Jag har en gammal Luna 160C (dvs en dansk Migatronic 160 compact med Lunadekaler) MIG/MAG från tidigt 80-tal som inte vill vara med längre. Elektriskt består svetsen i princip av transformator/likriktare/trådmatning/kontaktor mm på "högströmssidan" och sedan ett styrkort på "lågströmssidan". Det började med att den la av helt och jag misstänkte då styrkortet och började med att byta ut div elektrolytkondensatorer mm. Efter återmontering hände först ingenting och sedan började jag växla mellan de olika punktsvetsinställningarna vilket gjorde att den vaknade till liv och gick att köra som vanligt igen. Jag svetsade säkert 3-4 timmar spritt över några dagar innan jag sedan en morgon startade svetsen och kontaktorn stod då och slog med typ 50 Hz till och från tills kontaktblecken i kontakorn brann upp (det gick ganska fort). Jag spårade felet till att styrkortet drog gasventilen och kontaktorn som båda sitter på samma pinne utan att knappen på pistolen hölls inne så fort jag slog på strömmen till styrkortet (liktriktare och svetstransformatorerna har egen strömbrytare). Så långt historien i korta drag.
Jag är på inget sätt elektronikexpert men har pillat en del och har tillgång till multimeter och gammalt analogt oscilloskop. Så jag satte igång och felsökte och stötte direkt på problem. Större delen av styrkortet är likspänningsmatat av en FULL BRIDGE RECTIFIER (ja, jag har kollat för mycket på youtube) men den delen som matar gasventil och kontaktor är 24V växelspänning. Respektive sida av kortet är isolerat med 4N35 optokopplare. Jag tycker mig ha kunnat felsöka hela kortet så långt att allt på lågspänningssidan av kortet fungerar bra. Jag kan se på ingångssidan av optokopplaren att signalen där motsvarar de olika punktsvetslägena och timerinställningarna som går att göra via div potentiometrar. Jag har blint lött bort alla komponenter i kretsen på växelspänningssidan och bytt ut dom mot nya och får ändå samma problem. Jag har modellerat kretsen i LTSpice utan framgång (den funkade lika dåligt där som i verkligheten men troligen beror det mer på vilken komponentspec jag satte i simuleringen än något annat) men tanken med det var att förstå bättre vad som går fel på mitt kort. Eftersom det gick bet så vänder jag mig nu till er om tips hur jag ska gå vidare. Och gärna om någon kan förklara i detalj hur kretsen faktiskt fungerar. Jag upplever den som onödigt komplicera för något som "bara ska dra en utgång hög" men jag misstänker att någon i vårt södra grannland har tänkt till ordentligt här och kommit på något smart. Så långt som jag har nått i tankevärlden så sker någon typ av spänningsdelning av optokopplaren som i sin tur drar en lågströmstransistor som drar en högströmstransistor som spänningsdelar ut en ström i gaten på en Triac. Kan det vara i närheten av hur det funkar kanske?
Kopplingsschema på högströmssidan:

Nästan rätt kopplingschema på lågströmssidan. Vissa delar av likspänningssidan är fel i nedan schema men växelspänningssidan är identisk med mitt styrkort.

Inzoomat på området som jag gissar felar (inringat i rött). Triacen är listad som en BT139 http://j5d2v7d7.stackpathcdn.com/wp-con ... /BT139.pdf i nedan schema men på styrkortet satt från början något som det var väldigt svårt att läsa vad det står på men jag tror att det står "Q 200E Mexico" på den om det ger några ledtrådar.

Pinnar:
A,D 24V växelspänning
L,P 24V växelspänning
H gasventil,kontaktor
E,F knapp på svetspistol
Finns det någon därute som kan hjälpa mig med tips på hur jag går vidare med felsökningen här? Och som sagt, om någon kan förklara i detalj hur kretsen funkar så hade jag uppskattat det mycket. Stort tack på förhand från mig!!