Tändsystem på Celica 75a

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lundsten

Tändsystem på Celica 75a

Inlägg av Lundsten »

Hej har en Toyota Celica 75a som inte vill fungera om man inte håller tändningslåset i startläge hela tiden. Jag ha listat ut att det är en grejj som sitter i serie med tändspolen som det har blivit avbrott i. Det är en pinne med tråd lindad på (Spole) med anslutningar i ändarna, den sitter i serie med tändspolen. Min fråga är: är det ett effektmotstånd för att inte överbelasta tändspolen eller är det en radioavstörning för att inte störa radio och tv??
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Förkopplingsmotståndet är det garanterat!

Du får säkert inte plus till tändspolens ena del när du bara slår på tändningen eller?

Förkopplingsmotståndet sitter där för att man ska få bättre gnista vid starten.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Ok tackar för detta snabba svar. Men vad är det för ohm tal på det och hur många watt??
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kolla med Autoexperten, Mekonomen eller Toyota själva. Själv har jag ingen aning 8)
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

sökte lite på nätet och fick reda på att det var ca 1ohm.. så jag tog 5st 5,6ohm 10W på jobbet och lödde dit.. Ska prova den i helgen, skriver nån rad om hur det gick.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tror det är ungefär rätt. Hade det värdet i skallen men var väldigt osäker :roll:

Tyvärr är det en gammal bil (även om den kanske känns ny för dig ;)) och då har inte skrotarna saker till just DIN modell. Men jag tror det går lika bra med ett från en Volvo, Saab eller Datsun eller vilket märke som helst i princip. Jag har bytt några såna och alltid tagit ett som funnits till hands och aldrig stött på problem pga förkopplingsmotståndet iaf. Vill man kan man tom köra utan ett kortare tag.
Skriv svar