Problem med symaskin som inte "rör" sig.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Problem med symaskin som inte "rör" sig.

Inlägg av EagleSpirit »

Har en symaskin som funkar mindre bra... Problemet är att motorn inte rör sig/låter alls. Lampan lyser så ström har den. Förklaringen som jag har fått när den började strula var att den luktade bränt och rörde sig inte, sen lite senare så kunde den köras en stund till men stannade igen.. Nu rör den sig inte alls. Har plockat isär en del och ser inga synliga fel, varken på kretskort eller mekanik. Det enda som är lite konstigt är att den har oxiderat lite på ena stiftet på kontakten på kabeln från vägguttaget. Motor + resten av symaskinen rör sig utan problem.

Har ni några tips på vad det skulle kunna vara? Jag testade att mäta lite på lindningarna på motorn men eftersom jag totalt har glömt det jag lärde mig om motorer i skolan så vet jag inte vad värdena betyder. Hittar iaf resistans mellan de 3 pinnarna som går till motorn. Hur mäter man att en motor är hel? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det iaf en 220V 3-fas synkronmotor.

Just de, det är en gammal husqvarna selectronic 6570 om det säger nåt.

Tack så jättemycket på förhand.

//Simon
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Kanske något fel i pedalen?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nej "tyvärr" inte, jag kan mäta resistansen och den fungerar felfritt ända upp till kretskortet
Senast redigerad av EagleSpirit 17 november 2006, 22:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, nu ser jag att det är lite mörkare runt ett av benen på en av de 2 tyristorerna. Det ser inte ut som att det skulle vara tillräckligt för at kunna lukta brännt men man vet ju aldrig. Kan man mäta att en tyristor funkar på nå smidigt sätt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du är nog helt ute och cyklar när det gäller motortypen. Har motorn kol?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En liten fundering bara:

''Problemet är att motorn inte rör sig/låter alls''

och sedan:

''Motor + resten av symaskinen rör sig utan problem.''

?

:)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hehe, ja det kan ju vara lite svårt att förstå men jag menar såklart att den inte funkar elektriskt men mekaniskt så är det inga problem. Dvs, jag tror inte att det är nåt mekaniskt fel nånstans som gjort att något har gått sönder utan jag tror det är nåt elektriskt fel. Har testat lite nu och får ingen av tyristorerna att göra som jag tror att dom ska göra så frågan är om det är jag som gör fel eller om båda är trasiga. Jag har ingen annan tyristor att testa på.

danei: Okej, tyckte jag läste lite om dom och fick det till en synkronmotor iaf. Ja den har kol. Vad tror du det är för motor och hur tror du den funkar?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hade du kollat kondingarna i pedalen? Typ 65-649-34 på elfa eller liknande
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ska det finnas en konding i pedalen? Det är nämligen bara en skjutpotentiometer däri. Brukar såna där kondingar strula med tiden? Det sitter 4st "epoxiingjutna" kondingar på kretskortet.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ja det är ganska vanligt. Står det X resp Y på dem?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Tänkte berätta att jag nu har fått igång motorn igen. Det var två effektmotstånd som hade pajjat. Vet fortfarande inte varför de hade gått sönder så plötsligt för de är inte parallellkopplade. Men jag tror att de har ungefär samma syfte så troligtvis har belastningen ökat på den andra när den första pajjade. Jag har testat med att parallellkoppla några vanilga motstånd och motorn går precis som den ska. Nu måste jag bara få tag på motstånd som jag kan sätta där permanent. Nån som har möjlighet att få över 2st 33kohms motstånd på 3W till Västerås innan söndag? :?

Tack så mycket för hjälpen!

danei: Du får gärna berätta mer om motorn om du har nå info om det. Kan vara bra inför framtiden. Jag menar, den här maskinen är 27år gammal nu så det kommer troligtvis dyka upp fler fel lite då och då.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nu han du hitta felet, men jag har oxå fått byta 2motstånd i en symaskin av samma märke.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja ja , jag har inte varit online sen du frågade förra gången. Antagligen är det en allströmsmotor. en synkronmotor går inte att varvtalsreglera på annat sätt än att veriera frekvensen till den. Det är till och med svårt att starta den utan frekvensomriktare.
Skriv svar