Kemppi Minarc Evo 150
-
Kemppi Minarc Evo 150
Hej, har en Kemppi Minarc Evo 150 (den med digital display av strömstyrka) som jag haft och använt i något år.
Till min stora förvåning när jag skulle använda den i somras så har den gått sönder av sig själv under vintern utan att någon använt den.
Har haft den på felsökning på en firma men det var nog mer en felkontroll då det dom gjorde var att testa byta kretskortet som sitter i fronten med vreden och knapparna, den fungerade inte då heller så då konstaterade dom att det är
huvudkretskortet, det stora, som är trasigt. Frågade vilken komponent dom konstaterat på det kretskortet men så långt felsöker dom inte. Ett nytt sånt kretskort kostar 5800+ och är inte aktuellt att köpa.
Har någon erfarenhet av samma scenario här och kan ge något tips om vad det är som brukar gå sönder?
Vad jag förstår brukar inte dessa små kemppi gå sönder överhuvudtaget dock.
MVH
Till min stora förvåning när jag skulle använda den i somras så har den gått sönder av sig själv under vintern utan att någon använt den.
Har haft den på felsökning på en firma men det var nog mer en felkontroll då det dom gjorde var att testa byta kretskortet som sitter i fronten med vreden och knapparna, den fungerade inte då heller så då konstaterade dom att det är
huvudkretskortet, det stora, som är trasigt. Frågade vilken komponent dom konstaterat på det kretskortet men så långt felsöker dom inte. Ett nytt sånt kretskort kostar 5800+ och är inte aktuellt att köpa.
Har någon erfarenhet av samma scenario här och kan ge något tips om vad det är som brukar gå sönder?
Vad jag förstår brukar inte dessa små kemppi gå sönder överhuvudtaget dock.
MVH
- FormerMazda
Re: Kemppi Minarc Evo 150
Kanske finns det nån med erfarenhet av detta, men sannolikt behöver vi göra en felsökning ihop.
Du kan börja med att demontera kortet och ta bra högupplösta bilder på det, fram och baksida.
Det är bra om eventuella modell/artikelnummer antecknas också, det kan finnas scheman online och det är till STOR hjälp!
Du kan börja med att demontera kortet och ta bra högupplösta bilder på det, fram och baksida.
Det är bra om eventuella modell/artikelnummer antecknas också, det kan finnas scheman online och det är till STOR hjälp!

Sök ordentligt här på forumet också, det finns flera trådar om Kemppi med en massa info.
Vad är egentligen felet på din, startar den öht inte, tänds inte upp?
Vad är egentligen felet på din, startar den öht inte, tänds inte upp?
- FormerMazda
Hade en känsla av att det skulle gå att hitta bra underlag för felsökning, har jag gjort det en gång innan på en kemppi.
Här är en servicemanual på din svets: https://optimumelectro.ru/files/Kemppi/ ... 150_sm.pdf
Här är en servicemanual på din svets: https://optimumelectro.ru/files/Kemppi/ ... 150_sm.pdf
-
jag glömde just den detaljen.
Den startar inte alls, helt död. När man trycker i kontakten å slår på den händer ingenting.
-
Hej, jag glömde skriva det också.FormerMazda skrev: ↑13 oktober 2022, 08:07:25 Hade en känsla av att det skulle gå att hitta bra underlag för felsökning, har jag gjort det en gång innan på en kemppi.
Innan jag lämnade den på felsökning på firman så mätte jag alla komponenter på de punkterna som står med i den manualen du länkar. Ingenting hade avvikande värden.
- FormerMazda
Om du vet vad du gör och är trygg med mätningar med multimeter i nätanslutna saker:
Har du mätt spänningar i den?
Alltså följ från sladden in, mät vid alla anslutningar och knappar med mera, går spänning fram?
Finns sen alla spänningar på kortet enligt kapitel [ 4.3.1.4. Voltages ]
Alltså följ från sladden in, mät vid alla anslutningar och knappar med mera, går spänning fram?
-
Jag blir inte riktigt klok hur man laddar upp bild dessvärre.FormerMazda skrev: ↑13 oktober 2022, 06:53:55 Kanske finns det nån med erfarenhet av detta, men sannolikt behöver vi göra en felsökning ihop.
Det är bra om eventuella modell/artikelnummer antecknas också, det kan finnas scheman online och det är till STOR hjälp!![]()
-
Jag har mätt så långt jag förstått det borde vara spänning, vilket dock inte är så långt då jag inte är så hemma på kretskort. Samt att jag mätt dom punkterna som anges i servicemanualen som länkades tidigare.FormerMazda skrev: ↑13 oktober 2022, 08:37:54 Om du vet vad du gör och är trygg med mätningar med multimeter i nätanslutna saker:
Ska kolla 4.3.1.4 nu.
-
4.3.1.4 blev följande i fallande ordning.
V16 - PRIM GND =0.8 VDC men då testade vi utan "styrkortet" A001 och fick först 23VDC och en stund senare 13VDC. (Skall vara 24VDC)
C26 - PRIM GND =0.1VDC (Skall vara 16VDC)
C56 - C56 = 0.1VDC (Skall vara 16VDC)
R22 - N3 =0.1VDC (Skall vara 12VDC)
X15 - X14 290VDC (Skall vara 390VDC)
V16 - PRIM GND =0.8 VDC men då testade vi utan "styrkortet" A001 och fick först 23VDC och en stund senare 13VDC. (Skall vara 24VDC)
C26 - PRIM GND =0.1VDC (Skall vara 16VDC)
C56 - C56 = 0.1VDC (Skall vara 16VDC)
R22 - N3 =0.1VDC (Skall vara 12VDC)
X15 - X14 290VDC (Skall vara 390VDC)
- FormerMazda
Spänningen vid X15-14 är nån primärspänning för nån switchad PSU tycker jag det låter som.
Den låga spänningen där och avsaknaden av de andra låter för mig som det är nåt fel med den PSUn.
Exakt vad vet jag inte däremot, dels är switchade nätdelar magiska i mina ögon, sen måste man ju nästan ha den framför för sig för att felsöka..
Det låter som finns lite skydd i form av nån NTC med mera, kolla den med.
Men den är nog mer ett mjukt skydd än ett hårt.
Skriv gärna ut var du bor så kanske nån i närheten kan åta sig en felsökning?
Den låga spänningen där och avsaknaden av de andra låter för mig som det är nåt fel med den PSUn.
Exakt vad vet jag inte däremot, dels är switchade nätdelar magiska i mina ögon, sen måste man ju nästan ha den framför för sig för att felsöka..
Det låter som finns lite skydd i form av nån NTC med mera, kolla den med.
Men den är nog mer ett mjukt skydd än ett hårt.
Skriv gärna ut var du bor så kanske nån i närheten kan åta sig en felsökning?
-
NTC har vi nog redan kollat, ligger under 4.3.1.5
PTC = 68ohm
PFC MODULE NTC resistor - NTC Common point = 32.89k ohm (Skall vara från 60-15k ohm enl boken, dock otydligt om dom menar från 60ohm eller 60k ohm)
NTC common point - IGBT module NTC = 32.89k ohm (samma som ovan)
PTC = 68ohm
PFC MODULE NTC resistor - NTC Common point = 32.89k ohm (Skall vara från 60-15k ohm enl boken, dock otydligt om dom menar från 60ohm eller 60k ohm)
NTC common point - IGBT module NTC = 32.89k ohm (samma som ovan)
- FormerMazda
Svårt från skrivbordet här som sagt..
Hittade en till länk att läsa i ärendet:
https://www.elektroda.com/rtvforum/topic2223274.html
Och som jag sa innan, skriv ut var du bor så finns kanske hjälp i krokarna.
Hittade en till länk att läsa i ärendet:
https://www.elektroda.com/rtvforum/topic2223274.html
Och som jag sa innan, skriv ut var du bor så finns kanske hjälp i krokarna.