och fått fram en ampere beteckning på 51/30 antar att detta är 220 resp 380? Jag har även varit i kontakt med
TomasL angående frekvensare. Jag bifogar en bild på typskylten också..
IMG_7751.JPG
Har
Prins Valiant någon uppfattning vilka spec frekvensaren behöver för att harva runt ett sådant åbäke?
säter skrev: ↑24 oktober 2022, 14:46:02
Jag följer denna tråd noga.
Jag har samma problem med en mindre Profila.
Intressant, vad har du för modell?
mrfrenzy skrev: ↑24 oktober 2022, 14:51:53
stefanden skrev: ↑24 oktober 2022, 07:36:53
Effektvakten är det till värmepumpen du menar då? Värmepumpen är en 24år gammal Thermia så jag vet inte hur det ser ut med möjligheter att kunna remote styra den

Eller i sammarbete med frekvensaren till svarven?
Vad är det för modell?
Om värmepumpen har inbyggd effektvakt sätter du bara tre strömtrafo vid huvudsäkringarna och kopplar in på kretskortet. (Bästa lösningen)
Annars ordnar du ett relä som bryter kontaktorn till elpatron (och eventuellt kompressor) när svarv och torktumlare etc andra stora laster är igång.
Om du ska bryta kompressor komplettera med ett tidrelä om inte värmepumpen har det inbyggt.
Osäker på modell faktiskt, känner att jag får sätta mig in i detta kanske när jag har fått undan lite andra projekt, lär bli projekttråd den gången igen
Micke_71 skrev: ↑24 oktober 2022, 19:21:36
Vad har du för effektfaktor?
Låt anta 0.85 och du drar 13Ampere per fas på tomgång. Det skulle innebära att aktiva effekten är 7.6Kw. Dvs 10 hästkrafter. I tomgång…
Något låter knas redan där. Kan motorn vara deltakopplad, mekaniskt defekt är något annat spök. Finns alla 3 faser med fram till motorn så den inte går på 2?
När det gäller såna siffror så har jag faktiskt väldigt dålig koll, bifogar bild på typskylten, vad jag kan få det till så ska allt vara "rätt" kopplat såvitt jag kan förstå. Angående kopplingen av motorn har jag inte kollat. Angående mekaniskt defekt så skulle jag nog tro att det är okej, mätte lite lekmannamässigt igår och det behövs ungefär 3,5kg på 20cm hävarm för att dra runt motor/kilrep och ingående axel i växellådan, inget som känns mekaniskt fel dock. Faserna finns ner till motorn såvitt jag kan mäta mig till, sen tycker jag väl att den inte skulle starta om det fattas en fas väl? och motorskyddet till motorn löser ju inte ut...
Borre skrev: ↑24 oktober 2022, 19:57:37
Utan last har motorn mycket lägre effektfaktor än 0.85, säkert inte mer än 0.2-0.3.
Kan nog helt klart vara så, detta är siffror helt utanför min kunskap dock
grym skrev: ↑24 oktober 2022, 20:38:45
motståndsstart är enkel, ett motstånd per fas till motorn
när man fått upp varvtalet kortsluter man motstånden
förr fanns det olika modeller av motstånd, exempelvis plattor i lagom ledande vatten eller olika lösningar, som tålde höga effekter under kortare tid
Tror jag ser kopplingen framför mig nu, antar med kortsluter innebär att du kopplar förbi motstånden helt och hållet?
De var kreativa de gamla lärda

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.