Bygga en varvräknare.
Nå, back to topic:
Att varje fordon måste skicka en identitetskod är ju självklart. Detta kan praktisk sett göras på 2 sätt:
IR eller en spole.
Om man gör det på enklaste sätt bör ett fordon ha en viss frekvens, antingen en liten IR-sändare som pekar uppåt och skickar ut den frekvens kontinuerligt eller en spola under fordonet som är avstämt till en viss (låg) frekvens.
Väljer man spolen grävar man ner en spola vid målet och skickar ut ganska kantiga pulser som man sedan mätar frekvens på. Om det kommer en avstämt krets över den målspola kommer just den frekvens att "klinga" mer, alltså är den detektérbar fast det blir ganska intressant att lösa....
Med IR är det lite av det samma: varje fordon har en liten pulssändare med var sin frekvens, den pekar uppåt till en bom över mållinjen där det sitter ett antal mottagare. Där samlar man in frekvenserna och detekterar dom och tar tid. Även där blir det intressant att filtrera ordentligt.
Att varje fordon måste skicka en identitetskod är ju självklart. Detta kan praktisk sett göras på 2 sätt:
IR eller en spole.
Om man gör det på enklaste sätt bör ett fordon ha en viss frekvens, antingen en liten IR-sändare som pekar uppåt och skickar ut den frekvens kontinuerligt eller en spola under fordonet som är avstämt till en viss (låg) frekvens.
Väljer man spolen grävar man ner en spola vid målet och skickar ut ganska kantiga pulser som man sedan mätar frekvens på. Om det kommer en avstämt krets över den målspola kommer just den frekvens att "klinga" mer, alltså är den detektérbar fast det blir ganska intressant att lösa....
Med IR är det lite av det samma: varje fordon har en liten pulssändare med var sin frekvens, den pekar uppåt till en bom över mållinjen där det sitter ett antal mottagare. Där samlar man in frekvenserna och detekterar dom och tar tid. Även där blir det intressant att filtrera ordentligt.
Men... sa jag att den skulle ha en processtid?
Det är en konstant dekodning som gäller, ung. en flytande FFT som sedan håller reda på de enstaka frekvenser och när de toppar, jag skrev ju att det var en del som skulle göras......
Det går helt fint att dekoda på det sätt, tack vara min utbildning inom IFF-SIF (radargrejs) lärde jag hur man dekoder sånt på ett skapligt enkelt sätt, alltså utan FFT eller liknande men jag kan inte komma in på det närmre tyvärr.
Det är en konstant dekodning som gäller, ung. en flytande FFT som sedan håller reda på de enstaka frekvenser och när de toppar, jag skrev ju att det var en del som skulle göras......
Det går helt fint att dekoda på det sätt, tack vara min utbildning inom IFF-SIF (radargrejs) lärde jag hur man dekoder sånt på ett skapligt enkelt sätt, alltså utan FFT eller liknande men jag kan inte komma in på det närmre tyvärr.
OK, men det var det som var största problemet när vi höll på med det på 90-talet. Hade man bara en mottagare så måste den, och sakerna bakom, göra sig klara med den bilen, före det kan komma en ny. Om det kom två eller flera på samma gång, så funkade det dårligt.
Har man IR, så bör man ha flera mottagare så att man kan separera bilarna på ett enklare sätt. Men det föll på praktiska/mekaniska orsaker i stället. Skulle nog funka på miniracing eller små radiostyrda bilar, men inte när det är snö eller grus inblandade.
Nu kostar ett system från AMB inte så mycket, så det är nog inte lönt att bygga ihop nåt själv. Dom billigare systemen: Boxen går på ca 7000:- inkl. program och 700:-/transponder.
Eller för Snocross Racing http://www.amb-it.com/modules/index2.ph ... systemID=9
Har man IR, så bör man ha flera mottagare så att man kan separera bilarna på ett enklare sätt. Men det föll på praktiska/mekaniska orsaker i stället. Skulle nog funka på miniracing eller små radiostyrda bilar, men inte när det är snö eller grus inblandade.
Nu kostar ett system från AMB inte så mycket, så det är nog inte lönt att bygga ihop nåt själv. Dom billigare systemen: Boxen går på ca 7000:- inkl. program och 700:-/transponder.
Eller för Snocross Racing http://www.amb-it.com/modules/index2.ph ... systemID=9
jojje: jooo.... men då är det för att grundprincipen är fel till att börja med.
Om man antar att varje fordon skickar ut sin egen konstanta frekvens (10% duty-cycle) OCH man räknar en del så att de olika frekvenser inte kan blandas till ett tredje fordons frekvens då är resten inte så himla svårt.
Då kan man ta ett antal mottagare och blanda ihop alla dessas utsignal till ett gemensamt insignal att dekoda. Denna dekodning sker kontinuerligt i ett flytande fönster, ung. som FFT fast enklare rent räknemässigt.
Om man sedan använder samma processor till att hålla reda på tiden eller bara dekoder är upp till var och en, det kanske är lättast att göra det med 2 enheter.
Om man antar att varje fordon skickar ut sin egen konstanta frekvens (10% duty-cycle) OCH man räknar en del så att de olika frekvenser inte kan blandas till ett tredje fordons frekvens då är resten inte så himla svårt.
Då kan man ta ett antal mottagare och blanda ihop alla dessas utsignal till ett gemensamt insignal att dekoda. Denna dekodning sker kontinuerligt i ett flytande fönster, ung. som FFT fast enklare rent räknemässigt.
Om man sedan använder samma processor till att hålla reda på tiden eller bara dekoder är upp till var och en, det kanske är lättast att göra det med 2 enheter.
haha morbide jojjejojje skrev:Man får väl använda en vajer, så den inte går sönder så lätt.

Om det är nån hjälp så när man programmerar bilspel (är programmerare) så sätter man ut några checkpoints längs banan, typ 10 st. Dessa måste triggas i turordning annars har man fuskat. I ev. korsningar har men inga checkpoints utan före och efter. För varje gång checkpoint 1 triggas räknas antal varv för skoter-IDn upp med ett.
Men om banan är liten så ser ni ju om nån fuskar.
Jag tror enklaste lösningen vore att köpa/bygga ett tidtagarur som kan spara så många varvtider som tävlingen har. Man ser ju på tiderna om man missat att trycka eller råkat trycka 2 ggr. Men om det är många deltagare kanske det blir dyrt?
